PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Rabu, Mei 19

Motivasi: Petua Untuk Bahagia, Mudah!







MANUSIA jika ditanya, tiada siapa yang tidak mahu kebahagian. Hatta orang miskin pun inginkan kebahagian dalam konteks cara hidup mereka, kerana dia tahu kaya seseorang belum tentu menjamin kebahagian. Bahagia hadir bersamanya tenang, tidak celaru dan kusut fikiran, mampu ukir senyum dalam apa jua keadaan, dan tidak pula menyusahkan orang lain.

Manusia akan memastikan kehidupan mereka benar-benar bahagia. Mereka yang tiada iman sebagai pemandu akan terjerumus dalam selut kebinasaan di saat-saat kebahagian mahu dicapai. Bertebaranlah mereka mencari bahagia dalam harta, kerjaya, bussines, anak-pinak, dan pasangan hidup.

Dari satu sisi ada benarnya bagi mereka yang berfikiran cetek dan tidak pernah panjang akal, kerana mereka mementingkan apa yang terzahir di luar sahaja, hanya melihat kulit daripada isi.. mungkin kelengkapan material-material seumpama itu akan membawa kebahagian, tapi tidak dalam jangka masa yang panjang. Harta pasti akan habis, isteri sampai satu masa akan tua dan tidak sekuat dulu, anak-anak pula akan membesar dan jauh daripada kita bila berkeluarga kelak, bahkan kerja bisa menjadi punca stress.

Kita sendiri bila berhadapan sakaratul maut, pilihan hanya dua sahaja, amal baik sebagai teman di alam barzakh, berupa satu kebahagian yang berkekalan atau amal buruk sebagai musuh utama di sana. Apakah ianya dengan harta yang banyak? Duit yang menggunung?

Pernahkah kita terlintas? Bahagia yang hakiki ialah sangat abstrak untuk diungkapkan, ianya kata kerja, TAAT. Kalau kita selidik daripada taat akan tumbuh sikap qanaah, berpada-pada pada apa yang ada, redha dengan apa yang tertimpa, tapi taatnya akan terus utuh. Kekurangan yang ada bukan sebab dia perlu tunduk dan akur pada keadaan, lakaran sebuah ketaatan tetap sahaja membukus hidupnya agar sebuah kebahagian akan menyusul tanpa dipaksa.

Apabila kita merasa cukup pada apa telah kita kecapi, di sana akan wujud satu lompongan atau lubang besar yang boleh membawa kepada kehancuran. Tiada masalah untuk kita cukup dengan harta dunia, tapi kena terus haloba dengan pahala untuk dibawa ke akhirat. Tapi apa yang kita dapati kebahagian yang dicari pada harta dunia terbalik berbanding pahala ibadat untuk bekalan ke akhirat.

DIMENSI TAAT

Di sini kita perlu peka, kita hendaklah melihat betapa pentingnya kita terus dahaga dan haus akan pahala, rasa tamak, rakus, dan gelojoh untuk mendapatkan sumber pahala yang disajikan di dunia ini. Bagaikan serasa semua pahala ingin dibolot seorang diri. Taat adalah antara tonggak terpenting iman, ianya antara ramuan utama pembentukkan takwa insani.

Taat tumbuh dalam diri manusia selepas tahu, tahu dalam erti kata jauh daripada bahana jahil. Ilmu agama ditagih dan dicari di setiap pelusuk baik secara formal atau sebaliknya, melalui saluran biasa mahupun pelbagai. Mendengar ceramah di televisyen, tazkirah dicorong radio, atau mendalami kitab turath dan muasoroh di masjid. Selepas tahu, maka dia sebolehnya akan turut apa yang diajarkan oleh agama melalui ilmu ber-mutawattir (bersambung) kepada Nabi s.a.w.

Taat lawannya ingkar. Ingkar pula kerana jiwa dan hatinya sudah gelap untuk menerima nur cahaya Ilahi. Ianya bagaikan dipenjara di balik geriji besi, jauh daripada sumber cahaya. Manusia seperti ini, susah untuk menerima apa sahaja kebaikan baik berupa nasihat atau pertolongan sosial. Sifat sombong sudah lama bersahabat dalam jiwanya.

Bahananya bila seseorang membela maksiat sedari awal, keinginan dangkalnya tetap ke arah kebinasaan jika tiada bimbingan atau kehendaknya untuk berubah, mencari hidayah, dan bertaubat kepada Allah Taala dengan sebenar-benarnya.

Apabila jiwanya sudah gelap maka terputuslah hubungannya dengan Penciptanya, Allah Azza wajalla. Terputuslah dengan Allah Taala pencipta segala kebahagian. Dia lebih senang berada di kelab malam, mendampingan puluhan wanita dalam satu-satu masa, tidak amanah pada kerja, curi tulang, mengamalkan rasuah. Tiada keberkatan dalam hidup, mungkin dia akan terus kaya dan senang.. tapi senangnya itu ialah malapetaka paling dahsyat kepadanya.

Suka saya memberi peringatan kepada mereka yang dah rasa selesa, berada di zon kebaikkan yang ternyata boleh makan tuan. Dia berasa cukup dengan melaksanakan solat lima waktu, baca al-Quran setiap hari, keluarkan duit bersedekah. Rasa sudah memadai melaksanakan tuntutan rukun islam kelima, menunaikan haji di Makah.

Ketaatan kepada Allah tidak cukup dengan kita mengerjakan rukun Islam lima, bahkan perlu pada amal tambahan. Sudah menjadi tanggungjawab kita untuk mengerjakan amalan sunat, bagi mencatikkan lagi hiasan amalan wajib, mengukuhkan lagi benteng ketaatan kita dari segala ancaman anasir-anasir yang tidak sihat. Jangan sekadar buat untuk mencukupkan kuota sahaja. Perlu juga kita menambah amalan kita dengan amalan-amalan sunat yang menghidupkan jiwa kita, yang menebalkan keimanan kita, membumikan benteng ampuh.

Taat kita kerana-Nya, bukan kerananya.

KEILMUAN

Ilmu cukup penting untuk menjadi pemandu kedua selepas iman. Ilmu dan iman bagaikan tidak boleh dipisahkan. Ibarat juru terbang, mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Mereka berdua bertanggungjawab ke atas ratusan nyawa agar selamat sampai ke destinasi. Begitu juga diri manusia, mereka memerlukan pemandu yang cekap bagi membawa amal yang banyak di dada agar harapan di penhujungnya sampai ke destinasi dalam iman, husnul khatimah.

Tapi ingat, apabila ilmu bersendirian, jangan harap ianya bisa membimbing dengan baik. Kita lupa ilmu juga bisa membawa kemusnahan pada diri manusia itu sendiri.

Tidak percaya?

Ramai yang berpuas hati dengan segulung ijazah, berstatus sarjana muda, sarjana, dan doktor falsafah. Ibarat keris makan tuan. Membunuh secara senyap. Dia berasa sudah cukup bijak dengan menguasai pengkhususannya dengan berjaya. Selepas melalui satu marhalah pengajian dalam satu bidang, tamat dengan PhD, dia merasakan ilmunya sudah mapan dan cukup. Tetapi, rasa kecukupan ini akan memusnahkan kita.

Tahukah kalian sikap cepat berpuas hati tidak bertempat ini telah dan akan melahirkan para sarjana yang sombong dengan ilmu yang ada. Tidak menghormati para sarjana lain, apabila memberi pandangan, pandangannya sahaja yang betul, dan tidak meraikan pendapat orang lain. Umat pula diheret ke kancah perbalahan mereka, keliru makin menebal dalam masyarakat. Tidak keterlaluan, antara sebab yang melahirkan pelbagai aliran pemikiran di dunia, antaranya masalah kita bincangkan ini.

Ilmu yang bergambung bersamanya iman akan memimpin manusia ke arah syurga. Sudah pasti bahagia yang dicari berada di antara kedua-dua pemandu ini, iman melengkapi ilmu supaya terarah ke arah tauhid dan takwa, manakala ilmu menambah sinergi pada iman, lebih bertenaga dan lebih platinum.

KESIMPULAN: TAAT, IMAN, ILMU

Kerana hati telah cukup hanya Allah Taala sahaja layak disembah hasil daripada tahu, ilmu dan iman yang memimpin, maka lahirlah rasa taat yang menggunung, menebal, dan memasak jauh ke dalam, kukuh berdiri menahan asakan syaitan dan bisikan nafsu syahwat. Dengan dunia yang Dia berikan kepada kita, kita akan sentiasa rasa cukup. Tidak timbul hasad pada kemewahan orang lain. Tidak timbul cantas mencantas dalam merebut jawatan. Tidak terfikir hendak menggatal dengan pasangan orang. Tidak terfikir untuk mengecewakan anak-anak. Biarkan papa tapi tahu untuk bersederhana, tidak pula hutang di sana sini semata-mata untuk bergaya.

Material merupakan antara unsur kecil lahirnya bahagia, tapi awas ianya tidak kekal selama-lamanya. Tapi iman yang telah diramukan bersama ilmu lantas menerbitkan taat itu tadi akan melahirkan kebahagian yang hakiki dan abadi.

Hati-hati jangan sampai leka dan alpa, anak adam sentiasa tidur dan mudah terpedaya, tapi kita harus sedar musuh anak adam tidak pernah tidur dan kerjanya adalah memperdaya.


0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal