PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Rabu, Mac 17

MATI

MATI... pemutus antara dua alam ditinggalkan dan dipertemukan. Dunia akan ditinggalkan, kubur pula destinasi dipertemukan, sebelum datang pula alam akhirat. Hakikat manusia tidak boleh lari dari mengalami saat dicabut roh dari jasad, kejam-kejam firaun pun hingga sanggup mengaku menjadi ‘tuhan palsu’ tersungkur ditelan laut merah, mati juga. Mati adalah syarat untuk bertemu Allah Taala.

Ramai takut berbincang soal mati, soal akhirat, ini kerana tiada persedian ke arah itu. Masih lagi sibuk soal business, perniagaan, saham, juara-juara lagu, skim cepat kaya. Kehidupan dunia dan akhirat kian tersisih, terputus dipertengahan, tiada lagi komunikasi.


Golongan dimaksudkan masih belum memahami kaitan hidup di dunia dengan hidup selepas mati nanti. Kalau dia faham, dia dapat menerapkan pula kepada ahli keluarga, jiran, kakitangan bawahan, teman-teman satu pejabat perihal mati, ajal. Benar, tidak salah dia tidak menghayati kerana tidak tahu, tidak memahami sebab dia adalah manusia, tapi bagaimana pula mereka berada di kiri, kanan, depan dan belakang beliau, tiada siapa sudi mengingatkan.


Kita sudah dikira mati apabila HATI sudah mati. Hidup dan mati setiap insan itu bergantung kepada kemahuan kita untuk berubah menjadi lebih baik. Kiranya kita bertekad untuk berubah. Mulakan langkah pertama untuk berubah. Nescaya Allah Taala pasti menolong para hamba yang mahu menghidupkan hati mereka yang sudah mati.


Ingat mati bukan takut mati.


Tidak dapat dinafikan memang ramai takut mati termasuk. Takut sebab amal langsung belum mencapai tahap kualiti tinggi. Hakikatnya setiap hari manusia akan mati, terlebih dahulu diuji mati (tidur) sementara. Diri terasa agak terpukul, dek kerana bebanan, bila memikirkan perpisahan dengan orang-orang yang disayangi meskipun tahu setiap pertemuan ada perpisahan.


Bagaimana persedian kalian?


3 komentar:

R3alfarhha on 18 Mac 2010 10:16 PG berkata...

Hidup ini mencari mati yang sempurna.

Tanpa Nama berkata...

nk perbtulkan sikit ayat.... hidup mencari redha Allah yang sempurna

R3alfarhha on 19 Mac 2010 11:01 PG berkata...

Mencari mati yg sempurna bererti mendapatkan redha Allah untuk ke syurga-Nya.

Moga-moga kita dimatikan fi husnul khatimah...

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal