PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Isnin, Julai 19

Dari SAHARA Merentasi Cinta BENUA







TELAH tertakdir dunia ini diciptakan berpasang-pasangan setiap sesuatu. Berpasangan bererti saling menumpahkan cinta, saling meninggalkan jejak kasih, bersama-sama menongkah laluan damai dan badai. Baik rupanya hanya permata yang diperolehi di tepian pantai, namun kerana kuasa besar cinta tadi si dia mampu menggilapnya hingga mampu menyinari hati di kala diperlukan secangkir bakti buat membelai malai cinta yang diberikan. Saban hari sama ada dia atau si dia tidak lekang untuk beradu kasih walaupun buat sementara cuma. Inilah masanya cinta dihalalkan selepas di-ijab oleh mertua dipersembahkan, pahala dituntut, ibadat telah disempurnakan antara dua mempelai. Hati mereka mula berani mengungkap cinta realiti, dipancarkan ke seluruh dunia agar bisa ditontoni oleh mata-mata yang tidak buta... bahawa mereka ialah terbaik, dan mampu memberi contoh lebih baik.

Memang sukar untuk bertemu cinta yang dikatakan sejati. Bagaimana pula para sahabat sekalian bisa menentukan piawaian cinta sejati, dan sehati ini?

Cinta bebas akan pergi tanpa kembali, cinta yang melepaskan impian tanpa tujuan. Cinta disaluti hati qudus akan sentiasa belajar erti sabar. Cinta yang tidak termiliki akan kekal di hati kerana mahu insan yang pernah dicintai menikmati cinta lain yang lebih utama, iaitu cinta DIA. Cinta suci hanya datang sekali, sama ada hadirnya di permulaan antara cinta-cinta atau dipertengahan, tidak juga boleh menolak hadir di penghujung selepas habis sebuah ikhtiar. Mencintai sinonim mengorbankan diri demi orang yang dicintai. Orang yang memberi cinta lebih merasa pedih dari mereka yang menerima, apabila cinta diberi itu tidak tahu pula dihargai. Maka bisa mati ketika asyik mencintai.

Perempuan yang baik itu tidak memandang dan tidak pula dipandang, sedang si Hawa berusaha untuk menjadi bidadari SYURGA. Besarlah harapan agar si Adam bercita-cita perihal yang sama.. agar sama-sama membantu, tundukkanlah pandangan kalian, bimbinglah mereka ke Syurga di sana nun abadi.

Apabila hajat di hati dirungkai oleh satu rasa, si lelaki yang tidak kurang agamanya mula merancang sesuatu di luar kotak fikiran warasnya, kerana dia lupa di antara keinginan tadi ada pula bisikan tajam menghunus bak belati berbisa agar dibenarkan rasa tadi dinodai jua. Mulalah dia menyusun pelbagai strategi dan helah agar si perempuan baik di pandangan matanya itu masuk juga ke dalam perangkap maya dipasangnya. Kemudahan ada digunakan sebaik mungkin, mencari identiti terperinci di laman sosial Facebook, mencuri dua tiga keping gambar yang ditinggalkan... mula berani menghantar khidmat pesanan ringkas (sms) ringan-ringan kononnya hanya sekadar memberi peringatan (tazkirah), berani pula ber-chatting untuk bertanya khabar, dah mula dihargai kerana setiap pertanyaan tidak segan si dia meninggalkan bekas. Dia lupa segala-galanya, dunia realiti terputus selepas tidak lagi peduli apabila berada di alam fantasi, dan dia seorang suka berfantasi.

Dia yang tercampak jauh di Gurun Sahara, membelah debu-debu kering berapi demi segulung ijazah, amanah agama, keluarga dan orang kampung. Adapun si dia juga mempunyai visi yang sama, sama-sama bersaing, sama-sama hebat, dan berstatus intelek minda kelas pertama.. kerana si dia juga sedang menuntut di salah sebuah universiti terunggul di Eropah. Jauh di mata bukannya satu halangan bagi dua jiwa untuk bersatu, dekat di hati agar tahu tiada dua cinta ini, tiada tiga, hanya dia betul-betul idaman qalbu.



bersambung...

1 komentar:

mashitah berkata...

saya tertarik apabila ustaz menyebut ttg facebook. Mmg tak dinafikan, inilah laman plg popular skrg. Byk pro dan kontra bila ada laman macam ni. Tp kdg2 rasa macam lebih byk kontra la. Jadi apa pendapat ustaz?

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal