PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Isnin, Disember 20

Bolehkah Ber-SMS Antara Lelaki Dan Perempuan Ajnabi?






Assalamua'alaikum WBT ustaz,

Adakah dibolehkan berkirim SMS atau chat antara muslimin dan muslimat ajnabi tanpa sebarang urusan penting? Contohnya hanya untuk ta'ruf (berkenal-kenalan).



Maklum-balas:


Wa'alaikumussalam WBT.

Ulama' yang menetapkan hukum bagi sesuatu masalah timbul bukan berdasarkan hawa nafsu semata, kerana mereka juga melihat sisi manfaat dan mudharat. Harus bagi seorang muslimin dan muslimat berhubung melalui apa sahaja medium asalkan mereka masih lagi mampu menjaga dan mengawal nafsu mengatasi akal. Bayangkanlah kalau nafsu diutamakan hingga hilang pertimbangan akal, maka sudah tentu hukum harus tadi menjadi makruh dan mungkin jatuh haram.

Tepuk dada dan tanya Iman saudara, kita apakah mampukan Iman mengatasi nafsu? Jawapan di tangan kalian, kita semua.

4 komentar:

Tanpa Nama berkata...

assalam...

Tetapi ada juga ulama' yg langsung tidak membenarkn perhubungan antara lelaki dn perempuan jikalau tiada sebarang urusan..ini kerana mereka menggunakn hujah al-quran :"dn jangan kamu menghampiri zina"

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
minta tolong terangkan beberapa perkara..
apakah hukumnya bila kita bersms dengan lelaki yang bukan muhrim kita dan menyukai kita.. adakah itu boleh mendekatkan kita dengan zina??
tolong jelaskan batas perhubungan antara lelaki dan perempuan supaya boleh saling menasihati saudara-saudara kita agar sentiasa berada di jalan yang benar.. tolonglah bantu insan yang di dalam kekeliruan ini.. terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

lebih baik elakkan jika benar-benar tidak mempunyai keperluan. kerana syaitan itu sangat bijak menghasut anak adam agar melakukan dosa..... fikir-fikirkan.

RocketVoyager777 berkata...

görüntülüshow
ücretli show
8POYİM

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal