PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Khamis, Februari 3

Runtuh Kekebalan Mubarak Di Bumi Barakah

Dr. Yussof Qardhawi isytiharkan para mujahid ini sebagai syahid di jalan Allah








PERASAAN sama saya lahirkan setiap kali melalui sebuah kedai roti dan kek di hadapan maktabah kitab; kagum, terharu, dan terpesona. Kaki melangkah pergi dan pulang dari masjid akan menarik mata melihat satu sudut yang sedikit menyorok dari sisi kanan masjid dari jihat (arah) selatan rumah sewa saya. Lima hari kebelakangan ini kami perlu kuat bertahan. Nyahkan sebarang konspirasi luaran dan dalaman.

Hari ini ternyata satu gambar yang dipasang entah dari bila lagi, yang pasti ketika saya mula ‘dilahirkan’ di kawasan Medan Jaisyun, Abbasia sosok tubuh dan penampilannya tetap utuh di bawah keterikan panas, kini sudah pun terhumban ke tanah. Baru saya sedar gelombang masyarakat setempat sungguh luar biasa, amarah mereka bukan sebarangan untuk dipermainkan. Bukan semudah tendangan bola ke jaring gol. Kini tahap bahang kepanasannya sudah sampai melurahkan lava dahsyat, Merapi ada hadnya, tapi tidak pada perasaannya.

Hosni Mubarak kini lemas di lautan buatan sendiri.

Demotrasi, mogok diadakan untuk memprotes kenaikan harga barang yang mendadak, dan desakan perletakkan jawatan Presiden Hosni Mubarak selepas 30 tahun memerintah secara kuku besi, diktaktor. Pemerintahannya tidak ubah seperti yang dilalui rakyat sejak awal kemerdekaan dahulu, bermula daripada rejim Jamal abdul Naser, dan Anwar Sadat... rakyatnya seolah-seolah dinafikan hak demokrasi.

Sepanjang tempoh tersebut, banyak rusuhan berlaku di setiap penjuru negara terutama di ibu negara; Kaherah, tempat abi bermaustautin sekarang. Angka kematian terus dicatat, ianya cukup tragis untuk dilalui di sebuah negara yang jauh ketinggalan dalam sistem pentadbiran dan kemudahan teknologi. Penangkapan beramai-ramai tercetus terutama ke atas mereka yang masih didiami ruh jihad Ikhwanul Muslimin (IM).

Begitu hendaknya berlaku pada talian internet, diputuskan, untuk meredakan sedikit kebangkitan api amarah rakyat golongan intelek melalui medium facebook, twitter, myspace, website dan weblog yang mana dapat diakses maklumat dengan cepat, dan tepat.

Hilangnya sebuah demokrasi, yang tinggal para korupsi.

1 komentar:

Izzah Al-Maliziyyah on 3 Februari 2011 9:05 PG berkata...

Benar. Ketidaksiuman rakyat juga ada batasnya. Selamat mengharungi episod perjuangan baru di sana. InsyaAllah, moga ada sinar di bumi Kinanah itu.

Allahu Akhbar Wa Lillah Al-Hamd~

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal