PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Ahad, Jun 27

Bingkisan Ringkas Buat Wanita






BETAPA sedih, kelat dan pahit ulu hati setiap kali menyatap hidangan berita di dada akhbar-akhbar tempatan. Melibatkan wanita dalam jenayah dan salah-laku sosial tidak sihat memperlihatkan antara ciri-ciri sifat kewanitaan padanya mula terhakis sedikit demi sedikit. Mereka tidak terasa status gender wanita sebagai satu pemberian tiada tandingan, ianya bukan lagi satu kebanggaan kerana baik lelaki mahupun wanita berpegang melakukan perkara mungkar bukan lagi melihat jantina namun adalah pilihan nafsu. Sinonim wanita dikaitkan sifat malu yang amat tinggi, mungkin title ini tidak lagi sesuai pada era serba canggih, serba-serbi ada.

Maafkan saya kerana membicarakan soal wanita, izinkan saya berkongsi bingkisan ini buat para wanita, perempuan, dan para ibu di luar sana.

Di era 50-an hingga lanjutan pada tahun awal 90-an, wanita cukup dihormati di atas kehormatannya sangat tinggi daripada terlibat mana-mana jenayah yang memalukan diri sendiri dan keluarga. Para ibu bapa pasti gembira memiliki anak perempuan yang solehah, bukan sahaja solehah di pandangan mata luaran malah mata hati. Wanita ini diibaratkan sebuah permata yang berharga kerana seri pada nilainya belum lagi disentuh, dijamah oleh mana-mana tangan kotor, atau mencampak diri sendiri ke lembah yang mengotorkan.

Menyoroti sejarah silam, Islam muncul di tengah-tengah kaum jahiliyah membenci golongan ini. Resam jahiliyah berat sebelah diangkat menjulang tinggi, kerana takut pada bayang-bayang sendiri... anak-anak perempuan di tanam hidup-hidup sebelum sempat mereka mengenal dunia-antara destinasi anak adam-mereka terus dihantar ke destinasi berikutnya, alam kubur. Para malaikat ‘tersentap’ kerana belum sempat roh berfungsi, ajalnya pula tanpa segan silu datang bertandang. Manusia hidup tanpa panduan akal waras dan agama benar membataskan adat daripada mengatasi ibadat cukup mudah diperbodohkan oleh resam yang telah lama dipalit kehinaan.

Allah Taala berfirman;

Bermaksud: “Dan apabila seseorang daripada mereka diberi khabar dengan kelahiran anak perempuan, hitam dan merah padam mukanya, dan dia tersangat marah” an-Nahl (16:58)

Kaum jahiliyah telah menghina golongan wanita, dengan penghinaan secara terang-terangan. Namun, syariat Allah Taala telah menyelamatkan gender lemah lembut ini dari terus dinodai. Maka turunlah wahyu Allah Taala yang menyeru supaya memuliakan wanita.

Indah taman-taman kerana seri bunga menyedapkan mata-mata memandang, dan baunya mewangi ke seluruh alam. Cantiknya rumah kerana hiasan menggamit setiap manusia melihatnya. Mulianya seorang wanita kerana malunya. Malu yang melahirkan akhlak mulia, tidak menerobos batas-batas kewanitaan.

Bagaimana kita melihat wanita di era millenium ini? Menuntut hak saksama seperti lelaki. Mendabik dada boleh memimpin para lelaki ‘lemah’ kerana jawatan sementara, hingga menggelamkan ciri kewanitaan yang disandang sekian lama. Suatu masa dahulu, wanita bersyakhsiah dan berpekerti mulia. Namun tidak lagi di zaman sekarang, kemulian kalian dalam menjaga maruah diri di samping tidak menghalang kalian bersosial seperti orang lain ialah senantiasa menjaga maruah diri, tahu batas-batas yang perlu dibataskan.

Andai setiap kali kalian ditarik, diajak untuk melakukan maksiat walaupun sekecil-kecil maksiat, maka malulah kepada insan bernama Khadijah Binti Khuwallid, Aesyah Binti Abu bakar, dan Fatimah Binti Rasulullah kerana kesederhanaan mereka bukan penghalang bagi mereka meraih ketinggian darjat di sisi Tuhan Pencipta.


2 komentar:

Rezza Khanafiah on 27 Jun 2010 pada 1:35 PTG berkata...

Masih ada lagikah Wanita Mukminah sebagai pencarian wanita Muslim terakhir. Malunya memekarkan bunga di taman-taman Syurga, memadam amarah api yang menyala.

Terkenang banyak hadith perihal wanita, namun kebanyakan semuanya sebagai peringatan, maka awaslah wahai wanita di dunia serba menguji dan teruji.

Tanpa Nama berkata...

wanita yg mulia d sisi Allah adalah yg tidak memandang dan tidak pula dipandang

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal