PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Khamis, April 15

Buku Anta Dah Habis!

ALHAMDULILLAH... buku anta habis terjual” mesej saya terima daripada Ustaz Muaz.

“Ustaz, di mana saya boleh dapatkan buku ustaz tu? Di kawasan Hayyul ‘Asyir tiada...” tanya seorang pelajar perubatan.

“Ustaz, buku ustaz tu tak diletakkan di Iskandariah? Di sini tidak kurang ramai juga pelajar kita” sapa seorang pengunjung yang menggelar diri sebagai ‘Hamba’ suatu ketika dahulu di ruangan shoutbox.

Betapa banyak respon saya terima sepanjang seminggu buku BDKC dilancarkan (maaf belum sempat diadakan diskusi selepas berhadapan beberapa kesulitan) baik daripada teman-teman di bumi barakah ini mahupun di tanah air. Di tanah air memang telah melukai ramai para pencinta ilmu kerana buku ini belum berkesempatan dipasarkan di Malaysia. Doakanlah... mudah-mudahan segala kebaikan yang bermula pada langkah pertama, nawaitu akan dipermudahkan agar semua dapat berkongsi ilmu ini.

BDKC baru sahaja sepuluh hari dipasarkan selepas melalui saat-saat mencemaskan beberapa kali sebelum berjaya diterbitkan, dan diedarkan. Seperti galang pengganti pada keringat dicurahkan tanpa rasa jemu di hati, sabar menanti hari-hari dinantikan... harumannya cukup menyegarkan hidung-hidung yang berkesempatan menghidunya. Saya lihat kejayaan semua ini adalah berkat kerjasama dan dorongan daripada semua pihak, juga doa pengunjung setia lama puteraazhari yang tidak putus-putus.

Sambutan di luar jangkaan kami (Hamdalah)

Jujurnya... saya bukan seorang pahlawan dari seni tulis yang mampu menjatuhkan berhala jahiliyyah di sanubari insani, mahupun mengesankan setiap jiwa pada tinta-tinta terhunus. Tapi saya juga berusaha untuk menjadi hebat seperti itu, seperti kalian di lur sana. Saya akan berusaha sebaik mungkin memindahkan ilmu yang dipinjamkan-Nya daripada para sarjana Islam di dalam bentuk lebih santai, lebih ringan, agar kesempatan mengecapinya juga tidak menyisihkan kelompok pertengahan dan bawahan. Mereka juga mahu menagih haknya daripada kita, para intelek.

Pemilihan buku-buku tidak perlu dinilai pada harga... perhatikan tajuk, cermati sinopsis, dan kata-kata pengantar sudah membuatkan kalian mampu menilai skala, genre buku tersebut.. sesuai atau tidak adalah pada penilaian kita tadi. Bermula pada langkah pertama juga, memiliki bukan sahaja sebagai simpanan tapi menjadi teman di kala kosong. Ilmu-ilmu Tuhan terlalu banyak, capailah ilmu tersebut melalui ilmu juga... ilmu kita pada apa kita lihat, kita dengar, kita tuturkan sebelum mencuba atau adanya ilmu baru.

Bagi seorang da’ie membaca bukanlah sebagai satu hobi cuma, tapi satu kemestian. Dan membaca adalah satu habit (kebiasaan) yang baik, namun jangan sampai kita rasa dah perolehi ilmu tanpa perlu menadah kitab dan mendengar kuliah di masjid, dicorong-corong radio, dan di kaca televisyen. Walaupun kedua-dua perkara tersebut orientasinya adalah untuk mendapat ilmu tapi dari unsur keberkatannya adalah berguru dan berkitab.

Justeru yang paling penting semua itu harus menjurus kepada Ubudiyyah (pengabdian) kepada Allah Taala dan bukan sekadar untuk mendapat maklumat dan untuk berhujah, berkongsi, malah untuk meraikan ilmu-ilmu orang lain. Paling penting bagi kita adalah awlauwiyat ( keutamaan ) bahan bacaan itu kepada kita waktu ini.

Jadilah kita pembaca yang muntijah (produksif)... jangan kita membaca beribu-ribu buku tapi tidak boleh membuahkan amal yang kuat, tinggi kerana apa yang kita tagihkan ialah diri kita menjadi lemah dan rendah diri di hadapan Tuhan. Inilah kita mahukan pada setiap hati yang hidup, agar terus disemai baja cinta dan kasih pada ilmu... cabang yang menjodohkan kita bertemu Ilahi di hari muka.

Jazakumullahu khairan al-jaza.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal