PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Sabtu, Mei 15

Cabul : Musibah Teguran Allah









HUJAN emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri. Mungkin ungkapan peribahasa yang biasa digunakan ini sesuai ditujukan kepada anak rantau baik yang berstatus seorang pelajar, atau pekerja di luar negara. Kita mungkin berbangga akan kehebatan negera luar disebabkan kecanggihan teknologinya, infrastruktur, pengakutan, pembangunan dan sebagainya yang menggamit mata... namun ianya tidak selama-lamanya kekal dan sama dengan negara asal tumpah darah kita, tempat kita dibesarkan, disuapkan dengan pelbagai makan rohani dan jasmani sebelum melihat kita seperti apa pada hari ini.

Tapi tidak pula negara Mesir, negara bekas jajahan Perancis. Hujan emas? Mungkin saya boleh cocokkan kekayaan Mesir dengan khazanah ilmu yang cukup meluas tapi bukan pada prasarana luaran negara ini. Pembangunan jauh ketinggalan berbanding negara-negara arab di sebelah timur. Kos sara hidup yang rendah menyebabkan rakyatnya terpaksa menggunakan segala macam kudrat untuk terus menyambung hidup.

Saya lebih cenderung untuk bersetuju, bait kata; “lebih baik negara sendiri”.. walaupun kita boleh berbangga dengan kehebatan negara orang tadi, tapi tidak kepada kita secara menyeluruh. Mungkin kita tidak dapat perolehi layanan baik seperti warga tempatan, kedudukan kelas pertama seperti penduduknya. Bagaimana pula dalam konteks jenayah, bila tertimpa sesuatu musibah, kecekapan pihak berkuasanya mengambil tindakan. Itulah hakikatnya yang perlu ditelan.

Baru petang tadi saya menerima berita kes kecurian, berlaku pecah rumah. Allahu Rabbi.. pada hari Jumaat, apa jenis orang arab yang tergamak buat kerja terkutuk ni ketika umat Islam yang lain sedang menunaikan solat Jumaat. Sebenarnya saya jarang menulis berita-berita jenayah yang berlaku di Mesir, meskipun banyak menerima aduan dan rungutan daripada mahasiswa di sini. Kalau nak diikutkan sudah hampir lima kes jenayah yang berlaku sepanjang bulan ini, membabitkan pelajar Malaysia sama ada pengajian Islam mahupun perubatan.

Tiada perasaan yang bisa digambarkan ditengah-tengah deman sedang meningkat pulih melainkan terkejut, tiba-tiba dengutan jantung kian laju, muka berubah pucat. Kalau orang lain mungkin saya bersahaja, atau paling kurang satu muhasabah buat diri, tapi kali ini memang lain pada yang lain. Salah seorang yang menjadi mangsa kecurian itu ialah bekas ahlul bayt saya ketika mula-mula menjejak kaki di bumi kinanah.

Satu rumah menanggung kerugian beribu-ribu ringgit. Pencuri tersebut berhasil melarikan 3 buah komputer riba (anggaran RM6000), 7 buah telefon tangan (anggaran RM 2500), externel hardisk (RM 200), dan duit. Saya difahamkan pintu rumah mereka dipecahkan berdasarkan kesan hentakan tapak kasut pada pintu rumah, dan penyelak pintu yang pecah.

Satu minggu sebelumnya pula kes pelajar perempuan, pengajian perubatan cawangan muhafazah telah dicabul di dalam teksi, sungguh mengaibkan. Bayangkan seorang perempuan yang baru nak kenal bumi asing yang dipijaknya, ditambah pula masih lemah menguasai bahasa arab ammi (pasar) Mesir, berapa kerat sangat kudrat dia ada nak dibanding orang arab, tubuh sasa. Akhirnya hanya sekadar melawan-lawan katak, ditemani air mata duka meratapi nasib diri yang jauh beribu dan berbapa. Diserahkan tanpa rela.

Bila mana melihat statistik yang dikeluarkan oleh unit Hisbah PMRAM, berhubung kes jenayah yang berlaku sepanjang sesi tahun 2009/10 membabitkan pelajar kita di sini amat membimbangkan. Peratusannya meningkat dari tahun-tahun sebelumnya. Apakah ini sesuatu yang masih tidak memanaskan kerusi empuk pihak berwajib yang berada di sini khususnya pihak Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK)? Jujurnya saya tidak salahkan tuan, tapi ‘sikap’ tuan yang selama ini acuh tak acuh, dan hanya mampu melepaskan batuk di tangga.

Janganlah pula semut di seberang nampak, bahkan ‘terang lagi bersuluh’... tapi gajah di sebelah pula ‘buat-buat’ tidak nampak, bahkah menjadi gelap gulita di siang hari.

Justeru itu, saya menasihatkan semua mahasiswa yang berada di bumi anbiya’ ini, kalian tiada jalan lain selain meningkatkan kualiti keselamatan. Muhasabah semula apa yang patut diperbaiki dari semasa ke semasa apabila telah melihat pada beberapa kemaslahatan yang bisa membantu. Kita percaya pada takdir-Nya, namun takdir-Nya jua terletak pada usaha kita, ikhtiar kita. Diri tidak akan tertimpa hujan, kalau dari awal lagi kita telah bersedia dengan apa kemungkinan berlaku.

Allah Taala tidak akan memberikan keburukan kepada sekalian hamba-Nya, melainkan kita sendiri yang menjemput keburukan (tidak berhati-hati atau kurang berhati-hati) itu. Lihatlah betapa pengasihnya Allah Taala menghantar rasul-rasul pada umat yang tidak mengetahui supaya tahu apa yang perlu diketahui (awlawiyat). Allah tidak akan mengazab sesuatu kaum melainkan telah disampaikan rasul kepada mereka.

Perlu diingatkan, antara lain kenapa kalian ditimpa musibah adalah untuk kembali kepada sifat asal kita sebagai seorang hamba. Ingat kepada siapa yang harus diadukan masalah ini, agar kita sentiasa syukur dan syukur di atas pemberian nikmat kurnianya. Di samping menegur kalian supaya lebih berhati-hati lagi pada masa hadapan.

Allah Taala berfirman;

bermaksud: “Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu” asy-Syuraa (42:30)

Maafkan saya, mungkin saya boleh bercakap ini dan itu tanpa perlu menanggung keperitan yang tertimpa ke atas kalian. Tapi ni jualah peringatan bersama selepas saya sendiri pernah mengalami perkara sama suatu kita dahulu, ianya benar-benar teguran keras Allah Taala di atas kelalaian kita.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal