PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Khamis, November 25

Kita Tahu Apa Terbaik Buat Diri



Bilakah wujudnya Allah? Semasa kematian. Semasa berlaku bala bencana. Semasa kesusahan. Semasa hendak menghadapi peperiksaan. Semasa saat tiada harapan. Di situ wujudnya Allah kita.Pada masa dan ketika lain di mana wujudnya Allah?





KITA akan terlebih risau bila orang kita kasihi berubah secara mendadak, tiada siapa boleh beri jaminan akan selamat walaupun mempunyai keperibadian mulia, bila bercampur dengan cat, maka warna cat tersebut akan melekat, bila terjun ke lumpur, maka tempias dan sifat ada pada lumpur akan terkena sama baik bau mahupun warna, kecuali mereka kuat mujahadah, pandai jaga febrik pakaian daripada luntur dan terkesan sama.

Di mana Allah di hati kita? Ada tempat untuk-Nya?

Subhanallah..

Betapa Allah Tidak pernah melupakan hamba-hambaNya, setiap detik terselit kasih sayang dan nikmat-Nya di setiap sudut dan penjuru antara kita sedar mahupun tidak. Hanya manusia yang kadangkala akur dan terpedaya dengan bisikan syaitan. Tahu itu adalah dosa, tapi itu jua kehendak hati dituruti.



Bilakah akan ada kesedaran? Bergantung pada generasi ini, diri ini untuk melakukan perubahan. Kita laksanakan dan buat pilihan. Haram tetap haram.. halal kita usahakan.




Berbuat baiklah kepada setiap insan dan sesama manusia tidak kiralah siapa kita dan ianya sepatutnya dilatih seawal peringkat institusi keluarga lagi. Di dalam setiap kualiti yang boleh diukur pada jati diri seorang muslim, manusia yang dianggap terbaik oleh seorang Nabi, utusan Allah, adalah manusia mukmin yang berlaku baik kepada keluarganya.

Kebaikan adalah lawan setiap kejahatan, keburukan, atau kekurangan yang ada. Baik pula di sini ialah dalam erti kata sabar, ikhlas dan redha dalam menangani segala masalah atau dugaan yang mendatang dalam melayari kehidupan yang fana ini.

Inilah suruhan-Nya. Patuhlah.



0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal