PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Ahad, Februari 15

VALENTINE: Sebuah Cinta Terlarang

“Abang, kalau saya jadi bulan.Abang jadi apa?”Tanya seorang awek kepada kekasihnya dengan penuh mesra.

“Kalau macam tu, abang jadi ultraman sahajalah”Jawab si kekasih dengan penuh confident.

“Abang ni kenapa?Ultraman pula jadinya, sepatutnya purnama la”Rasa tidak puas hati si awek itu menimbulkan tanda tanya dalam hatinya.

“ultramankan ada bulan di dadanya, nanti sayang tak payah la susah-susah terbang ke angkasa, abangkan ada”Sambil senyum, sang kekasih itu tenang membalas pertanyaan aweknya.

“Ooo, gitu…Kalau saya jadi bunga.Abang pula jadi apa agaknya?”Bertanya lagi si cewek itu untuk mantapkan rasa tautan cinta mereka selama ini.

“Eerm…Kalau macam tu abang jadi tukang kebunnya la”Ujar si kekasihnya.

“Saya jadi bulan abang jadi ultraman.Pastu saya jadi bunga, kenapa pula jadi tukang kebunnya?Dah buang tebiat ke?”Berkeruk dahi si cewek itu, mencari jawapan disebalik kata-kata kekasihnya itu.

“Yela, kalau abang jadi lebah, hanya bisa hisap madu sahaja, nanti sayang sakit pula.Tapi kalau abang jadi tukang kebun, hari-hari abang siram dan bajakan sayang”Dapat idea last minute.

Gambar sekadar hiasan

Sebaik sahaja penulis usai membuka kasut bola selepas bermain sepenuh masa pagi semalam bersama teman-teman dari Indonesia, tiba-tiba bahu penulis telah disapa dari belakang oleh seorang teman dari Bandung.Beliau cuba mengajak penulis untuk berdiskusi tentang tarikh tanggal 14hb Febuari, yang menjadi trend muda-mudi menyambut bagaikan berpesta sepanjang hari setiap tahun.Kami berbincang sambil santai, rehatkan diri selepas penat bermandi peluh di atas padang.Mula-mula agak malu untuk bincangkan kerana teman ini, akan tamatkan Masternya tahun ini, semestinya ilmu di gedung simpanannya, lebih baik berbanding penulis.Namun atas dasar ilmu penulis cuba gagahkan untuk berkongsi ilmu yang ada untuk kepentingan umat sejagat.Penulis menyusun kata-kata dalam keadaan tenang nyawa-nyawa bagaikan tersesak menahan kepenatan tadi, dengan menggunakan bahasa arab sebagai bahasa komunikasi, teman membuka bicara dengan persoalan awal ditanya berkenaan isu ‘couple’ semasa alam pertunangan, boleh ke? (semoga ulasan pendek penulis ini dapat memberi erti dalam sama-sama mencari kasih yang tersimpan)

Alam Pertunangan Yang DisalahErtikan

Ada yang berpendapat fatrah masa pertunangan adalah waktu untuk berkenal-kenalan, jadi apa salahnya untuk keluar bersama ke taman-taman rekreasi, pusat hiburan dan sebagainya.Ini adalah pandangan yang fasad dan tidak diiktiraf oleh agama.Mana tidak semua hujah atau dalil tersebut berbaur khayalan dan bayangan iblis bagi memuaskan nafsu semata-mata.


Pendirian penulis berkenaan dengan ‘no couple’ sebelum kahwin sememangnya tetap tegar dari sekolah, universiti sehinggalah penulis akan merasai nikmat berkahwin itu sendiri.Mungkin penulis antara individu yang amat tajam dalam mengkritik individu yang bercinta hingga meleret-leret sebelum kahwin.Terkadang terasa rimas dengan sikap sesetengah daripada kawan-kawan yang bercinta kononnya, sungguh mengajar erti kesabaran.Mabuknya melampau-lampau.Tunduk ego kelakian, dan lembik tengok para wanita.


Bahkan penulis sering beranggapan golongan yang bercinta sebelum kawin ini kadang-kadang boleh menjadi munafik.Macam mana tu?Ye la, semasa bercinta semuanya sikap yang baik-baik ditonjolkan, daripada cakap-cakap romantik, hadiah yang tidak pernah putus-putus, puji-pujian yang melangit dan sebagainya.Selepas kawin, berapa ramai yang kekal dengan lakonan masa cinta tengah mekar subur sebelum ini, jarang sekali akan ketemu mereka yang masih ingat pada skrip yang pernah dihamburkan dulu.Inilah salah satu puca perceraian yang tinggi di tanah air kerana pasangan berasa tertipu selepas belang sebenar pasangan mereka terdedah bilamana merasai sendiri bayangan rumahtangga yang sebenar.


Bagi yang sudah terdedah dengan gaya hidup bebas, keluar bersama untuk
dating, beriba dan bertepuk tampar bukanlah sesuatu yang pelik.Penulis terkedu mendengar kisah hidup masyarakat muda-mudi Malaysia yang sudah ala-ala eropah.Couple dan membawa balik pasangan ke rumah sudah menjadi perkara biasa, yang hairannya ibubapa sendiri yang merestui hubungan haram itu.Itu belum cerita tidur sekatil yang makin menjadi ‘biasa’. Maksiat? Dosa?Semunya tidak terasa dek kerana matlamat menghalalkan cara.


“Niat kami baik, bukan nak main-main pun, sampai masa kami kawin la.Lu sibuk kenapa bek?” Biasa dengar kan ayat ni?


Lain pula ceritanya dengan pasangan yang berkopiah dan bertundung litup, terkadang penulis tergelak keseorangan dengan lakonan wara’ mereka.Berhenti solat di masjid semasa keluar bersama, maklumlah alim dan wara’,
miscall qiamullail, kemudian tidur di sambung kembali antara skrip murahan harian mereka.


Mabuk orang bercinta ni memang dahsyat.Mengapa mabuk, rindu dendam yang sama tidak diaplikasikan dalam bercinta dengan Allah Ta’ala. Pelik bukan? Mulut kita mengaku cinta Allah, sayang Rasul saw, namun amalannya masih jauh daripada hakikat sebenar.


‘Macam mana nak kenal peribadi bakal isteri kalau tak bergayut dulu’, antara alasan yang pernah diberikan kepada penulis.

Teringat penulis cerita lama orang tua kita yang berkahwin dan hanya mengenal pasangan masing-masing pada hari perkahwinan.Bahagia mereka lebih daripada pasangan moden yang ‘kenal sampai ke dalam kain’ sebelum diijab kabul.


Pastinya kenyatan ini dijawab kembali ;

“alah itu dulu, sekarang dunia sudah maju, takkan nak ikut cara datuk nenek kita zaman jepun dulu”. Penulis menggelengkan kepala…


Persoalan cinta sebelum kawin ini merupakan tajuk yang panjang.Cinta tidak semestinya membawa kepada couple, namun bahkan cinta boleh menjadi wasilah kepada mungkar lain yang mungkin berlaku tanpa couple.Macam mana?Anda sebenarnya sudah tahu, tak perlu sebenarnya kepada penjelasan.


Allah Taala berfirman;“Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa”el Furqan (25:74)


Magnet jantina ini sebenarnya satu fitrah dalam kehidupan manusia.Hal ini bukanlah perkara baru bagi kehidupan pelajar ditambah lagi dengan faktor umur di alam kampus tarikan untuk berpasang pasangan merupakan perkara lumrah dan darah daging mereka.Perkenalan di alam sekolah, kenal semasa kursus persediaan, kenal sebab sekelas atau satu universiti, kenal dek kerana pertukaran nota bahkan kenal sewaktu sama-sama berprogram merupakan noktah pemulaan kepada eposid cinta remaja, mungkin ‘cinta monyet’.Samada cinta monyet ataupun tidak, terpulang kepada individu untuk menilai.


Jadi bagi yang sudah bermula untuk mencari, semak balik niat anda.Bagi yang sudah tersasar jauh jadikan cinta Allah benteng ampuh dalam mengawal kerenah cinta anda yang bergelora.Akhirnya pesanan penulis kepada semua yang ingin dan tengah bercinta, jangan jadikan couple anda punca tawar hubungan suami isteri selepas kawin.Mengapa perlu mencari marah Allah semata-mata mencari bahagia manusia yang tiada jaminan.


Mengenal dan Mencari Pasangan Ideal

Kita semua akur dengan selera dan kehendak naluri insan terhadap pasangan idaman.Ada yang menyenaraikan kriteria yang panjang lagi detail untuk dipenuhi oleh bakal teman hidup. Daripada tinggi dan rendah kepada hidung mancung, warna kulit, cara berjalan, air suara, kening lentik, wajah pan asia atau ala-ala eropah, semuanya disenaraikan.Itupun belum memadai apabila negeri tempat tinggal, latar belakang keluarga, tahap pendidikan, hobi, kemahiran dan segala jenis kriteria yang merimaskan untuk dipenuhi.

Ada juga yang mensyaratkan perkenalan yang panjang untuk mengenal hati budi bakal pasangan, hinggakan meleret-meleret hubungan berubah menjadi maksiat.Kita sedari bahawa sifat pasangan yang dianjuran Islam merupakan satu thaqafah yang lazim diketahui umum. Bahkan lelaki yang jahat sekalipun biasanya berharap untuk mendapatkan isteri yang solehah. Namun hakikatnya pertimbangan akhlak mulia yang disarankan agama biasanya tewas apabila ukuran fizikal telah mengelabui mata.Lelaki kebiasaannya akan memilih wanita yang cantik walaupun lidahnya menuturkan keinginan mendapatkan isteri yang solehah.Solehah seorang wanita sering kali tewas bila wajah tidak semanis budi.Itu hakikatnya nafsu lelaki.

Manakala wanita lebih melihat kepada faktor rupa, material, kerjaya dan kemampuan seorang lelaki melindungnya dalam apa jua keadaan.Lelaki yang penyayang,
caring sangat digilai wanita.Di sinilah solehnya seorang lelaki seolah-olah menewaskan romeo, pandai berlakon tika cinta mula berputik.

Allah Taala berfirman;“Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezeki dari yang baik-baik.Maka mengapakah mereka beriman kepada yang batil dan mengingkari nikmat Allah?"an Nahl (16:72)


idealisme dalam pemilihan pasangan bukanlah satu halangan bersifat total.Tidak salah untuk mengharapkan calon yang lengkap serba serbi, tetapi dalam mencari dan membuat pilihan kita hendaklah lebih realistik Terlalu mengharapkan ciri-ciri kehendak hati dipenuhi oleh bakal isteri atau suami akan menyukarkan untuk mendapatkan calon yang sesuai.

Sebelum membuat pilihan senaraikanlah sifat-sifat calon pilihan anda mengikut keutamaan, bermula daripada yang lebih penting kepada yang kurang.Anda mungkin terpaksa mengorbankan beberapa ciri-ciri tertentu yang kurang penting apabila membuat pilihan, kerana bukan semua manusia sempurna.

Contohnya anda mahukan pasangan yang senegeri, putih kulitnya, peramah, ada sarjana muda dalam pengajian, 160cm tinggi dan sebagainya.Anda mungkin akan temui calon yang berkulit putih, senegeri, dan peramah tapi mungkin tingginya tidak seperti yang dihajatkan di samping kelulusan yang tidak seberapa.Tidak mustahil anda menjumpai calon yang hampir menepati kehendak hati, tetapi sememangnya sukar untuk mendapatkan calon yang seratus peratus sempurna.

Terkadang kita selayaknya berlaku adil dalam menilai seseorang.Perlu kita muhasabah kelebihan dan kekurangan diri sebelum menilai bakal pasangan yang diharapakan sempurna seraba serbi.Kalau inginkan isteri sehebat Fatimah az Zahra’ ra pastikan anda sebabat Ali k.w.a.

Buat lelaki; solehkan dirimu nescaya akan datang wanita solehah untukmu.

Untuk wanita; solehahkan dirimu, lelaki soleh pasti menjadi milikmu.

Hajat kita untuk melihat pembinaan masyarakat yang cemerlang hasil daripada tangan yang menghayun buaian juga tangan yang mengalas senjata.Kerosakkan remaja hari ini berpunca dariapada kegagalan ibubapa dalam mendidik jiwa generasi sesuai dengan tuntutan agama dan zaman, tanpa kita nafikan sebab dan punca lain yang pelbagai.

Justeru lengkapkan diri dengan segenap aspek perlu sebagai muslim yang cemerlang, bakal ibu dan bapa yang hebat kerana Imam el Ghazali telah berpesan kepada kita bahawa ;

“Pendidikan terhadap anak-anak bermula 20 tahun sebelum kelahiran anak”.Jelasnya, persiapan kita kena hebat lagi mantap, agar anak generasi mendatang semakin hebat.

Bak senikata lagu Wahdana, oleh Adik Wafiq Azizah:

“putaran hidup manusia bagaikan malam yang indah bertemankan bulan purnama”

Kehidupan yang berkekalan hingga kepenghujungnya disaluti keimanan yang menebal, semestinya menjanjikan sebuah kehidupan yang bahagia di suatu tempat yang kekal abadi, iaitu di syurga.

SABarLAH WAHai KEKasih HATIku SAat ITu AKan MENJelma JUa


2 komentar:

manusia berkata...

"Mulut kita mengaku cinta Allah, sayang Rasul saw, namun amalannya masih jauh daripada hakikat sebenar."

Saya tertarik dengan frasa ini. Kebanyakan manusia hanya mengungkap dan bermadah mencintai Allah..hakikatnya madah dan puisi hanya disebut di bibir, namun dalam gerak amalannya tiada peningkatan menuju redha Allah. Ditambah-tambah lagi dengan ujian oleh Allah kepada insan ini, bila dicampakkan Allah mencintai manusia dalam konteks berlainan jantina. Lagi lalai dari mengingati Allah kerana asyiknya pada cinta sesama insan.

Ayuh teman2, sedarlah dari lena. Ingatlah cinta Ilahi itu yang utama kerana cinta manusia hanya membawa binasa jika tidak berpaksa kepada Sang Pencipta...

haykalis hamka on 17 Februari 2009 1:55 PG berkata...

satu artikel yang menarik dan tepat mengolah fenomena isu couple yang semakin berleluasa zaman sekarang.

kita sebagai insan yang berkesedaran ini hendaklah mengambil langkah proaktif menyekat isu ini daripada bercambah dengan biaknya, sentiasa bermuhasabah akan tanggungjawab ini insyaAllah.

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal