PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Sabtu, Julai 24

Mungkin Kalian Ada Terlepas Pandang







KERANA pentingnya PERHATIAN dan PEMERHATIAN terpimpin. Wanita mahupun Lelaki yang mempunyai masalah pelek lidah, tidak boleh terus MENGHUKUM mereka TIDAK SOLEHAH atau TIDAK SOLEH hanya kerana mereka menyebut BETINA, JANTAN (menunjukkan kepada manusia), JEMPUT KEKOH (sila makan). Kerana tiada perhatian dan pemerhatian tadi, kalian akan anggap ianya KASAR walaupun ditutur secara LEMBUT.

Berbalik soal penggunaan BAHASA betul. Walaupun anda merupakan anak JATI kelahiran negeri, jangan sampai menyusahkan orang lain untuk memahami TUTUR KATA kalian. Hanya kerana anda berasal dari KELANTAN, salah menyebut dalam bahasa betul WAD KECEMASAN jadi "Keci-Masam"... kalian mudah diperli dan disindir, malah ditertawakan kerana mana ada WAD KECING MASAM, yang ada wad KECING MANIS. Moral; latih lidah biasakan bertutur bahasa ibunda. Kebiasaannya banyak timbul di kalangan pelajar kampus dan universiti.

Mereka bijak pandai, tapi bila masuk soal kemahiran komunikasi hampir 50% terbawa-bawa bahasa lahjah ibunda masing-masing.


3 komentar:

mashitah berkata...

em..setuju2..
bkn tak boleh gunakan loghat masing2 tapi jgn lah sampai org lain ssh nak faham...
nanti penyampaian jadi kurang berkesan lah...

Nurul Iman on 24 Julai 2010 pada 11:58 PTG berkata...

salam..

maaf mencelah..ade lg ke student kelantan yang keras lidah nak sebut "wad kecemasan"? Sy x berapa setuju. tapi dalam hal-hal lain sy setuju, mungkin kedengaran "betina" or "jantan" x sesuai utk manusia.terlalu kasar. justeru, anak-anak kelantan kena belajar ubah.sy pon anak kelantan.

tapi, walau pape pon. sy suka loghat sy :)

Rezza Khanafiah on 25 Julai 2010 pada 12:07 PG berkata...

Alhamdulillah saya juga orang kelantan, kelahiran anak jati kelantan. Ritualnya banyak lagi ucapan yang boleh dikesan, antara contoh disebutkan. Pokoknya di sini tidak kira apa sahaja sebutan, tapi penjagaannya perlu diambil berat.

Terima Kasih

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal