PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Ahad, September 5

Sebuah Nasihat Yang Disampahkan







HANYA
tinggal beberapa hari lagi sebelum umat Islam di seluruh dunia bakal menyambut ketibaan bulan Syawal, hari kemenangan selepas sebulan berhempas pulas bermujahadah menundukkan hawa nafsu, di samping menahan diri dari lapar dan dahaga.

Umpama kita berlayar di lautan luas, akan ada permulaan dan penamat. Tiada siapa menduga, antara perjalanan yang ditempuhi pelbagai bentuk ujian dan musibah perlu dihadapi. Kejayaan pelayaran tersebut bukan ditentukan pada permulaan seseorang tetapi di garisan penamat. Maka, selepas berjaya sampai sudah tentu ianya digambarkan suatu keindahan, kemanisan kerana walaupun sesulit mana rintangan, akhirnya berjaya melangkah ke destinasi utama.

Begitu juga dengan penghidupan kita sebagai seorang hamba kepada Dzat Pencipta, Allah Taala. Kita bertatih daripada seorang kanak-kanak, seterusnya remaja aqel baligh, kemudian meniti ke usia dewasa, dan tua. Apakah kita yakin tua adalah penamatnya? Berbekalkan pendidikan, dan tarbiyah hidup dan penghidupan, maka kita faham serta mengimaninya bahawa alam kubur dan alam akhirat bakal berkunjung tiba. Justeru, amalan kita akan memilih satu antara dua, sama penamat di Syurga atau ke Neraka.

Muhasabah Ramadhan penting ketika ini...




PULANG KE KAMPUNG

Syarikat pengakutan awam ketika ini paling ceria dan tersenyum lebar, dapat ‘duit raya’ hasil jualan tiket. Manakala penjawat awam yang terikat dengan tugasan di musim raya paling hiba dan sedih, menangis diulik kegemersikan lagu lagu raya.

Musim perayaan biasanya dikaitkan dengan angka kematian. Mati dan raya dah macam isi dan kuku, aur dan tebing.. mesti ada sahaja kes kematian dilaporkan. Walaupun sehebat dan secanggih mana jalan raya berasaskan teknologi, kalau pengguna mandul sikap akan ke parit, terputus dua kereta, remuk dan terbalik 90 darjah.

Iklan dan papan-papan bertulis yang dibangunkan di sisi jalan tidak lagi menjadi seorang guru, sebuah nasihat yang menyelamatkan kerana hilangnya pertimbangan para pengguna, yang ada kepala yang sarat dengan keceriaan meresahkan. Jangan diharap mereka faham dan mengerti, jika akal fkiran mereka dah berada di tempat lain.

Umpama kanak-kanak yang diberi nasihat oleh seorang guru ketika hampir tamat waktu sekolah. Apakah nasihat tersebut akan menjadi satu azimat boleh dipegan atau sebuah kemahuan yang bakal ditinggalkan?

Jangan ajal menghantar mayat kalian ke rumah, bukan lagi keceriaan menghiasi pelita buluh di halaman rumah tapi sebuah kedukaan air mata menghantar jasad kaku ke rumah kecil berkayukan liang lahad.

KESIMPULAN

Perumpamaan semut mati dalam balang gula, sungguh memalukan cara kematian itu, digambarkan sebagai kematian TRAGIS, NGERI dan TIDAK sempat berTAUBAT. Minta dijauhkan ajal sebelum sempat bertaubat, bukan soal cepat atau lambat.. tapi agar kita tahu dan sedar destinasinya tetap satu walaupun keadaan dan jalan ditempuhi berbatu-batu.

Ruh Ramadhan hari ke-26 dan malam ke-27.

1 komentar:

Tanpa Nama berkata...

Salam'alaik.

Akhi, typo error.

*pengakutan - baris 5
*kecerian - baris 9

Btw, perkongsian/nasihat yang berguna. Terima kasih.

Kadang-kadang, terasa takut pula untuk berada di dalam perjalanan yang jauh di musim perayaan.

Mungkin kita sudah berhati-hati. Tetapi dek kerana sikap pemandu yang lain, maka dengan takdir ALLAH, kita juga turut terlibat.

Manusia, usaha, doa seterusnya tawakkal. Selebihnya, terpulang pada Tuan Punya Dunia.

Wallahu'alam.

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal