PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Khamis, Januari 14

Istikharah : Kisah Cinta Pertama




USTAZ saya mahu berbicara mengenai Solat Istikharah. Apakah kiranya ustaz punya kelapangan sekarang?

Tiba-tiba saya dikejutkan dengan kehadiran mesej seorang teman di Malaysia.

Kalau boleh saya mahu bangat berbicara dengan ustaz melalui yahoo messenger dalam ruang waktu sebentar sahajaSaya biarkan keinginan teman itu dipenuhi, walaupun penat masih menyelubungi saya, namun saya mengagahkan diri membuka laptop yang berada di sebelah.

Ustaz apa khabar hari ini? Khabarnya ustaz sudah selesai peperiksaan semalam Teman membuka bicara sebaik sahaja melihat status saya di udara.

Alhamdulillah, semuanya baik

Bagaimana dengan keadaan saudara Naim? Mesti tengah cuti lagi ni… Saya cuba meneka situasi teman tersebut dengan sedikit pengetahuan apa sedang berlaku di tanah air, yang masih meriah menyambut Tahun Baru Cina di kalangan masyarakat Budha.

Alhamdulillah, samalah kita…

Begini ustaz, saya ada seorang teman di universiti. Dia ada beritahu saya berkenaan bagaimana seseorang itu akan merasakan jodohnya dengan siapa setelah mana mengerjakan solat Istikharah, tapi dia cakap kita akan bermimpi dan di sana gambaran akan terpapar di hadapan kita. Betul ke ustaz? Teman cuba berusaha meyakinkan saya dengan susunan ayat yang rapi.

Saya tersenyum sendirian sambil mencapai segelas air yang dibawa oleh seorang teman serumah. Hari ini seakan-akan mengamit hati saya untuk sedikit belajar berkenaan ilmu mengayat, dan menarik para pembaca budiman dengan kata-kata puitis. Menyelami maksud di sebalik perkataan Istikharah itu sendiri, dan sedikit cerita tentang kisah cinta seorang teman Indonesia, yang juga kawan rapat saya di universiti. Peristiwa ini berlaku semasa beliau masih di bangku sekolah menengah di Pasentren Gontor.

Dalam rencah kehidupan ini, akan wujud di sana perbezaan acuan dan cara pembawakan dalam merealisasikan sebuah wadah ketrampilan manusiawi pada suatu tahap membanggakan diri di kaca mata umum, sesiapa sahaja! Namun persoalan yang timbul, adakah di sana terdapat hamparan kasih sayang di perdu mega Qada’ ketentuan Tuhan Pencipta, tatkala diri meraba-raba mencari denai pulang kepangkuan redhaan-Nya?

POTRAIT ABADI

Angan-angan, cita-cita dan dendam kesumat di masa kanak-kanak, di era masih kehingusan dan setahun jagung memang selalu menarik untuk dikenangkan, diputarkan semula, dan diabadikan di dalam diari lipatan sejarah dalam proses untuk membesar matang seperti dilihat pada hari ini.

Seorang teman saya dari Jawa Barat pernah berkata:

Salah satu angan-angan saya dulu adalah mampu untuk membeli anggur kelas satu berbotol-botol dan Tape Recorder Sony untuk memutar lagu Holan Sada Do Na Ringkot (Hanya Satu Yang Bererti Bagiku Di Dalam Hidup Ini)Ujarnya.

Bila mengenang tentang makan, pernah dahulu kala ketika saya berada di bangku sekolah, darjah dua atau tiga (ingat tak ingat) di sebuah sekolah rendah di Kelantan, belum pernah saya mengecapi makan kismis di kala mata terbuka luas dan bisa mengenal huruf. Kata ibu, dulu pernah saya makan kismis, tapi ketika Tuan Imam menyuap ke mulut di hari ke tujuh kelahiran. Saya tidak tahu apa penyebabnya. Boleh jadi saya lebih gemar memikirkan kerja rumah, duit sekolah, buku, peperiksaan dan sebagainya sehinggakan tidak kisah pasal makan, asalkan tidak kebulur, sudahlah.

Ketika itu memang belum berkembang seperti sekarang. Mungkin barang-barang import (termasuk kismis) masih sangat terpecil dan mahal harganya. Boleh jadi juga kerana ekonomi keluarga pada masa itu, atau boleh jadi juga, seperti kata orang Jawa:

Mardomu ma i sude… (Semua itu campur baur, macam-macam ada)

Saya pernah tertelan air liur sesekali dibuatnya, bila melihat seorang teman sekelas yang tengah menikmati kismis sekotak kecil.

Bagilah sedikit Kata saya bernada lembut kepada teman itu.

Teman saya memang baik. Diberinya beberapa butir kepada saya. Dengan penuh takzim, butiran itu saya masukkan ke mulut, dan mula mengunyah perlahan-lahan sambil biji mata memerhati penuh hati-hati teman sekelas itu.

Tapi tidak semua dari butiran kismis yang diberikan oleh teman itu saya makan. Dalam diam-diam beberapa butir kismis yang masih tersisa di genggaman, saya masukkan ke dalam kantong. Saya tahu bahawa kismis adalah buah anggur yang dikeringkan. Dan waktu itu buah anggur pun belum pernah saya makan. Kerana itu saya berteori dan bermonolog dalam diri:

Kalau kismis ini aku bawa pulang ke rumah dan aku rendam di dalam gelas, tentu ianya akan kembali menjadi buah anggur

Tapi ternyata eksperimen pantas itu saya dapati gagal. Kismis itu tetap sahaja liut dan lisut walaupun telah direndam selama berhari-hari. Selepas peristiwa itu, saya mengagahkan diri untuk tidak terus berputus asa dari terus mencuba, namun bukan pada tindakan dan pekerjaan yang tidak masuk akal tadi.

Suatu waktu dulu juga, setelah sedikit remaja kelas pertengahan. Ketika berkunjung ke Puchong, Selangor di rumah ibu saudara. Saya di bawa masuk di sebuah supermarket, saya melihat susunan kotak kismis dipanjangkan di atas rak. Harga kismis ternyata jauh lebih murah dari harga sebungkus rokok dan cakera vcd cetak rompak di kaki lima Pasar Malam. Didorong oleh dendam kesumat yang tak terpuas ketika masih kanak-kanak dulu, saya langsung membeli kismis satu kotak besar sekaligus.

Hal yang membuat saya berbangga ialah bahawa kismis yang saya beli adalah yang berwarna kuning, dan itu adalah kismis yang jauh lebih manis daripada yang hitam pernah dimakan di saat pertama kali menikmatinya di sekolah rendah, dan tidak pula mempunyai biji. Sambil berjalan perlahan-lahan di bawah gedung-gedung pencakar langit yang memenuhi Bandar Puchong dan berhenti seketika, tatakala diri tidak kenal erti penat dalam lamunan lazat, saya mengunyah kismis kuning langsat itu. Sesekali saya mendongak wajah ke langit dan berkata dalam hati:

Tuhan, aku makan kismis…

Obsesi saya akan kismis telah menjadi bahan bualan dan sindiran di tengah-tengah kecerian raut muka ahli keluarga. Kalau adik-adik saya berbelanja di pasar raya, atau di pasar-pasar mini, kalau hati mereka sedang senang, mereka selalu membelikan saya ole-ole kismis langsat berjenama Sun Maid yang kotaknya berwarna merah, serta terpapar gambar perempuan sedang mengangkat sekeranjang anggur itu.

“Ni, untuk abang saya tersayang yang masa kecilnya kurang bahagia, saya belikan kismis. Makan deh sampai puas…,” Begitulah selalu kata adik lelaki di bawah saya sambil bergurau senda.

Itu kisah dahulu, sekarang dah berubah…

KISAH CINTA PERTAMA

Mengenang semula cerita seorang teman sekuliah di universiti yang berasal dari Indonesia. Ketika itu saya berehat seketika setelah berhempas pulas memahami pelajaran Tarikh Tasyri’ (Sejarah Pensyariatan Dalam Islam) yang agak sulit saya kira berbanding mata pelajaran lain di tahun pertama pengajian saya di Universiti al-Azhar ini.

Tanpa segan silu, teman saya itu memulakan cerita sebagai perkongsian dengan saya sambil santai. Saya cuba mengamati setiap bait bicarawara teman tersebut yang masih berusaha menyusun kata-kata dalam bahasa surat Indonesia, supaya saya sedikit faham dan jelas. Katanya:

Saya rasa, cinta pertama saya, atau rasa tertarik dan senang yang luar biasa terhadap perempuan, saya alami ketika saya berumur antara empat atau lima tahun. Usia ini saya ingat benar kerana waktu itu adik saya yang nombor dua (anak nombor tiga dalam keluarga) belum lahir.

Cinta pertama saya adalah kepada seorang ibu, tetangga sebelah rumah ketika kami tinggal di sebuah rumah sewa di Medan. Ibu itu memiliki dua anak yang sebaya dengan saya dan adik saya. Suaminya seorang tukang kayu. Hal ini saya ingat benar, kerana suatu hari, ketika anaknya bermain-main di rumah kami, anak itu memecahkan tombol (knob) laci mesin jahit ibu, lalu bapanya terus membaiki keadaan tombol itu pada tempat asalnya sehingga utuh kembali dan tidak meninggalkan bekas pernah pecah sama sekali.

Saya tidak tahu bagaimana persisnya saya jatuh cinta kepada ibu itu. Tapi ada suatu peristiwa di mana ketika saya masih kecil, ibu itu kelihatan begitu indah di mata saya. Potret dari kenangan itu tidak pernah bisa hilang dan luput dari kotak ingatan kepala saya, sampai saya berumur lebih dari 20 tahun seperti sekarang ini, ceritanya begini:

Suatu pagi subuh, ketika saya terbangun dan duduk di anjung pintu dapur menunggu ibu yang ingin keluar bekerja, saya melihat ibu tetangga itu berjalan meninggalkan rumahnya, menjunjung sebuah keranjang besar dan hilang ditelan jalan yang bersimpang siur.

Ibu itu setiap hari bekerja menjual sayur di Pasar Sentral Medan. Kerana pekerjaannya itu, dan juga kerana harus mengurus anak-anaknya setelah pulang dari berjualan, maka tidak setiap hari saya bisa melihat ibu itu. Kerana itu setiap kali saya bisa melihatnya, hati saya selalu diliputi rasa senang, dan saya berusaha untuk menatapnya untuk tempoh masa agak lama. Saya ingat bahawa ibu itu memiliki sebuah tahi lalat di atas bibirnya.

Suatu hari, entah disebabkan oleh satu kejadian, saya mendapat tiga pukulan penyapu lidi di kaki daripada ayah saya. Hukuman itu saya terima di halaman rumah. Saya ingat, ketika saya sedang menerima hukuman tersebut, ibu itu juga sedang berada di halaman rumahnya. Saya merasa malu sekali kepada diri saya dan tidak suka kepada tindakan ayah saya ketika itu.

Di kemudian hari, kami berpindah dari rumah sewa itu ke sebuah rumah sewa lain, namun masih di kawasan Medan. Dengan perpindahan itu tentu saja kisah cinta saya kepada ibu tetangga itu pun mula pudar dan terhakis.

Tapi pada suatu petang ketika sedang bermain-main di kaki jalan, dekat rumah yang baru itu, secara tidak sengaja saya bertemu kembali dengan ibu tetangga yang selalu membuat hati saya berbunga-bunga. Rupa-rupanya ibu itu telah selesai berjual di pasar dan kini sedang dalam perjalanan pulang ke rumahnya.

Hei, di mana rumah kalian sekarang?

Apa khabar? Suara ibu itu terkeluar menegur saya yang masih lagi terkesima melihat wajahnya.

Dengan serta-merta saya langsung menunjuk ke satu arah. Seingat saya hanya itulah yang saya lakukan. Saya tidak bisa berkata-kata. Tapi sementara menunjuk ke arah rumah, saya berharap ibu itu akan mengikuti saya untuk menyusul dan bertemu dengan ibu saya. Tetapi ibu itu tidak berhenti. Dia terus berjalan. Tentu sahaja saya merasa kecewa ketika itu.

Setelah peristiwa itu, untuk waktu yang cukup lama dan hampir setiap hari, kalau sudah sekitar jam sebelas sebelah petang saya sengaja bermain-main di kaki jalan tempat yang sama dekat rumah, dengan harapan bisa kembali bertemu dengan ibu itu. Tapi saya tidak pernah lagi ketemu dengan ibu yang di atas bibirnya ada tahi lalat itu.

Beberapa waktu yang lalu saya bercerita dengan ibu saya tentang kehidupan di masa lalu. Entah mengapa perasaan di masa kanak-kanak yang pernah saya miliki dan kecapi terhadap ibu tetangga itu, saya ceritakan juga untuk pertama kalinya kepada ibu saya.

Ibu tertawa terbahak-bahak. Lalu berkata:

Penilaianmu tidak salah. Ibu itu memang manis dan lembut

Dan di atas bibirnya memang ada sebuah tahi lalat Tambah ibu lagi membenarkan cerita saya tadi.

Ketika saya becerita dengan Ibu, kami sama-sama tidak tahu apakah ibu tetangga yang saya maksudkan dan yang pernah membuat hati saya berdebar-debar itu, masih hidup atau tidak. Tapi bulan Mei yang lalu, ketika saya pulang bercuti ke Medan, Indonesia saya bercerita dengan seorang teman karib saya. Dia pun tidak pernah nampak kelibat ibu tetangga itu sejak sedekad yang lalu.

Kepada teman karib saya itu, saya tidak menceritakan perasaan yang pernah saya miliki kepada perempuan (ibu tetangga) itu. Saya hanya diam-diam sahaja. Tapi di dalam hati saya tentu sahaja masih ada juga sekelumit keinginan, kalaulah saya boleh melihat ibu itu kembali. Itulah cinta pandang pertama saya

Teman itu meleraikan ceritanya kepada saya, dan ketika itu jua pasti menjadi suatu kenangan indah dan modal untuk membuktikan penilaian kasih sayang yang lahir kerana kesedaran dari hati.

KETENTUAN JODOH

Dalam hidup ini, manusia sering berhadapan dengan perkara untuk dinilai dan dipilih, maka di sana kita dituntut untuk mencari pilihan terbaik bagi memenuhi tuntutan fitrah, namun pilihanraya ini hendaklah terpimpin dengan akal dan petunjuk daripada-Nya berdasarkan ilmu serta keyakinan, agar apa yang dipilih tidak tersasar dari jalan benar atau menempah kebinasaan kelak.

Begitu juga dalam masalah mencari jodoh, atau pasangan hidup, dan apa sahaja sekalipun Nabi S.A.W ada menyarankan kita (tidak secara spesifik pada jodoh sahaja) agar melaksanakan solat dua rakaat, dan berdoa memohon kepada Allah Taala agar disuluh penentuan antara dua atau lebih keadaan yang hendak dipilih. Maka dalam soal ini, kita tidak semestinya bergantung pada mimpi semata-mata, kerana soal dapat, tepat, dan cepat adalah datang daripada Allah Taala, kita hanya mampu berikhtiar sahaja, dan hasilnya adalah dalam penguasaan dan pengetahuan-Nya. Kerana di sana bimbang bilamana kita terlalu bergantung pada mimpi akan menyebabkan kita taksub, dan ini secara tidak langsung akan menyebabkan kita kemungkinan besar termasuk dalam perbuatan syirik khafi.

Jadi langkah yang paling baik dan bijak ialah, pastikan kita ikhtiar mencari terlebih dahulu pasangan yang ingin hidup bersama, atau sesiapa sahaja kenalan, selepas itu pastikan ciri utama yang perlu diletakkan di hadapan seperti elok agama dan seterusnya. Selepas itu, lakukan solat Istikharah dua rakaat setiap hari, lakukan berulang-ulang kali sehinggalah kita begitu yakin dengan gerak hati, dan semestinya gerak hati tersebut yang terbaik selepas menilainya secara ampuh dari setiap sudut. Namun ada juga mengikut pandangan ahli sufi, antara lain kita akan mengetahui siapa pasangan kita setelah mengerjakan solat istikharah dan juga bentuk usaha yang lain, ialah apabila kita melihat kenalan atau pasangan yang dipilih akan terasa debaran yang memuncak atau dengutan jantung tidak berada pada paras normal.

Untuk menentukan petunjuk itu datang dari gerak hati bersulam Iman atau sebaliknya adalah kita berasa yakin, bahawa kemanisan Iman itu mengatasi gelocakan hawa nafsu. Ini berkaitan psikologi manusia, maka di sana kita kena merasainya dahulu baru dapat bezakan antara nafsu dan Iman dalam konteks menentukan pasangan jodoh yang betul-betul ideal. Iman akan terasa lembut pada rasanya, dan tidak dinodai perasaan buruk seperti kecamukan marah, sedih, dan sebagainya, bahkan ianya akan merubat kedukaan, atau menukar sesuatu perasaan yang buruk kepada perasaan baik.

Pada penghujung ikhtiar kita ialah menerima ketentuan-Nya dengan berlapang dada dan dengan hati terbuka walaupun kita mengharapkan sesuatu yang baik, tetapi lain pula datang dan jadinya. Kita perlu faham dan ingat bahawa kemungkinan kita menyukai sesuatu dan berusaha untuk memilikinya, tetapi ianya belum tentu baik di sisi Allah Taala, dan begitu juga sebaliknya.

Percaya dan yakinlah, janji Allah Taala pada hamba-hamba bertakwa yang mana tidak pernah sirna dengan ganjaran pahala, dan mungkin terdapat hikmah di sebalik kejadian yang berlaku. Tapi yang pasti segala usaha yang dicurahkan, akan diterjemahkan oleh Allah Taala di akhirat kelak sebagai saham tambahan pada amalan-amalan yang dikerjakan semasa hidup di atas dunia yang fana ini.

Moga pilihan terbaik di tangan kita.

11 komentar:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...menarik artikel ni..memang sangat sukar untuk membuat pilihan..kadang2 kite rase 2 adalah petunjuk Allah, tapi hakikatnya adalah mainan syaitan..na'uzubiLlah..ap2 pun perlu banyakkan doa n minta drpd Allah dgn pnuh ikhlas...insyaAllah...akan akn ilhamkan kite dgn kykinan yg mantap..

Nourelalmaas on 15 Januari 2010 pada 12:23 PG berkata...

hmm. betol2,kdg2 kt termmpi org tu sbb kt mmg slalu teringat dye.yg penting dalam doa,minta Allah bg yang Dye suke pd kt, bkn mntak yg kt suke jd jodoh kt...
rasa cinta itu ujian yang manusia xsedar,teriutama cinta atr laen jantina..mohon dijauhkan dari cinta yg xberiman

Alperen berkata...

elazığ
erzincan
bayburt
tunceli
sakarya
CN4C

Itır5 berkata...

yozgat
tunceli
hakkari
zonguldak
adıyaman
OD6NA

Ecehan21 berkata...

görüntülü show
ücretlishow
7OQ

Hattie789 berkata...

whatsapp görüntülü show
ücretli.show
VYAA5

B25A2Clarissa3775A berkata...

004E0
Bybit Güvenilir mi
Zonguldak Parça Eşya Taşıma
Çankaya Fayans Ustası
Denizli Lojistik
Çanakkale Şehir İçi Nakliyat
Niğde Şehir İçi Nakliyat
Azero Coin Hangi Borsada
Arg Coin Hangi Borsada
Kırşehir Şehirler Arası Nakliyat

EE3A3Lawrence40191 berkata...

61E84
Amasya Evden Eve Nakliyat
buy masteron
Tokat Evden Eve Nakliyat
peptides
buy anapolon oxymetholone
Siirt Evden Eve Nakliyat
anapolon oxymetholone for sale
İzmir Evden Eve Nakliyat
Eryaman Alkollü Mekanlar

79072Deon9BF9C berkata...

447D6
tunceli canli sohbet chat
sesli sohbet sitesi
düzce canlı sohbet
rastgele sohbet uygulaması
muhabbet sohbet
ücretsiz görüntülü sohbet
van canlı sohbet
ucretsiz sohbet
görüntülü sohbet ücretsiz

5F9E2BruceB282D berkata...

1A4DC
Trovo Takipçi Satın Al
Telegram Görüntüleme Satın Al
Binance Yaş Sınırı
Youtube İzlenme Hilesi
Big Wolf Coin Hangi Borsada
Binance Referans Kodu
Linkedin Beğeni Hilesi
Kripto Para Oynama
Sui Coin Hangi Borsada

8510ELaylaA0F4B berkata...

B00DA
Tesla Coin Hangi Borsada
Bitcoin Kazanma
Bitcoin Nasıl Kazanılır
Bitcoin Mining Nasıl Yapılır
Binance Referans Kodu
Coin Nasıl Kazılır
Mexc Borsası Kimin
Ort Coin Hangi Borsada
Hamster Coin Hangi Borsada

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal