PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Khamis, Ogos 12

R1: Persiapan Buat Kembara Panjang







SUASANA sambutan Ramadhan kali ini tidak ubah seperti tahun-tahun yang sudah. Bangunan imarah (rumah pangsa) saya duduki dan sekitarnya telah dihiasi lampu neon berwarna-warni, seminggu sebelum raya lagi warga tempatan terutama para pemuda berebut-rebut memasang lampu yang menghiasi bangunan disebut sebagai; zynah. Mungkin suasana ini sudah tidak menarik di pandangan para sahabat kerana saban tahun menjelang Ramadhan perkara sama dilakukan, tapi bagi saya ianya ada kelainan. Kelainan bukan apa, apabila kita pandang sesuatu dengan mata hati walaupun lanskap sama tapi tidak pada suasana di sebaliknya. Hiasan ini lahir pada ketelusan dan ketulusan warga tempatan yang benar-benar menyambut Ramadhan bagaikan berpesta, cukup kreatif dan inovatif melalui bahan terpakai.

Membaca kehidupan manusia, dan menulusi kehidupan mereka tidak ubah musafir di sebuah jalanan jauh, di bawah sinaran cahaya matahari, sepanjang Sahara. Sudah pasti ianya sebuah perjalanan yang memenatkan, jenuh dan memerlukan komitmen (mujahadah) tinggi. Tahukah kalian bahawa hidup ini sebuah perjalanan. Dari kecil lagi kita bertatih, mula membesar dan besar dewasa, matang hingga apa kita lihat sekarang. Namun demikian, sebagai muslim kita mengimani setiap sesuatu yang sam-‘iyaat (ghaibiyaat); tidak pernah kita lalui tapi kita menyakininya. Pengembaraan kita bermula di alam roh lagi, sebelum alam rahim, sebelum datangnya alam dunia seperti kita kecapi sekarang. Berakhir dunia bertandang pula alam kubur (Barzakh), dan akhirnya kita dihimpun di lautan manusia di alam Akhirat, buat perhitungan amal diri.

Kedatangan Ramadhan adalah satu pemulihan, sebuah madrasah untuk kita melatih diri menjadi seorang jagoan ketika bermusafir, jaguh marathon seumur hidup menuju perjalanan panjang ini. Kenangan ketika berada di dalam madrasah ini pasti meninggalkan kesan di hati, pelbagai tawaran disajikan buat pembangunan fizikal dan mental, terapi paling ulung.

Hubungan manusia dan Pencipta-Nya mengharmoniskan keutuhan ikatan berapi.

Setiap amal kebaikan anak Bani Adam pahalanya (dicatat oleh malaikat) kecuali puasa. Sesungguhnya ia adalah untuk-Ku dan Akulah yang memberi pahala puasanya” (Hadith Riwayat Bukhari)

Justeru itu pengembaraan kita nanti adalah penentu antara dua; berjaya atau celaka. Pengembaraan pula bergantung kepada persiapan kita, persiapan paling ampuh ketika di luar kongkongan penghasut dan gangguan luaran kerana pentingnya fokus. Bersihkan hati, pasang niat tinggi untuk menggapai apa yang diingini bukan bercakap di luar kemampuan yang menggerakkan. Mampu sahaja belum cukup, kalau tiada keinginan kerana akhirnya menatijahkan sia-sia.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal