PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Sabtu, Mac 20

Bi-ah Berperanan Besar

RUH manusia dan persekitaran ada kaitan antara satu sama lain, dalam erti kata proses merubah keadaan seseorang, mempengaruhi keperibadian. Bi-ah di sekitar memainkan peranan cukup dominan dalam putaran mood dan emosi manusia dalam satu-satu masa, seterusnya boleh mengesani tindakan manusia, perubahan, mahupun respon pada sesuatu dilihat atau dirasai melalui deria pada ketika itu.

Bi-ah terbesar adalah mungkin faktor bentuk muka bumi (geografi), kalau dilihat di sebelah Timur Selatan, dan Tenggara, suasana manusia lebih lembut berbanding sebelah Timur Tengah, antara lain adalah sosial-ekonomi lebih baik dan tersusun sama ada secara langsung atau tidak, sudah pasti bermula dari kandungan ibu lagi. Sinonim sebuah masyarakat dibentuk bila wujud kelompok keluarga terdiri daripada ibu, bapa, dan anak-anak, peranan sama terjadi pada jiran-jiran, dan komuniti bangsa keseluruhan.

Bi-ah baik akan membentuk manusia serupa padanya, namun bi-ah buruk sangat digeruni kerana tiada siapa selamat untuk jadi lebih baik. Bermula daripada teman-teman digauli serta masyarakat menganggotai.

Kita akan terlebih risau bila orang kita kasihi berubah secara mendadak, tiada siapa boleh beri jaminan akan selamat walaupun mempunyai keperibadian mulia, bila bercampur dengan cat, maka warna cat tersebut akan melekat, bila terjun ke lumpur, maka tempias dan sifat ada pada lumpur akan terkena sama baik bau mahupun warna, kecuali mereka kuat mujahadah, pandai jaga febrik pakaian daripada luntur dan terkesan sama.

Saya tekankan di sini dari sudut dalaman, sakhsiah.

“Ustaz... risau akak lihat anak-anak dah tak macam dulu. Sekarang solat pun kena suruh”

“Aduh... penat sungguh ikut rentak bangsa arab ni, mereka lebih aggresif. Tak tahu beradab langsung”

Pernah saya beritahu, anak-anak lebih terdedah pada suasana pada apa dilalui oleh mereka di masa dan tempat itu juga. Mereka tidak pernah pincang meniru sikap dari mendengar cakap. Contoh paling mudah, kalau di hari-hari dilalui mereka sering mengalami revolusi kerana sikap teman-teman mereka sering melakukan perkara sama, seperti berbohong kerana mahu rasa selamat dari menjadi mangsa keadaan, tidak mustahil mereka juga ingin mencuba hal yang sama.

Sebahagian besar anak-anak terpanggil untuk berbohong setelah melihat orang lain melakukannya. Ramai teman-teman berbohong, memberi pelbagai alasan bila kerja sekolah tidak siap walaupun berpunca dari sikap kemalasan. Dari situ keadaan itu telah mendidik mereka untuk menerima satu proses pengajian baru dalam kotak minda mereka, iaitu berbohong untuk selamat.

Perasaan takut adalah pendorong biasa untuk seseorang memberanikan diri berbohong. Takut dimarahi ibu atau takut kebebasan yang diberikan akan dirampas. Ketakutan yang rasional atau tidak juga boleh memberi kesan pembohongan serupa. Sebab apa yang diimpikan oleh anak-anak hanyalah perlindungan sementara daripada hukuman, jika tiada tindakan susulah pasti akan menjadi kebiasaan diterima.

Dilema yang dihadapi oleh ibu bapa adalah mampukah mereka melindungi anak daripada berbohong?

Faktor keluarga. Selepas kelahiran bayi, keluarga yang terdiri daripada ibu bapa dan yang lain adalah faktor lebih penting daripada yang disebutkan. Kajian psikologi kanak-kanak memperlihatkan betapa besarnya kesan keluarga. Sifat suka meniru pada kanak-kanak adalah jalan awal yang terpenting dalam proses pembelajaran pada peringkat kanak-kanak.

Jika jalan ini dapat dimanfaatkan sebaik-baiknya oleh keluarga dalam mendidik dan membentuk akhlak kanak-kanak, sudah pasti akan memberikan hasil yang amat berkesan, malah pembentukan pada peringkat ini akan terukir pada jiwa yang kesannya akan dirasai ketika dewasa kelak.

Dari keluarga, kanak-kanak akan mempelajari hubungan masyarakat paling awal, seperti menghormati dan mematuhi kepada yang lebih tua, menyayangi lebih kecil, menghargai pendapat orang lain dan membantu yang lemah. Bermula dari keluarga juga kanak-kanak mempelajari adat resam yang baik dan asas agamanya, bahkan mempelajari perkara yang betul lagi bermanfaat dan meninggalkan yang salah.

Bi-ah adalah teknikal yang boleh diubah, ditarbiah. Maka di sana terpulang kepada pihak penjaga, berwajib mengubah suasana atau mengikat kemas mutiara-mutiara dijaga, dipelihara daripada dikotori oleh tangan-tangan berbau najis, walaupun tidak nampak tapi baunya juga tetap melekat. Bekas hitam sudah tentu membekas hitam, tinggal lagi diri mempunyai anti-hitam sebagai pencuci dari terus dipalit kehitaman.

Nabi s.a.w pernah bersabda;

Bermaksud: “Setiap anak itu dilahirkan atas fitrah, maka kedua-dua ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi” (Hadith riwayat Bukhari)

1 komentar:

muslihah on 24 Mac 2010 pada 2:34 PTG berkata...

jz

Nabi s.a.w pernah bersabda;

Bermaksud: “Setiap anak itu dilahirkan atas fitrah, maka kedua-dua ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi” (Hadith riwayat Bukhari)

Setiap dari kita perlu pelihara sakhsiah diri masing-masing agar adab dan akhlak menjadi sesuatu yang dapat dibanggakan dalam masyarakat serta menjadi salah satu sebab yang akan mengurangkan masalah keruntuhan sistem keluarga Islam.

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal