PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Sabtu, Mei 22

Saya Bakal Diuji








SEGALA undangan seperti ceramah, forum, seminar telah saya tangguhkan hingga selesai musim peperiksaan semester akhir hujung bulan Jun 2010. Maafkan saya terpaksa tolak beberapa undangan saat-saat akhir dua minggu lepas, sebenarnya dah dua minggu saya sudah istirehat daripada ‘memberi’, termasuklah smart circle para pelajar perubatan tahun 4 Kaherah. Maafkan saya di atas kesulitan yang timbul, saya juga manusia biasa, seorang pelajar seperti kalian yang butuhkan masa khusus, masa platinum buat persedian menghadapi peperiksaan yang bakal bermula pada akhir bulan Mei (10 hari lagi!).

Minggu lepas, secara rasmi kami para pelajar di Fakulti Syariah dan Perundangan memperolehi jadual peperiksaan semester akhir. Berbanding fakulti lain, fakulti kami agak terlewat disiarkan jadual kerana silibus setiap tingkat pengajian masih tersisa lagi, dan perlu dihabiskan. Maka bermulalah langkah ke sekian kalinya, kami bakal berhadapan soalan-soalan logikal, tiada korupsi, tiada pembocoran kerana semua soalan dibina pada hari peperiksaan... masih ‘panas-panas’.

Ujian dunia pasti kita depani, bila, di mana, dan bagaimana, itu serahkan kepada Tuhan Esa. Dia berhak menguji setiap hamba-Nya yang mengaku beriman kepada perkara Ghabiat, Sam’iyat. Kita dilahirkan dalam fitrah. Fitrah kita lebih mengerti apabila kita tahu mana al-Haq dan mana batil, tidak teragak-agak memilihnya walaupun kadang kala yang batil itu lebih menguntungkan, kerana kita masih ada mujahadah.

Berikut ialah madah yang telah saya ambil dan bakal teruji pada semester akhir;

-Al-Quran (tahriri dan syafawi)
-Fiqh Syafie
-Fiqh Muqorin
-Ushul Fiqh (Maudhu-‘i dan Nassi)
-Ahwalul Syakhsiyah
-Ahadith Ahkam
-Qo’ad Bahath (Ushul Fiqh Nassi dan Fiqh Muqorin)
-Bahasa Asing (Inggeris)

Doakan kami, doakan saya diberi ketenangan di hati sepanjang musim peperiksaan nanti.

Jazakumullahu khairan al-Jaza’...



0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal