PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Jumaat, Disember 17

Dilema Anak Muda Kahwin Selepas Millenium

Pengalaman sebelum menjadi isteri dan pengalaman sebelum menjadi ibu berbeza dengan sesudahnya. REDHA kunci terkuat untuk membina kekuatan diri. Kalau jauh REDHA dari hati, macam-macam boleh jadi. Seorang wanita bukan sahaja sebagai isteri dan ibu tetapi juga anak kepada ibu mertuanya, kakak dan adik kepada ipar-iparnya dan cucu kepada datuk dan nenek suaminya







Assalamualaikum ustaz,

Kawan saya nak mendirikan masjid pada 5hb/Nov/2010 bersamaan 28 zulkaedah 1431H. Beliau sudah berbincang dengan keluarga mengenai tarikh tersebut. Akan tetapi baru-baru ni neneknya membantah, katanya tidak elok kahwin sebelum wukuf di Arafah. Betul ke ustaz?


Maklum-balas:


Wa'alaikumussalam WBT,

Masalah terbesar masyarakat kita era ini ialah masih terbelenggu dan berpegang pada satu-satu kepercayaan ADAT mengatasi IBADAT, seperti juga soal MAHAR yang pernah saya bincangkan sebelum ini. Dalam Islam nikah kahwin tidak mengira masa dan ketika kecuali mereka yang sedang mengerjakan HAJI, maka ianya diharamkan melanggar perkara yang membatalkan ibadat haji sebelum TAHALUL pertama.

Justeru, bagi mereka yang ingin melangsungkan perkahwinan ini patut dialu-alukan. Tiada masalah untuk melangsungkan perkahwinan pada tanggal berkenaan. Soal kahwin adalah soal bersama, maka berbincanglah elok-elok antara kedua-dua belah pihak keluarga. Paling penting saling meredhai antara satu sama lain.

Barakallahu lahum wa-Jama' Bainahum Fil al-Khair.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal