PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Selasa, Ogos 10

Ramadhan Kini Mendatangi






BERADA di bulan Ramadhan bagaikan manusia telah dijemput oleh Rahmat Ilahi untuk berada di dunia lain. Dunia ini, buat hati-hati yang bersih dari kotoran dosa noda baik datangnya daripada nafsu sendiri atau sikap yang telah sebati telah berjaya ditanam oleh syaitan sepanjang 11 bulan yang lain. ujiannya ada di mana-mana, nafsu dan mainan syaitan sentiasa melingkari akal dan hati manusia daripada alpa bagi menghayati Ramadhan sepanjang sebulan diperuntukan. Apatah lagi puasa itu sendiri pula adalah antara ujian daripada picisan ujian yang ada, kadang-kadang manusia tidak dilatih sebelum memasuki bulan puasa.

Dunia saya maksudkan ini, ialah umpama madrasah atau sekolah kita untuk memahirkan atau memakarkan kemahiran dan ketahanan bukan sahaja fizikal luaran malah mental dan rohani dalaman. Manusia itu lebih mudah mengikut daripada disuruh. Biarlah dia tahu, bahawa apa yang disuruh kepadanya berkali-kali ke arah kebaikan adalah semata-mata untuk melihatnya menjadi serba baik dalam setiap gerak kerjanya daripada amalan baik-baik. Baik-baik pula yang kita harapkan disaluti redha Ilahi, bukan mencari kebaikan orang lain untuk habuan diri sendiri, maka niat yang dah tidak betul.

Kita pasti mahu sesuatu yang mendatang kebaikan, buka begitu? Mana ada manusia mahukan sesuatu yang malang, atau tidak baik menimpa atau dilakukan kerana segala kebaikan ini akan dijadikan satu semangat hidup. Kenapa tidak? Untuk melakukan kebaikan perlu kepada usaha dan mujahadah yang tinggi. Maka di sana sudah membuatkan kita menjadi serba susah sebelum datangnya nikmat kesenangan iaitu ganjaran. Madrasah Ramadha telah menawarkan pelbagai ganjaran pelbagai, baik daripada serendah-rendah pekerjaan dilakukan hingga sebesar-besar ibadat dipersembahkan.

Pahala di sisi-Nya berlipat kali ganda, saham kita di SANA.

Sepanjang bulan Ramadhan nanti, saya akan sisipkan artikel, rencana berupa tazkirah buat santapan rohani pengunjung laman puteraazhari, kita sama-sama berkongsi agar dapat sama-sama merasai sedap dan nikmat meyambut bulan Ramadhan.

Mulakan dengan niat baik terlebih dahulu sebelum melangkah ke bulan Ramadhan, sebelum kaki kanan kita bersedia melangkah masuk melepasi garisan permulaan menuju ke tempat hari demi hari yang memerlukan kita berusaha menambahkan nilai kekuatan dalaman sebelum sampai ke garisan penamat. Kita pasti teruja berada di bulan penuh Mulia ini.

Kita sama-sama mulakan dengan niat yang betul semua ini hanya kerana Allah Taala, lillahi Taala.

Ahlan Ya Ramadhan Karem.

3 komentar:

Saya wanita biasa berkata...

Assalamu'alaikum wbt.

Alhamdulillah, "Kita sama-sama mulakan dengan niat yang betul semua ini hanya kerana Allah Taala, lillahi Taala."

tidak lupa juga sebar-sebarkan salam, sambungkan silaturrahim, maaf memaafkan, mudah-mudahan melangkah ke gerbang awal Ramadhan ini dengan Keredhaan Allah Subhanahu wata'ala.ameen.

Salam menyambut Ramadhan.

khadamgerakanislam.blogspot.com on 11 Ogos 2010 pada 7:10 PG berkata...

Syukran Ustaz..Moga2 Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan yang lepas.. Tiada daya upaya ku untuk melakukan ketaatan melainkan dengan Izin-Mu Ya Allah..

Tanpa Nama berkata...

ya,,,bagus tu

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal