PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Sabtu, Julai 17

Beliau Tahu Hidup Ini Untuk Allah Taala







MEMANG payah hidup seorang manusia. Manusia perlu memilih antara kecintaan kepada dunia atau kecintaan kepada akhirat. Mengimbanginya kadang-kadang manusia akan melebihkan antara dua, tetapi ke arah dunia juga jatuhnya kerana dijanjikan pelbagai kesenangan, pendek kata dunia ini juga bisa dibina syurga sendiri; Syurga Dunia. Syurga di dunia manusia masih lagi dibatasi syariat Allah Taala tidak seperti bebas kita berada di Syurga Akhirat. Kebebasan dunia tanpa perjalanan syariat akan menghumbangkan manusia di penjara Neraka.

Berkali-kali kita disirami perjalanan sirah para anbiya', auwliya’ dan para solefus soleh radhiallahu anhum ajma-‘in agar kita bijak mencari jalan hidup sendiri. Betapa sedih melihat saudara sendiri nanti diheret ke Neraka, kerana amal kita tidak mampu membawanya bersama. Maka dikesempatan masa diberikan ini, berilah sesuatu kebaikan yang bisa ditumpangi oleh mereka. Di dunia hanya dua perkara sahaja kita mampu minta dan tunaikan, sama ada meminta doa atau memberi nasihat. Kedua-dua perbuatan itu dipandang di sisi Allah Taala.

Carilah susah kerana kelak akan menyenangkan perjalanan kalian, daripada mencari susah bila berhadapan kehidupan selepas mati. Ramai yang takut mati, tetapi tidak pernah berhati-hati, kerana diri tidak reti untuk mengerti lantas akhirnya mengurangkan iman di hati.

Tidak ramai yang mampu kaya harta, tapi tidak pula pada sebuah budi. Kerana lebih dimuliakan oleh Allah Taala mereka yang miskin harta tapi mampu kaya budi, terlebih dikasihi dan disayangi Allah Taala mereka yang kaya harta malah mampu kaya budi. Harta bagi mereka adalah sementara, kerana matinya mereka kelak harta material tidak boleh di bawa bersama untuk membeli Syurga Allah Taala yang tiada nilai, tapi hanya kaya budi sahaja akan bersamanya buat selama-lama, kredit kekal sampai bila-bila.

Kita diperlihat pula bagaimana orang yang hidupnya normal, sempurna anggota tapi masih lagi cacat dalam perlaksanaan ibadat. Malang sungguh mereka yang mampu melihat, mampu berjalan, mampu berdiri, mampu mendengar, mampu segala-galanya tapi solat terabai, puasa selalu berhutang, zakat fitrah dan harta pening memikirkannya.

Bagaimana pula kita mengimbangi sebuah kisah biasa, tapi sikap watak utama di dalam kisah ini cukup luar biasa. Beliau ialah Ibrahim Nasser, seorang warga negara Bahrain. Takdir Tuhan beliau dilahirkan dalam serba kekurangan tidak seperti manusia biasa, tidak sempurna sifat. Cuma dia masih ditemani oleh seorang ibu dan bapa yang masih menyempurnakan seri warna kehidupan beliau.

Pada suatu hari beliau menanam cita-cita untuk bertemu seorang ulama’ terkenal Kuwait; Sheikh Nabeel al-Awadi. Saban hari, setiap masa beliau selalu mengikuti perkembangan ulama’ idolanya di kaca televisyen melalui sebuah rancangan talk show Kuwait’s Channel yang dikendalikan oleh Sheikh Nabeel sendiri. Dia juga sering melayari internet untuk mengulangi apa yang didengar melalui mulut al-Fadhil Sheikh Nabeel al-Awadi. Komputer riba menjadi temannya semenjak lima tahun dahulu kerana kecacatan beliau tidak mampu berjalan, berdiri... hanya kaku di atas katil. Mendengar dan melihat aksi Sheikh Nabeel membuatkan hidupnya begitu sempurna kerana konsep dan cara peyampaian al-fadhil sheikh teramat menyentuh hatinya.

Pada suatu hari, beliau bercita-cita untuk bertemu dengan al-fadhil sheikh hingga beliau tidak lagi meminta-minta apa-apa daripada bapanya seorang yang berada melainkan sebuah pertemuan dicintainya. Kasih seorang bapa tidak pernah bertepi, kerana dia tahu anaknya dia ini suatu amanah walaupun beliau sesekali tidak pernah meminta kurnian ‘istimewa’ seperti ini.

Lantas bapa Ibrahim telah meminta kepada Sheikh Nabeel al-Awadi agar sudi menerima pelawaan tersebut. Segala perbelanjaan ditanggung sepenuhnya oleh bapanya. Tiada apa yang lebih bernilai daripada melihat anaknya tersenyum, dan dijauhi kedukaan yang bisa meranap hatinya sebagai seorang bapa yang akan dipertanggungjawab pada amanah suci ini.

Tanpa diberitahu akan kedatangan Sheikh Nabeel, bagai sebuah kejutan terbesar. Pintu bilik telah diketuk, seperti biasa beliau mengusul kebenaran agar membuka pintu. Sebaik pintu biliknya dibuka, alangkah ta’ajub beliau melihat siapa yang sedang berdiri di hadapannya. Kegembiraannya dapat digambarkan pada raut wajahnya sehingga sukar baginya untuk berkata-kata pada mulanya. Hanya air mata menceritakan segala-galanya. Gembiranya tidak seperti hari-hari sebelumnya.

Sepanjang hari tersebut, beliau ditemani oleh Sheikh Nabeel al-Wadi. Mereka berkongsi cerita masing-masing. Adapun al-fadhil sheikh menganggap Ibrahim seperti teman-temannya lain, seperti anak-anak beliau juga.

Hingga satu masa Sheikh Nabeel bertanya kepada beliau satu soalan yang terkesan di hatinya. Beliau menangis teresak-esak menahan kesedihan.

“Kiranya Allah Taala mengurniakan kesihatan sempurna seperti manusia lain, nikmat kesihatan hingga bisa berjalan, bisa berdiri, dan bisa berlari... apakah yang akan dilakukan oleh-mu wahai anak ku?”

“Demi Allah jika saya boleh berjalan, diberi nikmat kesihatan dan kesempurnaan anggota maka saya akan menunaikan solat di masjid dengan penuh gembira, menunaikan haji di Makah dan akan menggunakan segala nikmat kesihatan untuk mendapat redha Allah” beliau menjawab sambil menahan air mata mencucuri pipi.

Inilah yang dimaksudkan oleh saya, orang yang telalu biasa bukan seperti orang-rang biasa tapi sikap dan pendirian yang ada padanya cukup luar biasa. Bagaimanakah pula jawapan kita ketika itu?



1 komentar:

khadamgerakanislam.blogspot.com on 17 Julai 2010 pada 7:40 PG berkata...

Mungkin kita akan menjawab hendak pergi melancong. Jika ditanya pada musim World Cup, kita akan menjawab hendak ke Afrika Selatan..

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal