PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Isnin, Januari 10

Kehidupan Sebenar Yang Dicari

Sejak kebelakangan ini saya sering berargumentasi dengan masa silam. Saya rindukan saat bersama abah dan ibu, rindukan suasana di sekolah, rindukan teman-teman yang sudah lama berpisah, rindukan masyarakat yang selalu memberi sokongan padu, rindukan saat manis dan pahit yang berupa isi kematangan hidup. Benar, saya rindukan dengan hari-hari belakang saya, bersama segala kenangan di dalamnya.







Apabila manusia hidup hanya berkiblatkan dunia semata-mata, nescaya tiada keinginan menghidu saham Akhirat. Tidak puas melahap nikmat yang tiada kekal lama, sibuk dengan urusan pejabat, sibuk menguruskan perniagaan, saham, berfoya-foya di kelab malam, semua ini tidak menjamin kebahagian sebenar yang dicari. Memenuhi tuntutan dunia semata-mata akan menghilangkan sifat qana-ah (sederhana) dalam diri, rasa tidak puas dan cukup dengan apa yang ada.

Kesibukan yang melampau.

Urusan akhirat adalah sampingan bila ada kematian, maka diadakan majlis tahlil, baca Quran. Urusan akhirat bila tibanya sambutan hari raya, majlis sambutan maulidul-rasul peringkat jabatan dan sebagainya. Tiada majlis dan sambutan ini, maka terputuslah tali hubungan dengan Sang Pencipta, tiada jugalah connection ila-Allah.

Impian duniawi menjadi pengisian di setiap petak diari. Diari awal Muharram tercatat destinasi pelancongan lima bintang, sibuk mengemas pakaian sebelum meninggalkan rumah, diri dah terlupa kerana telah meninggalkan roh Ma-‘al Hijrah. Diari bulan Ramadhan dipenuhi dengan hanya undangan berbuka puasa sahaja, puasa atau tidak lain kisah, mana ada orang lain tahu. Diari pada tanggal 12 Zulhijjah hanya terisi dengan kursus-kursus tertentu, walaupun seruan mengerjakan haji sudah sampai masanya.

“Biarlah dulu... masih kuat lagi, tahun depan boleh ke sana”

Tapi malangnya bila ke Mekah atas tiket mengejar title ‘Haji’ semata-mata selepas puas dengan segala gelaran di dunia, niat tiba-tiba berubah serta-merta tatkala kaki berjaya melepasi pemeriksaan imigresen, kotak fikiran sudah terbayang ole-ole apa yang perlu dibawa pulang, niat melencong untuk melancong.

Hati makin malap, seiring malapnya pelita hidayah.

Allah Taala berfriman;

Bermaksud: “Maka datanglah sesudah mereka generasi (jahat) yang mewarisi Taurat, mereka yang mengambil harta benda dunia yang rendah ini, seraya berkata: “Kami akan diberi ampun...” al-A’raf (7:169)

Mereka kira kesenangan dikecapi akan menjamin kebahagian di Akhirat. Berkali-kali juga saya katakan kesenangan adalah anugerah tidak terhingga daripada Allah Taala, dan tidak dikurniakan kepada orang lain.

Maka, syukurlah!

Tapi, di sebalik kesenangan, kemewahan, kekayaan tersalut bersamanya ujian, baik berupa nikmat sementara yang akan ditarik semula, atau akan terus diberi kekayaan hingga lupa untuk ber-tahmid, tasbih, dan takbir syukur, hingga ber-‘tuhan’-kan harta semata-mata. Kehidupan selamat ialah, jauh dari faqer dan terlalu kaya, berpada-pada di samping berterusan mentaati suruhan Allah Taala.

Bila bersedekah pula kerana mahu nama, kena ada liputan meluas daripada pihak media. Dengan sejumlah chek beratus-ratus ribu dipamerkan pada lampiran kecil akhbar, atau terus di muka utama bila berhasil menyumbang dana sebanyak jutaan ringgit. Riya’, mahupun ikhlas terpulang pada diri sendiri, tapi ramai mata-mata yang melihatnya sebagai bencana dan ancaman kepada si pemberi.




Hamza Namira


Allah Taala berfirman;

Bermaksud: “Wahai orang-orang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut dan menyakitinya (perasaan si penerima), seperti (rosak pahala amal sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia (riya’)...” al-Baqarah (2:264)

Tidak alpa dengan kekayaan sementara, mesti ada pengisian kekayaan minda dan dada (budi). Tidak terlalu lalai memikirkan untuk keluar dari kepompong kemiskinan, bekerja siang malam hingga lupa tanggungjawab kepada Allah Taala, dan tidak terasa walaupun sekelumit sesal di atas penghidupan ini. Berdoa, tapi tetap sama miskin. Jangan salah sangka, teruskan usaha, jangan putus asa.

Tiada lagi air mata sesalan. Semuanya dah cukup, mahu apa lagi!

Rasulullah s.a.w ada bersabda dalam Hadith soheh, bermaksud: “Ada dua mata yang tidak akan disentuh api neraka. Iaitu mata yang menangis kerana takut kepada Allah dan mata yang terus menerus berjalan (jihad) di jalan Allah” (Hadith Riwayat Tirmidzi)

Berapa keratkah dua ‘mata’ yang dimaksudkan ini wujud di dunia sekarang?

1 komentar:

Tanpa Nama berkata...

Setiap kesenangan yang dianugerahkan adalah ujian dariNYA. Bahkan juga kemiskinan. Apakah erti kehidupan yang sebenar?
Jiwa-jiwa yang sentiasa patuh dan tunduk dengan ajaran Ilahi selaras dengan pemodenan semasa memberi impak yang terbaik dalam menggalas amanah sebagai khalifah acuan Al-Quran dan As-Sunnah..
Wallahu'alam...
Posting yang sangat bermanfaat..
Tahniah!
Mohon share..

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal