PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Jumaat, Mei 28

Antara WAJAH Ibu Dan SIFAT Ibu









“WAJAH ibu.. itu masalah saya sekarang ni” seorang teman mengeluh.

“Mana nak cari seorang wanita yang ada wajah ibu sekarang, susah ustaz. Di sini pula ramai pakai purdah, akhirnya yang tak berpurdah jadi bahan uji-kaji saya” tambah beliau.

“Kenapa anta pula yang resah?” saya bertanya.

“Bukan apa ustaz, wajah ibu kelihatan lebih matang.. tahu serba-serbi pasal kemahiran rumahtangga” beliau cuba membenarkan uji-kaji ringkas yang dibuat.

“Mana anta tahu wajah ibu tahu semua pasal house chorus?” saya cuba dapatkan kepastian.

“Err.. entah”

Saya sedikit rigid apabila setiap kali didatangi lelaki yang bertanya saya yang juga seorang lelaki teruna pasal wajah keIBUan sebagai salah satu ciri isteri idaman. Dengan keterbatasan ilmu yang ada, saya minta beliau tilik lama-lama wajah ibunya, cari perbezaan antara wanita dara. Saya sedikit bimbang, bagaimana mereka yang tiada seri wajah ibu di muka, mungkin mereka akan dianak-tirikan.

Sama ada anda teruna mahupun dara, wajah ibu atau wajah bapa itu tidak penting, asalkan kalian masih tahu tujuan perkahwinan. Kita bukan sahaja akan berkahwin dengan dia, tapi keluarga dia, kerjaya dia, mood dia, karenah dia yang bakal menagih seribu pengorbanan tidak berbelah bahagi nanti.

Perkahwinan bukan untuk satu tempoh yang telah ditentukan atau mengikut perjanjian kontrak, bahkan menjangkau satu tempoh masa di alam yang kekal abadi.

KAHWIN

Naluri manusia yang cenderungkan wanita tidak dapat disangkal. Ini diakui dalam al-Quran. Oleh itu, Allah Taala melalui agamanaya telah menghalalkan ikatan antara lelaki dan perempuan melalui perkahwinan. Anjuran perkahwinan dapat menyelamatkan manusia sekaligus masyarakat dari kerosakan dan kemudharatan yang disebabkan oleh rangsangan syahwat menggila-gila.

Lelaki yang soleh dan mungkin seorang perempuan dara, mengimpikan pasangan yang baik, selalu ambil berat, tidak panas baran. Idaman ini pasti disemai dari hari ke sehari agar terus bersemi. Dia sanggup menunggu untuk satu tempoh lama, agar idaman ini akan dapat direalisasikan. Maka diminta teman-teman, sahabat taulan, saudara mara merisik mana-mana jejaka atau mana-mana wanita mempunyai ciri-ciri idaman tadi. Kadang-kadang idamannya terlalu spesifikasi hingga jenuh orang mencari, pasal pilihannya tidak banyak.

“Errm... tinggi mesti lebih 170cm, agak hitam manis, satu negeri, tidak terlalu gemuk, pandai mengurus rumahtangga, pandai memasak”

Kecenderungan antara lelaki dan wanita merupakan sesuatu yang tabi’e dalam diri manusia. Tetapi kecenderungan itu andai tidak dikawal akan membawa kepada kerosakan akhlak dan tatasusila. Pengabaian tanggungjawab terhadap ‘cenderung’ ini tidak mustahil akan berlakunya zina dan bersedudukan tanpa ada ikatan. Jelas bertentangan dengan syariat dan tabiat semulajadi manusia.

Pilihan di tangan kalian.

Siapa sangka seorang imam masjid pun tidak kebal dari melakukan maksiat. Fobia baca halaman berita Harian Metro muka depan semalam, apabila imam menjadi 'kasanova alim' meyimpan perempuan sebagai 'isteri'. Jangan sangka imam berserban besar kuat imannya. Besar serban bukan petanda dia besar iman, iman dia sentiasa hidup tapi kerana dia ada satu lagi musuh yang sentiasa hidup, NAFSU.

Hati-hati. Jaga hati, iman jangan mati.

WAJAH IBU

Mungkin ada benar. Saya juga sering berhadapan perempuan yang mempunyai wajah ibu ketika berada di satu syarikat consultant di tanah air dahulu. Ramai yang datang jumpa saya, wanita-wanita wajah ibu, tapi masalah juga tertimpa hingga seorang perunding turut sama diseret ke kancah konflik rumahtangga mereka.

Kalian jangan silap wajah keIBUan dan sifat keIBUan adalah dua istilah berlainan. Wajah ibu belum tentu pandai dan tahu menahu soal rumahtangga, tapi sifat keibuan kemungkinan besar dibesarkan dalam keluarga serba soleh, dididik soal pengurusan diri dan luaran. Wanita yang bersifat keibuan akan ada satu sikap seperti seorang ibu yang baik, penyayang terutama pandai dalam bermuamalah dengan kanak-kanak dan pastinya ada banyak lagi ciri-ciri keibuan yang terhimpun pada diri, sikap dan personalitinya.

Teringat cerita seorang teman bila anaknya diangkat macam mayat oleh sekumpulan wanita, pada saya mereka mungkin ada rupa tapi perlu belajar lagi sesuatu sebelum melangkah ke alam perkahwinan. Satu tips untuk para lelaki, cuba tengok perempuan manakah yang mampu mengendong bayi berusia sebulan dan ke bawah. Hanya wanita hebat sahaja mampu lakukan, tidak semua berani dan pandai buat.

Buat lelaki bakal suami... isteri walau sekadar cantik tapi setiap hari makan di luar, anak-anak dibesarkan oleh pembantu rumah. Rumah pula berterabur, dapat isteri yang pemalas dan baran mungkin akan menjadi igauan paling ngeri dalam hidup anda.

Bagi kalian para wanita yang bakal bekerjaya agar mempersiapkan diri dengan ilmu keibuan yang tidak diajar di universiti. Mungkin anda tiada wajah keibuan, tapi ilmu untuk menjadi seorang ibu yang baik bisa dipelajari dan ditekuni. Bahkan anda mungkin menjadi ibu yang terbaik daripada mereka yang hanya ada ibu pada seri wajahnya sahaja.

Kini kalian sudah ada pilihan tepat. Sama ada kalian memilih wanita yang biasa-biasa pada seri wajah tapi luar biasa pada sikap dan peribadi, atau anda terus dengan cita-cita ‘senget’ mencari baik pada seri wajah, namun tiada kisah soal peribadi wanita idaman. Kalian mungkin dapat, tapi manisnya cantik hanya mampu bertahan lima hingga sepuluh tahun sahaja, tapi sikap sampai ke mati akan tetap SEJATI dan SEHATI.



3 komentar:

Rezza Khanafiah on 28 Mei 2010 1:08 PTG berkata...

Artikel ini sedikit keterlaluan.. mungkin akan mengguris anak dara, dan mungkin ibu dara yang tidak mempunyai wajah ibu mahupun sifat ibu.. tapi kita masih ada satu lagi kudrat, iaitu usaha untuk kita mencapainya mengikut kemampuan masing-masing.

bhahmz on 3 Jun 2010 5:40 PG berkata...

salam~~^^

sy rse artikel ni ok je~~ sy, prempuan x trase pon..:D

ermm..sy rse ustaz trsalah type kot..yg "house chorus" 2..i think u meant "house chores" ^^

Allah knows best, salam :)

Tanpa Nama berkata...

xde masalah,xsuka xpe....;) yg pnting nilaian Tuhan pada hati..

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal