PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Sabtu, Jun 26

Dakwah Melihat Hikmah Balik Mehnah





SAYA bagaikan baru terhantuk dan mula terngandah, buku-buku self-help dalam pelbagai genre di kedai-kedai buku perlu dibaca dari semasa ke semasa sebagai charger untuk mengembalikan sebuah harapan baru pada tapak semaian yang sama. Kalian tidak perlu berubah, tetapi cara berfikir sahaja perlu hijrah. Biarpun kritikannya betul dengan segerabak hujah yang ilmiah lagi bersarjana, jika kritikan itu tidak disertakan dengan penyelesaian dan harapan, tidak ada guna juga. Orang yang optimis melihat peluang dalam setiap masalah. Orang yang pesimis melihat masalah dalam setiap peluang.

Ianya permulaan pada pemusatan dakwah secara menyeluruh. Kita pasti mementingkan hikmah daripada mehnah yang memungkinkan payah menempuh jalan dakwah ini.

Apabila kita mendengar keburukan orang, kita jangan persoal. Contohnya, kalau orang jahat datang ke masjid kita, jangan pertikai dan persoal dengan memandang keburukannya kerana kita tidak tahu sisi kebaikannya yang tersirat. Maka sisi kebaikannya tersurat, yang sanggup datang ke masjid itu perlu kita rebut dan pergunakan bukan secara signikal mentertawakan keburukan padanya. Sikap yang perlu ada pada pendakwah bersikap neutral dalam semua perkara, lebih-lebih lagi dalam berdakwah kepada sesama muslim.

Di alam dakwah, golongan yang ta'asub (fanatik) mutlak tidak mendatangkan banyak faedah jangka panjang. Mereka mungkin punya tenaga penting untuk melaksanakan suatu agenda, tetapi mereka berbangga dengan keletihan dan pengorbanan diri tanpa bermuhasabah di atas kualiti dan hasilnya. Mereka cepat menganggap bahawa mereka telah memberikan yang terbaik, biarpun kerugian dan kemalangan yang sama datang berulang kali.

Bangga dengan pengorbanan yang sedikit, sedangkan pengorbanan adalah suatu kemestian bagi para da’ie. Sedangkan yang semestinya adalah evolusi terhadap gerak kerja untuk pembaikan pada masa hadapan.

Keputusasaan tidak pantas untuk orang beriman, kerana mereka adalah golongan yang sentiasa optimis dengan rahmat Allah Taala, meyakini setiap ketentuan adalah yang terbaik. Kegagalan dalam tindakan dan ketidaktepatan dalam mengambil solusi mungkin berat dihadapi, tapi ianya adalah mekanisma terbaik untuk belajar. Andai setiap tindakan yang diambil sentiasa tepat, maka tiada pengayaan pengalaman yang diperolehi, bahkan mungkin sahaja diri kurang matang membentuk akal yang sentiasa terkehadapan kerana tiada solusi.

Saya pernah melihat seorang teman yang dilihat sering pesimis terhadap kualiti dan potensi orang lain. Sekali orang itu menolak, selamanya dia akan menganggap orang tu menolak. Malah lebih teruk, menganggap orang tu sebagai musuh dakwah, padahal orang itu mempunyai potensi untuk kebaikan perkembangan Islam. Hati-hati.

Sudah terlalu banyak subjek optimis dan pesimis ini diperkatakan hingga ramai yang cepat mahu berkongsikan quotation masing-masing yang sedap untuk menyokong idea ini. Tetapi saya menulis artikel ini khusus untuk melegakan hati yang telah terluka dengan gelagat sesetengah anak muda yang sangat kaya dengan idea, tetapi sentiasa sinis dalam bahasa mereka ketika mengungkapkan idea tersebut. Membaca dan mendengar kupasan ilmiah, tetapi sentiasa memandang buruk serta menghitung satu demi satu kelemahan gerakan Islam, amat menyedihkan. Biarpun akal kita menyokong idea yang dibawa, tetapi hati tempat jatuh pandangan Allah Taala menolak malah sesekali membencinya.

Jika kita tidak boleh menilai diri sendiri, di mana relevannya perintah Islam agar kita muhasabah diri? Menilai diri sendiri adalah kewajipan. Menghargai kelebihan diri bukan ego, ujub atau takabbur, seandainya kelebihan itu dibalikkan kepada Allah Taala. Perihal ujub ialah apabila kelebihan diri tidak dikaitkan dengan Allah Taala. Lebih teruk jadi ego dan takabbur, apabila kebaikan diri jadi asas untuk merendahkan orang lain pula.

Ada satu kisah, berpuluh-puluh ekor semut berlumba-lumba panjat pokok yang sangat licin. Kesemua binatang yang menonton menjerit-jerit beri galakan. Tapi banyak semut yang jatuh hingga tinggal beberapa ekor sahaja yang terus mencuba. Binatang lain pun terus menjerit tapi mula menyindir:

“Tak payah la nak buat benda yang mustahil tu”

“Mengaku kalah sahajalah” Dan macam-macam lagi.

Akhirnya tinggal seekor sahaja semut yang terus berusaha perlahan-lahan dan binatang lain semua ketawakan dia yang bodoh, dan sombong sebab terus juga hendak panjat pokok tersebut. Tetapi akhirnya dia berjaya, bersorak habis binatang lain dan mereka mula memuji kehebatan semut yang seekor ni. Bila ditemu-ramah akan rahsia kejayaannya, mereka semua terkejut bahawa rupa-rupanya semut yang menang itu pekak.

Moralnya, ada masanya (kadang-kadang) kita kena belajar memekakkan diri untuk berjaya.

Kesukaran dihadapkan kepada kita bukan untuk mematikan langkah perjuangan kita sebaliknya untuk memanggil kejujuran, kebijaksanaan dan keberanian kita untuk berhadapan dengannya.

Itulah konsep betul lagi tepat, yang telah digunapakai oleh Baginda s.a.w Islam mula diterima walaupun selepas hijrah. Kebijaksanaan bukan sahaja pada akal, tetapi juga pada tindakan. Tidak tergopoh-gapah, tidak melulu, dan tidak juga terlalu kolot. Harus ada keseimbangan. Ubahlah daripada sekarang. Jangan cari kesalahan orang lain, tapi jaga. Jaga diri sendiri dan sekeliling kita, sebab bimbang ada kain yang terkoyak nanti tidak pasal-pasal ada yang dapat malu.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal