PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Jumaat, Mac 11

Luahan Anak Muda Sehebat Salahuddin Al-Ayubi

SERING kali kita dihadapkan pelbagai sikap manusia di sekeliling. Bersama dengan sekalung niat yang baik kita mula menapak kaki di bumi. Ketika kita mengharapkan kebaikan juga hadir kerana baiknya perilaku dan tindakan yang dihulurkan, namun lain pula yang menerjah diri. Jarang kebaikan dibalas dengan kebaikan, penindasan pula mengambil tempat. Mujurlah diri tahu dan cepat bertahan kerana apa yang kita lakukan demi sebuah kebaikan, kita hanya memohon kebaikan itu dibalas oleh Allah Taala.

Bagaikan sebalang botol yang kosong yang terdedah kepada persekitaran yang terbuka tanpa diisi dengan perkara yang boleh dimanfaatkan seperti air suci untuk kegunaan ketika wudhu’, dipenuhi dengan tanah subur buat menumbuhkan benih yang ditanam atau diisi dengan akar kayu buat menyembuhkan penyakit badan, maka di setiap inci itulah risiko untuk diisi oleh keburukan amatlah tinggi. Air suci tadi akan tercemar dengan kekotoran bakteria dan kuman kerana tiada penjagaan. Tanah subur pula akan bercampur dengan sisa toksid yang memberi kesan pada sistem tumbesaran, dan tiada lagi akar kayu yang bermujarab apabila tiada keseimbangan pencahayaan dan perudaraan semulajadi.

Begitulah dalam konteks penjagaan hati. Hati manusia ini perlu penjagaan yang berpanjangan dan hendaklah sentiasa diisi dengan kebaikan-kebaikan agar bisa menimbuskan keburukan yang siap siaga untuk menyerang dari setiap sudut. Terasa tawar untuk membuat maksiat kerana nikmat kebaikan tadi sentiasa manis.

Tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas.

Kalis maksiat.

Itulah antara bentuk ujian yang perlu dihadapi.

Benarlah kalam para mujahid fid deen; bahawa untuk memperolehi Syurga Allah, maka kebenaran, kesungguhan, kesabaran dan keredhaan adalah galang ganti kepada mahar yang bakal diterima di akhirat sana.

Sebagai seorang anak, saya kena banyak belajar daripada para ibu dan bapa di luar sana. Saya akan terus mencubit sedikit demi sedikit daripada ibu dan bapa kandung. Mereka saling tidak tumpah seperti para ibu dan bapa dalam lipatan sejarah kemelayuan, kearaban, dan keagamaan, secuma mungkin tahapnya sedikit atau banyak berbeda. Jalannya tetap sama, dan persis kerana adanya mujahadah dalam salutan sabar.

Seorang ibu bernama Hajar senantiasa hidupnya diuji. Bagaikan bakal tertulis di lembaran ingatan sejarah, halaman dalam satu surah menemukan ibu kuat ini suri contoh teladan baik bukan sahaja kepada seorang ibu lain malah kepada mereka yang bakal bergelar bapa. Hidup dalam ujian dan persimpangan kebahagian bukan hanya memerlukan sebelah pihak memberi malah di sebelah pihak yang lain perlu juga memberi dan menerima seadilnya.

Kena saksama.

Seorang ibu dan ayah pasti terpahat di hatinya kelahiran ini, anak ini adalah amanah yang suci dipertanggungjawab ke atas corakan yang bakal dilakarkan nanti. Pena berwarna dibekalkan bersama seberkas tin besar mengandungi pelbagai warna. Di antara warna itu ada yang sama seperti warna-warna yang diberikan kepada solefus soleh yang berjaya membina satu corak agung, ada juga terdapat warna yang pernah digunakan oleh si tangan pendusta, pengkhianat, pengamal rasuah yang juga berjaya membentuk tangan-tangan yang sama seperti mereka. Melainkan sedikit di kalangan mereka yang tersedar bahawa jalan yang dipilihnya itu sangat sukar menembusi diri ke daerah sakinah, kebahagian... lantas anak-anaknya diberi makanan rohani secukupnya, dan menyekat jalan menyusur ke laluan kelam yang pernah diderapinya suatu ketika dahulu.

Seorang bapa bernama Ibrahim disembolikkan sebagai lelaki kuat kerana pergorbanannya. Pergorbanannya bernilai. Manakala nilai moral itu menjadi lambang utuh kepada generasi yang hidup selepasnya. Pengorbanan Nabi SAW banyak bertonikkan kehebatan keempat-empat Nabi yang tergolong di kalangan Rasul Ulu ‘Azmy; Nabi Isa, Nabi Musa, Nabi Ibrahim dan Nabi Nuh. Selain itu kekuatan Nabi Muhammad SAW memahatkannya oleh al-Quran antara mereka ini yang paling penyabar menerima kencaman, dugaan dari umatnya.

Apakah masih ada manusia sekuat mereka ini?

Saidina Ali, Khalid Ibn al-Waleed, Salahuddin al-Ayubi, Sultan Muhammad al-Fateh pula sering dijadikan ikon ideal kepada satria anak muda-mudi berhati waja. Sesuai dengan saya yang masih muda remaja. Perwatakan berani dan gaya yang diterapkan daripada setiap yang baik oleh mereka boleh diadaptasi untuk dibawa dalam kehidupan kita. Tiada siapa yang bisa mengubah cara dan lifestyle seseorang melainkan orang itu sendiri yang mencetuskannya beradasarkan apa yang ingin dia mahukan. Pengaruh mata banyak mengubah kebanyakkan yang berlaku di sekeliling. Secara tidak sedar, rumusan kepala kita juga sering bertandang dari mata yang menjeling dan memerhati. Mentafsirnya secara aman dan baik adalah jaminan keselamatan di hari kemudiannya.

Ramai golongan muda yang tidak faham dan tidak mahu menambah kefahaman mengenai Islam. Tahu yang ada pada mereka tentang Islam kerana setiap kali mengisi borang maklumat peribadi, maka nota kaki kad pengenalan dijadikan sandaran beragama. Berbangga akan Islam hanya sekadar pada pertuturan ketika menamatkan zaman bujang, lafaz sakinah yang tidak lagi berkilauan cahaya kerana yang ada ialah kehendak untuk berpasangan.

Menyandarkannya tidak salah sebagai model, namun ada sepekara yang lebih penting daripada itu, iaitu membangunkan minda muda-mudi menjadi sehebat mereka, diserlahkan pula melalui tindakan, amal luaran.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal