PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Ahad, Disember 19

Memberitahu Kerana Kita Tahu Bukan Menegur








Assalamua-'alaikum WBT ustaz,

ANa ada satu soalan. Masalah ana ialah setiap kali pulang bercuti dari kampus, dan hadir ke masjid di kampung apabila hendak berkomunikasi dengan orang tua. Mereka bersemengat datang ke masjid tetapi saya lihat mereka tidak pernah menjaga soal soff, rapatkan soff solat. Mereka akan membawa sajadah masing-masing, disebabkan sajadah setiap satunya agak besar, jadi ianya telah membuka ruang yang luas antara seorang makmun dengan makmun yang lain. Ana selalu solat di tepi ibu agar ana dapat rapatkan soff ana dengan ibu untuk mengelak daripada masalah ini.

Ustaz, apakah hukum seseorang yang tidak merapatkan soff solat. Dan bagaimana saya hendak menegur mereka dalam masalah ini, bimbang dianggap kita lebih pandai daripada mereka?

Daripada; Ukhtinita


Maklum-balas:



Wa'alaikumussalam WBT.

Terima kasih kepada ukhtinita yang sudi bertanya.

Saya anggap ianya masalah picisan yang timbul di dalam masyarakat kita. Boleh saya katakan golongan ini, masih terbawa-bawa idealogi (cara berfikir) sejak dahulu lagi, mungkin sudah terbiasa melakukan sebab tiada orang yang sudi menegur, maka ianya sudah menjadi kebiasaan. Pendek kata membuat sesuatu tanpa ILMU.

Jujurnya, solat para jamaah masih lagi SAH asalkan tidak meninggalkan rukun solat, dan syarat sah solat, kerana merapatkan soff itu ialah sebahagian daripada kesempurnaan solat. Ibarat sebuah rumah tanpa tandas, walaupun dari sudut fizikal rumah berkenaan boleh didiami, tapi ianya belum sempurna disebabkan tuan rumah tidak peka maslahat 'perut'. Begitu juga solat itu tadi, masih lagi sah tapi belum sempurna. Apabila belum sempurna, maka kita tidak layak memperolehi pahala penuh.

Dalam hal ini, orang berilmu seperti ukhtinita yang patut memberitahu, bukan menegur. Ingat.. kita hanya memberitahu (menyampai) atas kondisi kita lebih tahu daripada mereka, bukan menegur disebabkan kita lebih tua daripada mereka.

wallahu 'alam.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal