PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Khamis, September 9

Ramadhan Bakal Pergi Syawal Bakal Kunjung






RAMADHAN masih berbaki beberapa JAM lagi. Tarawih sudah pun meninggalkan kita semua semalam, tiada lagi Malam al-Qadar, tiada lagi 1000 kebaikan ganjaran dikurniakan, melainkan hanya Ramadhan yang tinggal dan ianya makin mengecil dan semakin kecil.. itupun tidak lama. Kekasih kita ini akan pergi juga, peluklah semahu mungkin, kalian dan kita semua pasti menangisi pemergianya yang sentiasa menemani kita selama sebulan. Wahai hati, tenang kaki kita akan terus menapak ke hadapan dan Tuhan kita kenal di bulan Ramadhan sama di luar Ramadhan.

Bayangkan wahai teman, bagaimana keadaan kita di saat teman karib atau orang yang kita sayang dipanggil mengadap Tuhannya, meninggalkan kita semua. Kita tidak akan merasakan dzat Muhammad hanya seorang sahabat, kerana kepiluan kita akan mengiringi jasadnya ke kuburan.. melainkan doa kita yang sampai kepadanya hingga di alam kubur dan alam Akhirat. Begitu juga dzat Fatimah yang kita kenali, dia hanya seorang hamba, hayatnya akan diambil semula, maka kita pasti meratapi pemergian dengan rela. Kerelaan ini kelak menjadi baja tersemai di dalam diri kita agar kuat, tabah dan tunduk pada kekuasaan-Nya.

Ramadhan yang pergi pada tahun ini, akan pergi jua sama ada kita bersedia atau tidak.. kita akan ditinggalkan atau meninggalkan. Mahu atau tidak itulah hakikat sunnatullah. Adapun hakikat Eidul-Fitri bukannya tahlil kita persembahkan meratapi pemergian Ramadhan, namun air mata Syawal kita hadirkan meraikan kemenangan.

Dialah Tuhan kita baik pada bulan Ramadhan, di bulan Syawal atau bulan-bulan lain di luar Ramadhan. Ibadat kita bukan menjadi hamba kecil kepada Ramadhan, namun pengabdian utuh pada sebuah ketaatan kepada Dzat Maha Besar, Allah Taala.

Besarkanlah Allah, muliakan Ramadhan... raikan Syawal, hari kemenangan dari penjajahan iblis dan syaitan laknatullah.

SELAMAT MENYAMBUT EIDUL-FITRI



Lagu: Satu Hari Di Hari Raya
Artis: M Nasir

video

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal