PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Khamis, Mei 20

Benarlah, Kita Adalah Satu







WAHAI sahabat ku, bagaimana keadaan iman mu pada hari ini? Mulakan hidup kalian pada hari ini, hari esok dan hari-hari yang masih diberi peluang untuk mengecapi indahnya alam, melihat langit biru membumbung luas dengan pancaran iman menyinar di ufuk timur. Di dada langit, jangan lupa ukirkan pelangi cinta kalian masing-masing, pesonanya bisa dinikmati seluruh makhluk di seluruh dunia yang melata. Kita, haiwan, tumbuhan dan segala makhluk yang menghuni alam ini adalah dijadikan atas satu nama, satu maksud, satu tujuan dan satu visi. Sama ada kita mahupun mereka mengerti atau tidak reti adalah sama, kita ialah makhluk Allah, kepada-Nya kita beribadat.

Ya, seluruh alam beribadat kepada Allah Taala.

Justeru kenapa kita perlu prejudis di atas penghidupan ini. Kalian tiada masa untuk ‘membunuh’ hak, merutuhkan masa depan, iri hati, benci terhadap makhluk lain, sudah pasti sesama manusia. Apa yang kalian cari di dunia sementara cuma ini? Harta, kedudukan, pangkat, gred gaji tinggi, sanjungan. Apakah kalian sudah merasa cukup dan damai apabila perolehi semua ini? Andai benar, kalian harus muhasabah dan berubah kerana ianya kelak bisa meruntuhkan sebuah tautan yang terbina antara kita sesama manusia dan makhluk lain.

Saya tahu, kita mempunyai visi dan matlamat sendiri yang ingin dicapai, apakah kita bisa mencapainya melalui kudrat empat kerat kita sahaja tanpa ada bantuan daripada manusia di sekeliling? Tidak, kita perlukan mereka.. begitu juga mereka perlukan kita, saling melengkapi antara satu sama lain. Seorang majikan sudah pasti mempunyai pekerja bawahan yang mambantu dalam urus tadbir dalam pelbagai unit, dan gerak kerja khusus berdasarkan kepakaran masing-masing.

Tautan utama; ialah tautan kukuh antara hamba dan Tuhan Pencipta, al-Khaliq. Kalau teman-teman masih ingat artikel saya dahulu pernah menyebut, cinta kita sesama manusia sebenarnya melalui Allah Taala terlebih dahulu sebelum sampai kepada insan kita cinta dan tagih dicintai. Sudah tetntu cinta kita harapkan melalui perantaraan redha Allah ialah cinta yang lahir daripada hati yang kudus, suci murni. Perjalanan kita, kaki melangkah, tangan memilih, dan hati yang menentukan terbentuk lahir daripada pimpinan dan sentuhan lembut daripada hidayah atau petunjuk Allah Taala. Inilah hubungan paling ampuh.

Kesannya, jual beli kita kerana Allah, urusan kerja kita kerana Allah, kata-kata kita kerana Allah, pertolongan kita kerana Allah, senyum kita kerana Allah, belajar kita kerana Allah, makan minum kita kerana Allah, semuanya kerana Allah Taala. Kesan di sebalik kesan tadi, tiadalah kita lihat sumbang mahram, tiadalah kita terdengar salah laku rasuah, tiada pergaulan bebas, tiada kecurian, tiada sifat malas, lahirnya jujur, amanah dan dedikasi dalam semua amal kerja kita lakukan.

Lihat betapa murni dan indah lakarannya, tersalut pada sifat kehambaan tadi.

Tautan kedua; ialah ikatan utuh sesama manusia. Kalian juga pasti sudah mencermati artikel saya di bawah tajuk: Sejati Hingga Ke Mati. Bagaimana kita ingin mencari sejati bukan sahaja dekat di hati tapi sampai kita mati, dia yang kenal masa susah kita, dan tidak melihat masa senang kita. Orang kata bersahabat biarlah seribu, namun dalam seribu itu kita belum tentu terjumpa yang sehati. Manusia apabila buat sesuatu berdasarkan naluri fitrah yang ada, tinggal lagi dia bijak memilih antara iman dan nafsu. Cinta sudah pasti kita dambakan, tapi cinta yang kita lahirkan mestilah Lillahi Taala.

Allah Taala berfirman:

Bermaksud: “Sesungguhnya, orang-orang yang beriman itu bersaudara” al-Hujurat (49:10)

Apabila tahu sahaja jiran kita jatuh sakit, maka kewajipan kita untuk datang jenguk. Memberi pertolongan dengan ikhlas apabila melihat sahabat kita sesak duit, terkena musibah. Hidup memang umpama roda. Kadang-kadang kita senang, kadang kita susah. Bersyukur dikurniakan sahabat yang sanggup berkorban dan membantu. Hari ini mungkin hari kita, esok-esok hari dia pula.

Semasa demam, ada kawan yang sanggup basuh baju kita, dan begitulah sebaliknya, ketika kesusahan, dialah yang paling awal menghulurkan bantuan.. tidak kira di mana pun kita berada. Saya juga pernah menyaksikan sepasang suami isteri yang diuji dengan musibah (sakit), mula-mula suaminya sakit, si isteri jaga dengan sabar dan redha, kemudian Allah Taala sembuhkan suaminya dan diuji isterinya pula.. maka si suami pula mengambil tempatnya. Sesungguhnya mereka inilah, dan kita adalah pasangan pilihan Allah untuk membuktikan keimanan masing-masing.

Kadangkala berulang kali berselisih faham, kadangkala beberapa kali bermasam muka. Namun, kalau benar ukhuwwah itu dibina atas dasar iman, maka ia akan kembali semula bersatu. Carik-carik bulu ayam, akhirnya tercantum semula. Kerana jika iman itu benar, ia akan menjadi seperti magnet, membuang segala rasa buruk di dalam hati, meringankan diri untuk meminta maaf dan memaafkan.

Tautan ketiga; ialah ikatan kukuh antara makhluk, dan alam semesta. Kita kasih pada haiwan, kita cintakan alam sekitar, kita kasih pada tumbuhan. Cinta ini perlu seiringan cinta kita kepada Allah, dan kasih kepada manusia lain tadi. Kita tidak merasakan makhluk ciptaan Allah yang lainnya bukan satu kejadian yang sama, peduli kita terhadap mereka pembuktian lahirnya iman yang terpasak jauh, ianya tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas. Ke mana kita pergi, kita tidak mengkhianati mereka.

Kita makan sesuatu makanan, pepejalnya kita buang ke dalam tong, tidak ke merata tempat di atas bumi. Kita tidak sanggup menggodol tanah, bukit tanpa hak, kita tidak memusnahkan tumbuhan dan pokok-pokok sesuka hati, untuk kepentingan peribadi. Kita juga tidak sanggup menambak laut hingga pupus habitat haiwan laut dan sebagainya.

Semua ini kerana tautan kasih yang terbina tadi.

Sudah pasti kita buat dan lakukan hanya kepada Allah Taala sahaja kita harapkan redha.


0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal