PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Rabu, Jun 6

Ustaz ! Bercinta Mengikut Islam Macam Mana?




Assalamu'alaikum wbt Ustaz,

Cinta Platonik adalah sebuah istilah yang dipakai untuk menyebut sebuah perkaitan kasih sayang, tetapi unsur-unsur rasa tarikan secara seksual tidak wujud. Istilah ini diambil daripada salah satu bahasa Yunani, Plato, terutama dari karyanya Symposium, yang tertulis bahawa cinta akan wujud daripada kebaikan adalah dasar dari semua kebajikan dan kebenaran.-

Ustaz, saya nak tanya. Apa pendapat ustaz mengenai hubungan cinta platonik ini? Terima kasih.

Daripada: Aisyah


Maklum-balas:

Bismillahir Rahmanir Raheem. Terima kasih kepada saudari Aisyah yang bertanya dan para sahabat yang saya kasihi. Maaf terlambat memberi maklum-balas.

Sebenarnya dalam islam tidak menghalang sesiapa di kalangan umatnya untuk menikmati, merasai kehidupan bercinta. Bahkan islam agama yang menggalakkan cinta, menyuburkan cinta sesama insan, antara makhluk ciptaan Tuhan dengan berlandaskan acuan syariat sebagai pakaian umat islam.

Cinta apa sekalipun asalkan mengikut ajaran Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w maka tiada halangan kepadanya untuk beradu di hamparan kasih sebagai manusia normal. Jika saudari katakan cinta tersebut menekankan kebaikkan maka islam lebih-lebih lagi memelihara ummatnya untuk menjadi lebih baik dan hebat. Bercinta tidak salah, namun yang sering bermasalah ialah orang yang bercinta itu kerana selalu gagal meletakkan asas cinta di makam yang terpuji. Terlalu emosi hingga mengabaikan tujuan utama kasih sayang berkonsepkan islam, maka timbul pula gejala-gejala lain yang boleh menjatuhkan maruah cinta tadi di tempat yang rendah dan salah.

Jika kita bersedia untuk mencintainya, maka bersedialah juga untuk mengambilnya sebagai teman hidup yang sah baik sebagai isteri mahupu suami. Mengecewakan dan meluluhkan hatinya kerana gagal bercinta adalah episod yang sangat tragis dan amat tidak disukai agama, kerana di sana terbitlah urna-urna dosa yang mungkin menjauhkannya kepada Tuhan Pencipta Cinta lantaran terlalu kecewa itu.

Tahukah kita akan cinta yang paling agung lagi qudus suci? Ingin saya khabarkan, cintailah-Nya Tuhan Esa sebelum hadir cintanya manusia.

Selamat berCinta. Peace

Wallahu 'alam ^_^

Nota: Jom add saya sebaga rakan facebook anda di: Rezza Khanafiah II

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal