PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Selasa, Mei 18

Lillahi Taala: Saya Menulis Kerana Minat








RAMAI juga yang tanya saya tentang konsep dan kaedah saya menulis sesuatu artikel di dalam blog, mereka hairan kadang-kadang saya mampu untuk mengemaskini blog hampir setiap hari. Ada juga yang meminta saya berkongsi ini dan itu, cara yang tepat agar dapat terus menulis dan tidak kalah oleh mood yang menyerang tidak kenal masa dan tempat.

Bila fikir-fikir semula, saya tidaklah bagus atau ada bakat dalam menulis, kebanyakkan apa yang saya tulis adalah untuk memberitahu, atau berkongsi sesuatu yang saya rasa patut dan perlu. Apa yang saya dapat di universiti, di pusat pengajian di masjid, maka saya cuba kongsikan bersama para pembaca.

Saya mula menulis secara minat dengan lebih serius ketika di sekolah rendah lagi. Kebanyakkan tulisan saya itu hanya bersifat peribadi, tidak menyentuh mana-mana urna masalah di luar lingkungan hidup saya. Banyak koleksi tulisan masih disimpan hingga sekarang. Teman-teman satu sekolah rendah tahu hobi nombor satu saya ini, saya memang tiada bakat menulis tapi saya akan pastikan minat saya ini digilap dari semasa ke semasa. Bermula daripada minat, saya asas bakat sedikit demi sedikit, dan dipantau oleh guru pembimbing saya ketika itu, Puan Noraini. Dari situ saya mula serius dalam dunia penulisan.

Apabila saya diberi peluang menyambung belajar di ardhu kinanah hampir tiga tahun lepas, saya tidak melepaskan peluang untuk mempunyai laman blog, di samping mempunyai kemudahan internet sendiri. Ustaz Fauzan Abdullah yang banyak membantu saya terutama membina tapak pemuka dan akauan blogger sendiri. Maka di sini saya boleh ketengahkan penulisan saya secara meluas, tanpa ada sekatan. Peluang dakwah melalui dunia maya memang cukup berkesan dan terbuka luas. Saya akan manfaatkan dan abadikan setiap tulisan saya di laman ini.

Menulis, menggarap sesuatu artikel tidak payah. Tapi yang menjadi kesukaran saya ialah untuk dapatkan idea. Idea atau isi-isi penting memang sukar difikirkan, ianya memerlukan pembacaan dan pengetahuan yang luas. Maka saya dapati ilmu yang saya perolehi setiap hari, saban masa boleh memberi input terbaik bagi menghasilkan idea-idea yang bernas, biasanya saya akan kaitkan dengan isu atau topik yang ingin dibincangkan.

Sebenarnya di atas satu masalah, satu isu boleh mencerap dan menghasilkan puluhan artikel berkenaan dengannya sahaja. Contohnya cinta, hati, dakwah dan sebagainya. Daripada itu kita boleh pecahkan kepada beberapa judul yang bersesuaian, antaranya kekeluargaan, persahabatan, keremajaan, couple, sirah, dan sebagainya. Kita tidak boleh sempitkan idea, masalah cinta bukan sahaja tertumpu kepada pasangan remaja, kekasih, tapi ianya cukup luas meliputi seluruh alam. Jangan lupa cinta juga adalah tautan kuat antara seorang hamba dan al-Khaliq.

Mulakan menulis hal-hal yang ringan-ringan sahaja berbentuk santai, tapi masih ada manfaat. Penulisan ilmiah sudah pasti hanya golongan intelektual sahaja mampu mengembangkan ayat dan isi berdasarkan ilmu yang ada pada mereka. Berlainan bidang sesuatu ilmu, maka berlainan corak penyampaian. Orang biasa-biasa juga boleh berkongsi idea mereka, namun hanya terhad pada pengetahuan masing-masing. Apabila santai, tidak berat maka sesiapa sahaja boleh menyuarakan, meluahkan apa sahaja yang terlintas.

Jangan pesimis dengar cakap-cakap orang. Menulis boleh diletakkan sebagai salah satu hobi, ianya tidak memerlukan bakat kerana orang yang berbakat sudah pasti berminat. Bertatih dari bawah, dan sesuaikan mengikut tahap masing-masing. Seperti juga kita mempelajari bahasa, ada level atau tahap-tahap tentu sebelum sampai pada tahap tertinggi. Kita pasti pernah menulis, cuma kerana segan kita rasa menulis hanya bertempat, ber-time. Pasti kita pernah tulis surat, tesis, kertas kerja, dan kerja kursus. Maka sebenarnya kita ada potensi dalam bidang penulisan.

Pastikan kita menulis hanya kepada satu Tuhan untuk dipersembahkan amal dan gerak kerja kita ini, Lillahi Taala. Insha-Allah apabila niat kita dah betul, perjalanan kita pasti dipimpin termasuk minat kita tadi, demi islam tercinta. Habuan yang kita perolehi daripada bakat kita tadi ialah antara nikmat dan anugerah Allah hasil daripada niat kita yang ikhlas kepada-Nya.

Medan dakwah bukanlah hakikatnya medan berkata-kata semata. Ia medan menterjemahkan Islam secara syumul (sempurna, mengcakupi semua) di dalam kehidupan, mengikut potensi dan kesesuaian yang ada pada diri umat Nabi Muhammad s.a.w. Manfaatkan sepenuhnya kemahiran yang diberikan, pasti kita dapat memenangkan Islam.

Justeru itu, di samping kita menambah kemahiran yang ada, jangan lupa untuk tambahkan juga pengetahuan yang berupa ilmu pengetahuan. Pengetahuan belum tentu sejejer ilmu, tapi ilmu sudah pasti satu pengetahuan. Ilmu ialah sesuatu pengetahuan yang bisa diambil manfaat daripadanya, dan bisa diaplikasikan di dalam kehidupan kita seharian. Kita boleh mengetahui dunia artis, dunia ahli sukan yang berjaya, dan mengikuti perkembangan fesyan terkini. Tapi ianya belum tentu ilmu, kerana sudah pasti pengetahuan tentangnya adalah sekadar suka-suka. Kalau diikutkan juga stail mereka, itu bukannya manfaat tapi mudharat.

Resepinya, Ikhlas.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal