PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Sabtu, Jun 26

Ulama' Tempat Maklumat Bukan Matlamat







ULAMA’ baik tempat para umat mengakses maklumat berilmu, aib ulama’ ialah menjadi tempat para keparat mendapat fatwa segera demi kepentingan dan matlamat.

Kesepaduan pemikiran, paradigma dan pandangan hidup golongan ulama’ yang intelektual amat ditagih oleh masyarakat kita yang kehausan ilmu. Namun penjajahan mental golongan ini berterusan dirantai agar tidak melontarkan idea dan pandangan menyekat kegiatan yang jelas haram di sisi Islam, apatah lagi mempersoalkan.

Dua tiga hari ini kita masih panas mendengar tentang isu ulama’ di Malaysia diajak berpolitik dalam kandang ‘kotor’. Isu ulama’ yang menjadi persoalan ketika ini, kesarjanaan mereka yang sebenarnya sebagai cermin masyarakat untuk maslahat awam yang terpelihara dari sebarang kepentingan dan kroni-kroni jahat. Darjat yang diberi sebagai pewaris nabi sememang tidak boleh sewenang-wenangnya dikotori atau digula-gulakan.

Bagaimana seorang ulama’ mendefinasikan dirinya sebagai orang berilmu? Ilmu seseorang bukan hanya pada sebuah cakap dan penyampaian kuliah di masjid, di corong radio, di kaca televisyen tetapi meliputi sebuah tindakan terpimpin oleh ilmunya. Apabila kita labelkan golongan ini ‘keparat’ ianya ibarat kera mati di hutan, kerana tidak lagi ilmunya dihormati tapi peribadi yang disoroti. Dia hanya mampu mengikut telunjuk ahli-ahli keparat yang menunjang kuat di belakang.

Di sinilah jawapan kepada kayu mengukur kriteria ulama’ iaitu pada keupayaannya mematuhi seluruh hukum Tuhan pada syariatullah dan sunnatullah. Seorang alim yang takutkan Allah bukan hanya takut melanggar hukum syariat malah juga hukum sunnatullah. Bukanlah seorang itu dikatakan takutkan Allah apabila dirinya berilmu tinggi tentang halal dan haram, tetapi tidak berasa apa-apa melanggar hukum alam pada pekerjaan dan kehidupannya sedangkan hukum alam itu adalah sunnatullah yang juga merupakan tuntutan Allah ke atas kita.

Bolehkah dikatakan seseorang itu takutkan Allah, dan dia adalah seorang yang alim (ulama’) andai dia bersolat khusyu’, menjaga halal dan haram dalam kehidupan tetapi dalam masa yang sama menentang hukum alam dan Tuhan?

Solat dan puasa mereka yang diteladani oleh ilmu belum cukup melabelkan mereka sebagai ulama’, sebaik-baik hukum (syariatullah) yang diciptakan melalui wahyu ditolak mentah-mentah.


0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal