SAYA percaya setiap daripada kita ada kenangan terindah disajikan di lipatan ingatan. Menarik, gembira, lucu, menyentuh hati sudah cukup membuat kita tersenyum sendirian di kala malam melabuh, di kala siang mekar disirami nur matahari, di kala senja beradu asmara. Mata akan mengukir bias dari pantulan reaksi anggota luaran, disuguh berkali-kali agar siaran tidak putus-putus. Kalau boleh kita sanggup habiskan masa untuk bercerita sahaja kenangan ini bersama teman-teman tentang ini dan itu, makin jauh kita kembara di hamparan dunia makin luas pengalaman dan kenangan dipungut.
Jujurnya, saya merindukan halaman sekolah, merindukan kalam guru-guru mengurai utaian ilmu di persisiran telaga tinta, merindukan senda teman-teman dalam gerak-kerja, merindukan masakan jamaah Masjid al-Aman mengusul makanan di kala keseorangan. Babak demi babak disoroti. Merindui sama erti mengulang-siar nostalgia dahulu hingga susuk badan kini menongkah arus masa lampau.
Kita tidak kaku beraksi di lensa dunia sama ada baik mahupun buruk. Kaki dan tangan kita tidak pernah mahu ambil tahu, tiada kompas memandu mahu. Risau juga, banyak yang gagal dari berjaya.
Sejak berpindah ke sekolah ‘genius’, saya tidak lagi menoleh ke belakang. Semua pelajar sekolah lelaki, berstail, bertrampilan, genius, dan mudah mesra serta rapat dengan guru. Para guru juga diajak untuk berantonasi seperti perwatakan pelajar, bukan pelajar harus ikut guru. Kaedah pembelajaran sedikit berbeda kerana sistem digunakan lebih sepadu, siapa lambat dia akan ketinggalan, maka persedian juga perlu rapi.
SMU (A) Maahad Muhammadi Lil-Banin (04-05)
Sekolah ini banyak mengubah persepsi saya pada kehidupan bermasyarakat, lebih ideal, tidak kaku berucap di hadapan hadirin ramai dalam satu-satu majlis besar, mengenal potensi, tidak pula pesimis dengan persekitaran. Pengalaman dipungut menggugah rasa ingin mencuba, ingin tahu itu dan ini.
Di luar kotak, para pelajar diajar proses memunggah maklumat dari pembelajaran teori, dilangsungkan secara praktikal terutama subjek-subjek ‘moral’, memandangkan sekolah ini menitik-beratkan pengajian agama-silibus diambil dari Mahaad Thanawi Bu-‘uth, Mesir- memungkinkan kedua-dua aspek rohani dan jasmani pelajar terjamin dan terjaga, namun pengajian akademik tidak pernah jatuh nombor dua, sama penting.
MINGGU PERTAMA
“Rezza, saya cadangkan awak dilantik sebagai naib ketua tingkatan, penolong kepada Ahmad Munir” jelas Cikgu Fauziah meredakan sedikit keresahan hati saya yang diminta hadir bertemu beliau tanpa sebab, ingatkan disabitkan kesalahan.
“Kenapa saya pula cikgu lantik, sedangkan ramai lagi yang lebih layak daripada saya. Apa saya boleh lakukan?” perasaan saya bercampur baur antara terima dan segan.
“Saya dah lihat rekod pencapaian awak, dan sememangnya awak layak. Harap awak jangan kecewakan saya” ujar Cikgu Fauziah yang begitu komited terhadap saya sejak melangkah menimba ilmu di sekolah elit itu dalam aliran sains hayat.
“Baiklah, cuma berilah saya sedikit masa untuk berfikir. Nanti saya beri keputusan secepat mungkin” saya tiba-tiba kaku anggota, kelu idea untuk putuskan jawapan di situ juga, apa yang susah sangat.
“Erm, okay tapi jangan lama sangat. Saya kira awak tidak akan tolak tanggungjawab ini” pesan Cikgu Fauziah dalam satu lafaz yang tersirat sebuah harapan. Harapan kudus agar tidak menolak.
Seorang guru yang begitu dedikasi dengan tugas mengajar, melicinkan kerja-kerja sampingan (sebagai guru pinitia), guru kelas dan sebagai seorang isteri kepada suami, serta ibu kepada anak-anak.
Saya, sejak bertukar ke sekolah Mahaad Muhammadi Lelaki (MML) sangat teruja dengan hasil kerja tangan Cikgu Fauziah.
Beliau menjadi guru kelas saya semasa tingkatan empat. Mengajar kami dalam matapelajaran Biologi, di antara subjek paling susah di aliran sains hayat.
Di sekolah ini semua pelajar adalah lelaki, tenaga pengajar yang bertungkus lumus memikul amanah suci ini hampir 100 orang, walaupun keluasan kawasan sekolah tidaklah begitu besar, namun proses menampung berbondong-bondong IQ para pelajar yang tinggi memerlukan khidmat kepakaran guru yang ramai agar mudah mencerna dan menghadamkan pelbagai ilmu mengikut tahap penguasaan masing-masing.
Kepakaran ini pelbagailah, antaranya yang paling ditekankan dari sisi kerohanian, bagi mengimbangi daya kepintaran, dan jasmani. Rekod perlu bersih, kena letakkan target dan priority yang setanding. Ini semua perlu dimaksimakan dan dijaga dari semasa ke semasa.
Kadang-kadang dalam semua sisi ini perlu diberi penekanan khusus, ianya boleh dianggap paling susah dari membentuk kanak-kanak berfikir, jangan ada yang silap kerana kelak entah-entah yang cerah jadi malap, yang bercahaya jadi gelap, akhirnya sukar untuk digilap. Kena hati-hati, apatah lagi produk ini akan digunapakai oleh masyarakat di luar sana pada suatu hari nanti.
Cabaran dari luar terhadap remaja juga tidak kurang hebatnya. Mereka diserang dari semua arah, media elektronik dan cetak. Anak terdedah dengan pelbagai budaya di luar batasan agama umpamanya televisyen memaparkan wanita tidak bertudung dengan fesyen pakaian menghairahkan serta adegan bergaduh dan hasad dengki.
Paling malang semua pelakon adalah orang Melayu, berstatus Islam. Jadi bagaimana kita hendak mengharapkan remaja menyemai fikrah Islam sebenar?
Jadi, aspek kerohanian bukan kerja yang perlu diperbodohkan atau dipekak-tulikan hingga memandulkan cara mereka menerap idea dari luar dan berfikir secara lestari melalui wadah yang lateral.
SMU (A) Mahaad Muhammadi Lelaki (MML) cuba menjawab semua persoalan ini.
BERTATIH DARI BAWAH
“Terima kasih kerana awak sudi terima” wajah Cikgu Fauziah berseri-seri dengan kuntuman senyuman sebaik sahaja menerima khabar baik dari saya.
“Insha-Allah saya cuba pikul tugas ini sebaik mungkin, lagipun Munir sukakan saya jadi partner dia. Berilah tunjuk ajar nanti” saya sedikit lega sebab dapat memuaskan hati seorang guru yang baik dengan pelajar-pelajarnya.
“Cuma satu, awak kena rajin” kata Cikgu Fauziah bersungguh-sungguh.
“Insha-Allah, terima kasih cikgu” balas pendek saya, sambil mencapai beg untuk pulang ke asrama.
Saya suka dan tenang melihat, memerhati lanskap kehidupan seorang pelajar sekolah ini, semua faham akan tuntutan yang dipikul sekarang, iaitu cari ilmu dan amanah kepada ibu bapa yang membayar harga tinggi untuk pastikan anak-anak bukan sahaja cemerlang dalam pendidikan malah ilmu kerohanian manusia. Tidak kisah habiskan duit bagi semua ini, ianya ditangani dengan berkesan.
Saya berpagi-pagian ke sekolah, memandangkan jarak antara asrama luar (tempat saya tinggal) dengan sekolah hanya mengambil masa lima minit, akan menyelusuri jejantas yang tinggi melanggit, meredahi jalan berturap, dan melangkah tebing jalan sebelum sampai ke sekolah.
Rutin harian saya bertambah selepas taklif ini digendong. Kehadiran pelajar menjadi keutamaan kerja saya ketika itu, mencatat dan melaporkan kepada guru bertugas pada minggu tersebut, kerja saya agak mudah.
Belajar adalah bab lain, tugas sampingan bab lain pula. Bila belajar, belajarlah bersungguh-sungguh tanpa jemu, bila bertugas, bertugaslah bersungguh-sungguh tanpa ada rasa malas. Perlu pada kebijaksanaan ketika mengendalikan waktu belajar dan kerja, agar kebiasaan terurus mengundang kebahagian.
Istimewa bersekolah di sini, jujurnya proses pembelajaran dan pengajaran akan ditapis mengikut had kemampuan cara berfikir para pelajar, cukup kompleks. Tahu kena memberitahu kepada yang tidak tahu, tidak tahu atau kurang tahu kena ambil tahu dan kena bertanya, lantas tidak akan mengurangkan moral pada minat.
Cuba kita ambil tahu dan ingat.
Remaja adalah satu alam yang terdedah kepada pelbagai emosi. Apabila kurang berfikir maka mereka mudah terikut-ikut. Ini mungkin kerana didikan ketika kecil, kita selalu dilarang oleh orang tua-tua untuk banyak bertanya sedangkan pakar kanak-kanak mengatakan anak sepatutnya digalakkan bertanya. Soalan yang ditimbulkan anak menunjukkan mereka sedang berfikir dan ia suatu feedback yang positif.
Pencarian mutiara ilmu tiada penghujung, ianya sentiasa di bawa pulang sebagai simpanan berharga di lubuk hati. Di sana masak-memasak akan berlangsung dan ianya bergantung kepada chef yang memasaknya, sama ada sedap atau sebaliknya akan diketahui bila ianya disemadikan dalam bentuk makanan rohani. Jika baik hidangannya maka baiklah amal perbuatan, jika tidak elok amal perbuatannya maka tidak baiklah hidangannya. Mungkin bahan dan rencah yang digunakan tiada sukatan tertentu.
“Terima kasih Tuhan kerana kurniakan kami murabbi yang mursyid kepada kami. Inilah jua inspirasi kami untuk menongkah arus kejayaan”
ameen
Jujurnya, saya merindukan halaman sekolah, merindukan kalam guru-guru mengurai utaian ilmu di persisiran telaga tinta, merindukan senda teman-teman dalam gerak-kerja, merindukan masakan jamaah Masjid al-Aman mengusul makanan di kala keseorangan. Babak demi babak disoroti. Merindui sama erti mengulang-siar nostalgia dahulu hingga susuk badan kini menongkah arus masa lampau.
Kita tidak kaku beraksi di lensa dunia sama ada baik mahupun buruk. Kaki dan tangan kita tidak pernah mahu ambil tahu, tiada kompas memandu mahu. Risau juga, banyak yang gagal dari berjaya.
Sejak berpindah ke sekolah ‘genius’, saya tidak lagi menoleh ke belakang. Semua pelajar sekolah lelaki, berstail, bertrampilan, genius, dan mudah mesra serta rapat dengan guru. Para guru juga diajak untuk berantonasi seperti perwatakan pelajar, bukan pelajar harus ikut guru. Kaedah pembelajaran sedikit berbeda kerana sistem digunakan lebih sepadu, siapa lambat dia akan ketinggalan, maka persedian juga perlu rapi.
SMU (A) Maahad Muhammadi Lil-Banin (04-05)
Sekolah ini banyak mengubah persepsi saya pada kehidupan bermasyarakat, lebih ideal, tidak kaku berucap di hadapan hadirin ramai dalam satu-satu majlis besar, mengenal potensi, tidak pula pesimis dengan persekitaran. Pengalaman dipungut menggugah rasa ingin mencuba, ingin tahu itu dan ini.
Di luar kotak, para pelajar diajar proses memunggah maklumat dari pembelajaran teori, dilangsungkan secara praktikal terutama subjek-subjek ‘moral’, memandangkan sekolah ini menitik-beratkan pengajian agama-silibus diambil dari Mahaad Thanawi Bu-‘uth, Mesir- memungkinkan kedua-dua aspek rohani dan jasmani pelajar terjamin dan terjaga, namun pengajian akademik tidak pernah jatuh nombor dua, sama penting.
MINGGU PERTAMA
“Rezza, saya cadangkan awak dilantik sebagai naib ketua tingkatan, penolong kepada Ahmad Munir” jelas Cikgu Fauziah meredakan sedikit keresahan hati saya yang diminta hadir bertemu beliau tanpa sebab, ingatkan disabitkan kesalahan.
“Kenapa saya pula cikgu lantik, sedangkan ramai lagi yang lebih layak daripada saya. Apa saya boleh lakukan?” perasaan saya bercampur baur antara terima dan segan.
“Saya dah lihat rekod pencapaian awak, dan sememangnya awak layak. Harap awak jangan kecewakan saya” ujar Cikgu Fauziah yang begitu komited terhadap saya sejak melangkah menimba ilmu di sekolah elit itu dalam aliran sains hayat.
“Baiklah, cuma berilah saya sedikit masa untuk berfikir. Nanti saya beri keputusan secepat mungkin” saya tiba-tiba kaku anggota, kelu idea untuk putuskan jawapan di situ juga, apa yang susah sangat.
“Erm, okay tapi jangan lama sangat. Saya kira awak tidak akan tolak tanggungjawab ini” pesan Cikgu Fauziah dalam satu lafaz yang tersirat sebuah harapan. Harapan kudus agar tidak menolak.
Seorang guru yang begitu dedikasi dengan tugas mengajar, melicinkan kerja-kerja sampingan (sebagai guru pinitia), guru kelas dan sebagai seorang isteri kepada suami, serta ibu kepada anak-anak.
Saya, sejak bertukar ke sekolah Mahaad Muhammadi Lelaki (MML) sangat teruja dengan hasil kerja tangan Cikgu Fauziah.
Beliau menjadi guru kelas saya semasa tingkatan empat. Mengajar kami dalam matapelajaran Biologi, di antara subjek paling susah di aliran sains hayat.
Di sekolah ini semua pelajar adalah lelaki, tenaga pengajar yang bertungkus lumus memikul amanah suci ini hampir 100 orang, walaupun keluasan kawasan sekolah tidaklah begitu besar, namun proses menampung berbondong-bondong IQ para pelajar yang tinggi memerlukan khidmat kepakaran guru yang ramai agar mudah mencerna dan menghadamkan pelbagai ilmu mengikut tahap penguasaan masing-masing.
Kepakaran ini pelbagailah, antaranya yang paling ditekankan dari sisi kerohanian, bagi mengimbangi daya kepintaran, dan jasmani. Rekod perlu bersih, kena letakkan target dan priority yang setanding. Ini semua perlu dimaksimakan dan dijaga dari semasa ke semasa.
Kadang-kadang dalam semua sisi ini perlu diberi penekanan khusus, ianya boleh dianggap paling susah dari membentuk kanak-kanak berfikir, jangan ada yang silap kerana kelak entah-entah yang cerah jadi malap, yang bercahaya jadi gelap, akhirnya sukar untuk digilap. Kena hati-hati, apatah lagi produk ini akan digunapakai oleh masyarakat di luar sana pada suatu hari nanti.
Cabaran dari luar terhadap remaja juga tidak kurang hebatnya. Mereka diserang dari semua arah, media elektronik dan cetak. Anak terdedah dengan pelbagai budaya di luar batasan agama umpamanya televisyen memaparkan wanita tidak bertudung dengan fesyen pakaian menghairahkan serta adegan bergaduh dan hasad dengki.
Paling malang semua pelakon adalah orang Melayu, berstatus Islam. Jadi bagaimana kita hendak mengharapkan remaja menyemai fikrah Islam sebenar?
Jadi, aspek kerohanian bukan kerja yang perlu diperbodohkan atau dipekak-tulikan hingga memandulkan cara mereka menerap idea dari luar dan berfikir secara lestari melalui wadah yang lateral.
SMU (A) Mahaad Muhammadi Lelaki (MML) cuba menjawab semua persoalan ini.
BERTATIH DARI BAWAH
“Terima kasih kerana awak sudi terima” wajah Cikgu Fauziah berseri-seri dengan kuntuman senyuman sebaik sahaja menerima khabar baik dari saya.
“Insha-Allah saya cuba pikul tugas ini sebaik mungkin, lagipun Munir sukakan saya jadi partner dia. Berilah tunjuk ajar nanti” saya sedikit lega sebab dapat memuaskan hati seorang guru yang baik dengan pelajar-pelajarnya.
“Cuma satu, awak kena rajin” kata Cikgu Fauziah bersungguh-sungguh.
“Insha-Allah, terima kasih cikgu” balas pendek saya, sambil mencapai beg untuk pulang ke asrama.
Saya suka dan tenang melihat, memerhati lanskap kehidupan seorang pelajar sekolah ini, semua faham akan tuntutan yang dipikul sekarang, iaitu cari ilmu dan amanah kepada ibu bapa yang membayar harga tinggi untuk pastikan anak-anak bukan sahaja cemerlang dalam pendidikan malah ilmu kerohanian manusia. Tidak kisah habiskan duit bagi semua ini, ianya ditangani dengan berkesan.
Saya berpagi-pagian ke sekolah, memandangkan jarak antara asrama luar (tempat saya tinggal) dengan sekolah hanya mengambil masa lima minit, akan menyelusuri jejantas yang tinggi melanggit, meredahi jalan berturap, dan melangkah tebing jalan sebelum sampai ke sekolah.
Rutin harian saya bertambah selepas taklif ini digendong. Kehadiran pelajar menjadi keutamaan kerja saya ketika itu, mencatat dan melaporkan kepada guru bertugas pada minggu tersebut, kerja saya agak mudah.
Belajar adalah bab lain, tugas sampingan bab lain pula. Bila belajar, belajarlah bersungguh-sungguh tanpa jemu, bila bertugas, bertugaslah bersungguh-sungguh tanpa ada rasa malas. Perlu pada kebijaksanaan ketika mengendalikan waktu belajar dan kerja, agar kebiasaan terurus mengundang kebahagian.
Istimewa bersekolah di sini, jujurnya proses pembelajaran dan pengajaran akan ditapis mengikut had kemampuan cara berfikir para pelajar, cukup kompleks. Tahu kena memberitahu kepada yang tidak tahu, tidak tahu atau kurang tahu kena ambil tahu dan kena bertanya, lantas tidak akan mengurangkan moral pada minat.
Cuba kita ambil tahu dan ingat.
Remaja adalah satu alam yang terdedah kepada pelbagai emosi. Apabila kurang berfikir maka mereka mudah terikut-ikut. Ini mungkin kerana didikan ketika kecil, kita selalu dilarang oleh orang tua-tua untuk banyak bertanya sedangkan pakar kanak-kanak mengatakan anak sepatutnya digalakkan bertanya. Soalan yang ditimbulkan anak menunjukkan mereka sedang berfikir dan ia suatu feedback yang positif.
Pencarian mutiara ilmu tiada penghujung, ianya sentiasa di bawa pulang sebagai simpanan berharga di lubuk hati. Di sana masak-memasak akan berlangsung dan ianya bergantung kepada chef yang memasaknya, sama ada sedap atau sebaliknya akan diketahui bila ianya disemadikan dalam bentuk makanan rohani. Jika baik hidangannya maka baiklah amal perbuatan, jika tidak elok amal perbuatannya maka tidak baiklah hidangannya. Mungkin bahan dan rencah yang digunakan tiada sukatan tertentu.
“Terima kasih Tuhan kerana kurniakan kami murabbi yang mursyid kepada kami. Inilah jua inspirasi kami untuk menongkah arus kejayaan”
ameen
1 komentar:
menarik ceritanye :),
suke la saya membacanya
Catat Ulasan