PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Selasa, Julai 13

Kerana Kalian Tidak Pandang TADBIR





MELIHAT kejayaan seseorang atau tidak bukan pada sekalung sijil atau ijazah yang diterima atau kegagalannya. Bukan juga pada harta bertimbun-timbun. Tidak juga pada saham melambung tinggi. Namun pada sebuah penghidupan sebagai seorang hamba. Mampukah manusia sekarang berdiri sebaris manusia agung yang pernah dilahirkan dahulu? Mampukah manusia sekarang melalui saat-saat dipenjara oleh dunia demi sebuah kebebasan di akhirat? Keseronokan dunia sudah makin menumbuh, tiap-tiap masa manusia tidak pernah puas dengan apa yang ada. Bayangkan bagaimana keadaan imam-imam hebat dalam perjuangan Islam terdahulu apabila dilahirkan semula di dunia era serba mencabar? Mereka mungkin ‘mati akal’ melihat gelagat manusia sekarang.

Hanya kepada Allah Taala kita berserah segala apa yang berlaku, kerana kita hanya sebagai seorang manusia biasa yang tidak mempunyai apa-apa, kerana adanya apa-apa pada diri kita disebabkan Kekuasaan ada pada Allah Taala.

Apabila merentasi kehidupan insani, kita memerlukan manusia lain untuk mencapai segala apa kita inginkan. Keperluan kita walaupun datang daripada hajat sendiri, namun orang lain juga perlu kita dahului sebelum sampai pada hajat yang didambakan bermula daripada sekecil-kecil urusan peribadi hinggalah sebesar-besar urusan negara. Panas belum tentu sampai ke petang, kerana adanya ribut, petir sambar menyambar petanda hujan bakal mencelah. Antara manusia-manusia yang berurusan tadi, adakala dalam keadaan seperti mana kita mahukan. Hanya timbul masalah picisan sama ada daripada kita mahupun dia yang juga manusia biasa, maka timbul kecelaruan mood yang tiba-tiba merubah cara bekerja kita.

Mulalah manusia yang lemah iman, tidak panjang akal, dan mudah makan hati menyalahkan orang lain, marah sana marah sini dan paling menyedihkan takdir Tuhan pula dipersoalkan. TAKDIR Tuhan tidak pula menemani di saat dia perlukan, padahal dia tidak pula perasan di saat gembira dan ceria tidak pula berterima kasih pada Tuhan.

Ketahuilah selain TAKDIR yang sering kita lihat, kita ada satu lagi pilihan yang menentukan natijah akhir; iaitu TADBIR. Kaedah kita mengatur kehidupan, atau lebih dikenali life planning akan ‘mempengaruhi’ TAKDIR Tuhan di balik pengetahuan kita yang terbatas. Hingga ada juga manusia yang dilahirkan dalam serba kekuarangan, tanpa ada usaha untuk keluar dari kekurangan tersebut sering-kali bertindak di luar perbatasan syara’.

Dalami Ilmu Rumahtangga TADBIR, Kursus Perkahwinan TADBIR, Rancang Kewangan Keluarga TADBIR, Belajar House Chores TADBIR, Hantar Anak ke Nursery TADBIR, Memberi tidak Menagih TADBIR, Loving and Caring TADBIR. Andai kalian cuai dalam TADBIR diri dan bahtera rumahtangga tadi, usahlah TAKDIR Tuhan dipersoalkan. Nyahkan sikap itu.

Qadha’ dan Qadar adalah ketentuan daripada Maha Esa. Kita merancang, tapi Allah Taala akan menetukan soal jodoh, maut, dan rezeki kita. Berkali-kali saya pesan dulu, tidak penting di mana kita bermula tapi ke mana kita berakhir. Perkahwinan memerlukan komitmen yang tinggi, umpama membawa sebuah kapal yang penuh dengan pengisian barang-barang dagangan untuk dilayari di tengah-tengah lautan. Ingat! Laut pula tidak pernah sunyi dari ombak, pelayaran tetap diteruskan, tinggal lagi kebijaksanaan komunikasi antara nakhoda, dan para kelasi.

Belajar itu TADBIR, Usaha itu TADBIR, Tuisyen itu TADBIR, Latihan Tubi itu TADBIR, Berjaga Malam mengadap buku itu pun TADBIR, dan semua ini akan mempengaruhi TAKDIR kita. Baik, Kita berjalan berbekalkan dua biji mata celik, tapi itu tidak bermakna kita selamat, kecuali kita ada hati-hati.. berhati-hati melihat ke depan, kiri dan kanan ini adalah TADBIR bimbang ada lubang menghalang pasti terseliuh kaki, maka natijah dari hati-hati tadi ada TAKDIR kita.

Seiringkan Tadbir pada sebuah takdir yang menjadi natijah akhir.

Bermula daripada sekarang, mulakan episod baru. Kuatkan iman di hati, pasti hidup kita sentiasa di bawah naungan Ilahi.

1 komentar:

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum wbt,

Mudah-mudahan 'mengingati mati' dan 'bersedia untuk menghadapi mati' itu bisa membuka mata hati kita untuk tidak terus tenggelam dalam fitnah dunia dan kebodohan kita mentadbir kehidupan kita sekarang sebagai bekal menuju kehidupan yang abadi.

Takdir hidup kita di alam kekal bergantung kepada bagaimana kita mentadbir kehidupan kita di sini dan sekarang.

Bersabarlah dan istiqamahlah dalam ketaatan sehingga ajal menjemput.

Peringatan untuk diriku dan sahabat muslim.

Insya Allah, mudah-mudahan Allah permudahkan jalan kita menuju akhir dengan kesudahan yang baik. ameen Allahumma ameen.

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal