PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Isnin, April 19

IMAN: Hamba Berjiwa Hamba

BEBERAPA hari lepas, kepala saya agak pusing, rasa seperti nak pecah, ditambah lagi dengan keadaan cuaca dingin makin membisa. Kalau pagi seperti berada dalam peti ais. Hanya Tuhan yang tahu kehendak hati ini, mahu sahaja ditamatkan. Tisu di tangan pula sering-kali merembes hingus yang sedia keluar.

Perlu menghabiskan dua kertas lagi untuk melengkapkan fasa writing test bagi semester ini. Moga ditetapkan hati sentiasa menjadi hamba-Nya sebenar.

Saya perlu berhadapan dua situasi yang memeritkan minggu ini, melunaskan tanggungjawab sebagai pelajar di helaian kertas berjalur biru, dan menyambung semula visa pelajar yang akan berakhir dua hari lagi.

“YA Allah... berilah daku kekuatan” bisik hati kecil saya.

Sedih bila melihat umat Islam sendiri yang malas mencari ilmu sedangkan hidup ini terlalu singkat dan terlalu banyak perkara yang perlu kita lakukan sebagai khalifatullah, hamba Allah dan da’ie ila-Allah. Kita sering alpa, lalai, lupa, dan terus menerus leka di samudera buatan tangan manusia ini. Arusnya sungguh deras, mampu menyondol mereka yang masih bermain-main di tepian, mahu mencuba. Ramai manusia ‘mati lemas’, terkapai-kapai dibawa arus deras membadai.

MATA HATI

Andainya mereka tahu bahawa betapa liciknya perancangan musuh-musuh Islam untuk melemahkan mereka. Islam akan menang suatu hari nanti, tapi tanpa usaha dari umat Islam sendiri... mampukah kita berjaya?

Apa jua pekerjaan sering kita lakukan setiap sesuatu sama ada baik dan buruk kita akan tetap diuji oleh-Nya supaya kita sebagai umat yang diberi perasaan, emosi dan akal dapat merasai, meluahkan isi hati dan berfikir sendiri akan kehadiran Allah Taala dalam setiap gerak hati kita untuk menjadikan diri ini lebih beriman dan memperingati diri supaya ingatkan yang Maha Satu.

Kadang-kadang mata manusia kabur, teramat kabur... nampak tapi buat-buat tidak nampak, lihat tapi ‘buta’. Akibat kehendak nafsu lebih terang dan jelas diletakkan di hadapan daripada kehendak iman yang tersembunyi, kerana mengejar kebahagian palsu diutamakan hingga meninggalkan kebahagian di sebalik keperihan. Kadang-kadang manusia tahu kesilapan silam, tahu perit badan menanggung, tapi manusia tetap manusia bukan malaikat, memberi seribu alasan di penjuru hati belum bersedia melangkah setapak ke arah kebaikan.

Memang benarlah, jarang manusia yang mengingati atau mengenang kejahatan, kekurangannya daripada ramai yang mengingati jasa baik dan perbuatan baiknya. Mengingati sesuatu keburukan diri memberi kita rasa insaf dan sesal kerana pernah buat sesuatu yang Allah tidak suka. Tiada apa yang lebih buruk daripada perkara yang Allah Taala tidak suka.

Contoh; bagaimana sikap dan sudut pandang kita bila berhadapan situasi seperti ini? Ahmad bekas banduan diundang menyampaikan ceramah kesedaran. Beliau cuba bertindak sebagai pemandu arah selepas merasai sendiri peritnya sebuah kehidupan, tersempit antara najis dadah dan menyabung nyawa bagaikan bangkai hidup. Usahanya itu dipandang dua golongan yang berlainan world-view.

Ada yang menerima saranan dan nasihat tersebut sebagai satu asas pada realiti yang perlu dipegang, malah ada pihak berlawanan menolak saranan dan nasihat tersebut kerana lebih menilai peribadi dari budi.

Tetapi kita selalu lupa. Pemikiran songsang kita sering menghukum dengan cara yang berbeza. Kita tidak menilai kebaikan pada kebaikan itu sendiri dengan Iman, ilmu dan akal kurniaan Tuhan, sebaliknya kita suka melihat peribadi. Suka mengintai apa yang tidak berkenaan dan tiada keperluan.

Dengarlah apa yang diperkatakan, bukannya melihat siapa yang berkata. Bukannya menilai orang yang berkata secara peribadinya.

Bila seorang pencuri menasihati orang lain supaya jangan mencuri, apa yang diperkatakannya itu pada hakikatnya adalah benar meskipun dia adalah seorang pencuri. Hendaklah kita mengambil nasihatnya, bukannya sibuk menghujahkan peribadi si penasihat. Itulah tandanya orang yang menggunakan akal fikirannya dalam mencari kebaikan.

Teringat pada nasihat yang dinukilkan syaitan tentang fadhilat ayat Kursi.

Pada satu masa kita banyak bergaul, berkawan dan bersama dengan pelbagai jenis manusia termasuk yang bertudung dan tidak bertudung, sikap belas dan mahu membantu perubahan itu akan jadi lebih dominan.

Ngeri rasanya hendak bayangkan kalau seorang cikgu berstatus ibu berbuih-buih mulut bagi nasihat kepada anak murid, tetapi anak sendiri hancur. Hati si ibu tidak pernah tenang sebaik sahaja melihat anak-anaknya melangkah keluar menuju ke sekolah agar tiada terdengar berita sumbang, kerana pasti orang menilai sumbang penjaganya.

Warna-warni masyarakat kita pada hari ini berhadapan krisis nilai, begitu banyak budaya luar dan fahaman atau idealogi yang tidak sihat telah mempengaruhi cara kehidupan seperti percakapan, gaya berpakaian dan pergaulan, dan apa yang lebih membimbangkan terdapat segelintir masyarakat yang mula terpengaruh dan terjebak dengan aliran Islam liberal.

Anasir-anasir yang tidak sihat ini dengan mudah menyelinap masuk serta menjajah pemikiran, seterusnya mempengaruhi kehidupan kita, sekiranya benteng Iman kita tipis, cetek pengetahuan tentang agama, meremehkan nasihat para ulama’ mengabaikan suruhan agama dan tidak berpegang dengan tuntutan syari-‘at.

Iman bukan diwarisi daripada seorang ibu atau bapa tetapi sebuah pilihan Allah Taala kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dia berhak dan berkuasa untuk memuliakan manusia, dan Dia juga berhak dan berkuasa untuk menghina manusia.

Allah Taala berfirman;

Bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu” ali-Imran (3:26)

Iman merupakan pegangan atau kepercayaan dan keyakinan di dalam hati yang tidak berbelah bagi terhadap Allah Taala serta tidak mengandungi sedikit pun perasaan syak dan ragu-ragu.

Ketakwaan dan keyakinan yang teguh akan memberi kesan yang positif bagi kehidupan manusia terutama dalam soal beribadat, mengawal tingkah laku, hubungan pergaulan sesama manusia dan sebagainya.

Bermula dengan iman, muslim diharap tidak duduk di takuk lama. Dari Iman warisan atau iman ikut, perlu ditingkatkan kepada iman ilmu, yang kemudiannya ke iman yakin.

Persoalannya bagaimana iman boleh meningkat kalau akal yang diberikan Allah Taala tidak memainkan perana utama dalam penimbaan ilmu mencari peningkatan iman? Terlalu ramai muslim secara tidak sedar mengenepikan ilmu yang perlu diutamakan dengan menyibukkan diri pada ilmu (atau lebih tepat lagi pengetahuan) yang berkisar hal-hal kemanusiaan sahaja?

Antara ilmu dan pengetahuan ada perbezaan ketara. Tidak layak ilmu dirujuk untuk pekara-pekara yang melibatkan makhluk. Cara makhluk menjalankan kerja. Cara manusia menyibukkan diri melalui kehidupan di dunia setiap hari. Itu semua pengetahuan sahaja.

Ilmu sebenar adalah apabila kita mengkaji cara kerja Pencipta yang menciptakan. Pandangan kita pada setiap ujian yang berlaku hendaklah secara berhemah, dan melihat peluang di sebalik peluang hidup sebagai usaha dakwah bertunjangkan secangkir iman.

Membuat perancangan menjadi hamba Allah perlu menyusun jadual yang selaras dengan undang-undang Islam (syari-‘atullah), di samping memberi ketaatan pada undang-undang manusia selagi mana ianya masih menjaga syari-‘at Allah seperti yang telah Islam garis-pandukan. Allah Taala telah menciptakan siang untuk bekerja, mencari rezeki (ibadat jasadiyah) dan malam pula adalah untuk berehat (ibadat rohaniyah)

Allah Taala berfirman;

Bermaksud: “Allah menjadikan malam itu untuk kamu berehat di dalamnya, dan siang itu terang benderang (untuk kamu berusaha). Sesungguhnya Allah sentiasa melimpahkan nikmat-Nya kepada manusia seluruhnya, akan tetapi banyak manusia tidak bersyukur” al-Ghafir (40:61)

Maka, gunakanlah masa yang masih tersisa dengan sebaiknya.

MUHASABAH IMAN

Hidup ini adalah ujian. Harap kita sudah membuka mata dua pasang ini, mata melihat ke hadapan dan ‘mata hati’ yang bisa mengerti sesuatu tersirat dibalik tersurat.

Ibarat kita sebagai petani muda (orang muda dan darah muda) yang sedang bertani untuk bekalan masa hadapan yang kekal. Kadang-kadang kita lupa, alpa rupa-rupanya kita hanya seorang ‘petani’... atau mungkin kerana kita terlalu memandang rendah career sebagai ‘petani’ hingga sanggup buat-buat lupa.

Sungguh terkesan di hati kita kerana di saat ini, musibah yang menimpa membuat hati tidak keruan walaupun tetap yakinkan diri bahawa kita ada Allah Taala. Namun sesekali bila iman diuji, terasa beratnya ujian..

Kesusahan adalah ujian, jangan lupa kesenangan juga terlebih ujian.

Kita perlu sedar dari lamunan sedih, kita tahu berkali-kali dipalit kecewa, kecewa dalam pelajaran, kecewa dalam mendamba kasih kekasih hati, kecewa dalam rumahtangga, kecewa dalam urusan pejabat... ini bukan bermakna Dia tiada, tidak menemani kita di saat ini. Dia menunggu masa dan ketika untuk memberi kita bahagia. Persoalkan diri, adakah kita turut mengingati, memandang Allah ketika saat cerca ini, kalau tidak, jangan salahkan Allah kerana tidak pula ‘memandang’ kalian.

Mudah-mudahan memberi kekuatan dan mengetuk hati yang masih terlena.

MATI DALAM IMAN

Mati... pemutus antara dua alam ditinggalkan dan dipertemukan. Dunia akan ditinggalkan, kubur pula destinasi dipertemukan, sebelum datang pula alam akhirat. Hakikat manusia tidak boleh lari dari mengalami saat dicabut roh dari jasad, kejam-kejam firaun pun hingga sanggup mengaku menjadi ‘tuhan palsu’ tersungkur ditelan laut merah, mati juga. Mati adalah syarat untuk bertemu Allah Taala.

Ramai takut berbincang soal mati, soal akhirat, ini kerana tiada persedian ke arah itu. Masih lagi sibuk soal business, perniagaan, saham, juara-juara lagu, skim cepat kaya. Kehidupan dunia dan akhirat kian tersisih, terputus dipertengahan, tiada lagi komunikasi.

Golongan dimaksudkan masih belum memahami kaitan hidup di dunia dengan hidup selepas mati nanti. Kalau dia faham, dia dapat menerapkan pula kepada ahli keluarga, jiran, kakitangan bawahan, teman-teman satu pejabat perihal mati, ajal. Benar, tidak salah dia tidak menghayati kerana tidak tahu, tidak memahami sebab dia adalah manusia, tapi bagaimana pula mereka berada di kiri, kanan, depan dan belakang beliau, tiada siapa sudi mengingatkan.

Kita sudah dikira mati apabila HATI sudah mati. Hidup dan mati setiap insan itu bergantung kepada kemahuan kita untuk berubah menjadi lebih baik. Kiranya kita bertekad untuk berubah. Mulakan langkah pertama untuk berubah. Nescaya Allah Taala pasti menolong para hamba yang mahu menghidupkan hati mereka yang sudah mati.

Ingat mati bukan takut mati.

Tidak dapat dinafikan memang ramai takut mati termasuk seorang raja memerintah. Takut sebab amal langsung belum mencapai tahap kualiti tinggi. Hakikatnya setiap hari manusia akan mati, terlebih dahulu diuji mati (tidur) sementara. Diri terasa agak terpukul, dek kerana bebanan, bila memikirkan perpisahan dengan orang-orang yang disayangi meskipun tahu setiap pertemuan ada perpisahan.

Bagaimana persedian kalian ke arah itu?

Jentik hati tanya iman...

2 komentar:

abdillah berkata...

hati rasa bimbang dan takut bila mengingatkan kematian..kerana masih ad lg perkara/hutang yg blum di selesaikan lg dgn Yang Maha Agung..gelisah bila pikirkan bekalan yg akn dibawa bila bertemu dgn Allah nanti dan keadaan diri disaat menghadap Allah Yang Maha Mulia.. Astaghfirullahalazim..
Ya Allah,aku hanya seorg hamba..
kurniakan kami hati2 yg gementar bila membaca kalimah2 Mu..

abdillah berkata...

Syukran jazakillah khairan kathira...

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal