PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Ahad, Mac 28

Pengalaman Orang Dibukukan

MASIH menanti saat-saat indah itu. Ramai juga teman-teman bertanya pasal buku, kalau sebelum ini masalah timbul di pihak pengilang kerana terpaksa cetak ulang sebuah buku lain, tapi kali ini daripada pihak ber-authority. Perasaan sedih, kecewa, sesekali berdosa atas masalah-masalah kecil timbul di penghujung. Saya begitu berdosa di atas kesulitan ini, apatah lagi di kalangan peminat buku di tanah air, kena menunggu masa agak lama.

Sebagai pengubat ‘luka’ halus ini, saya ingin berkongsi pengalaman di sebalik tabir buku terbaru saya dibukukan. Bukan mudah bagi seorang penulis part-time seperti saya menghasilkan karya berkualiti seperti buku yang telah berada di sisi saya sekarang. Masa tidak selalu kosong, andai kosong banyak lagi secara tiba-tiba rasa nak buat, rehat pula jadi keutamaan.

Ada pun yang lain-lain, boleh mengambil sisi manfaat masing-masing, namun menulis adalah hobi saya semenjak dari bangku sekolah rendah. Saya menolak ‘tak semestinya’ yang terlalu banyak kerana akhirnya ia menyebabkan tiada apa yang boleh diberi dalam hidup ini. Proses memberi boleh berlaku bila-bila masa, tidak kenal tempat dan ketika, bila kita ada waima sekelumit, sebesar zarah, maka sudah jadi tanggungjawab bersama.

Saya ambil masa hampir 10 bulan untuk menulis kesemua bab yang terkandung di dalam buku Berteduh Di Kebun Cinta (BDKC). Menulis tidak susah, tapi idea, solusi, isi agak susah untuk dicerna. Sebagai contoh bab apa saya mahu tulis, maka saya akan berusaha mencari isi-isi penting melalui pengalaman orang lain, disebabkan buku saya bercorak motivasi, sudah pasti banyak berkait rapat realiti kehidupan manusia semasa. Saya juga selitkan kata-kata yang mengandungi unsur-unsur humor, analogi, dan dailog berantonasi bagi menarik minat pembaca melangkah baris ke baris tanpa jemu, sebelum diajak untuk membedah isi-isi penting ingin dibincangkan.

Jujurnya, saya bersetuju pandangan Ustaz Hasrizal Jamil, buku-buku ringan, santai, tidak berat lebih efisyen, lebih ideal dicanang daripada bahan-bahan bacaan berat. Bila buku agama yang susah dihadam dicermati oleh golongan agamawan, cendikiawan Islam kemudian ditulis semula sebagai bahan bacaan ringan tanpa meninggalkan isi-isi penting yang tersemat dalam kitab asal. Berubah Cuma gaya penulisan, dikaitkan sirah, isu semasa, dan nilai-nilai pengajaran dalam sesuatu bab yang dibincangkan.

Kalau kita syok sendiri, lain pula akan jadinya. Bagi saya ia satu dilema, antara mengutamakan masyarakat yang masih jauh dari ilmu-ilmu islam dan menjamin perwarisan ilmu-ilmu islam kepada generasi-generasi akan datang. Demi memastikan kesinambungan ilmu islam ini, saya merasakan generasi anak muda negara kita perlu dilatih menulis buku, biar bertatih dari bawah. Mereka yang mampu menghadam kitab-kitab seperti Bulughul Maram, Ihya’ Ulumu ad-Din, dan Minhaj at-Tolibin, dapat diasah bakat supaya baiki mutu penulisan, di samping tidak jenuh untuk terus menulis.

Saya kagum dengan kebolehan golongan cendikiawan Islam menggunakan bahasa hati, bagi menangani masaalah tidak faham bahasa yang kian meruncing, mungkin kita boleh melihat dari bertambahnya kegiatan tidak bermoral di dalam dan di luar negara. Tidak perlu menerbitkan buku-buku ilmiah berat daripada bahan bacaan berat-berat, kerana moralnya adalah sama kita membiarkan golongan bawahan terus terpinggir walaupun diterjemah dalam bahasa ibunda masing-masing.

Apatah lagi ilmu itu dicari dengan sedaya upada merujuk kepada kitab susunan para ulama’ muktabar. Lainlah kalau dengan sengaja membaca buku tulisan-tulisan ideologi-ideologi tanpa menyediakan diri dengan akidah yang mapan. Maka kita telah meninggal jauh mereka yang berminat tapi layu bila diterjah bahan bacaan seakan-akan sama, kita terus pinggirkan ahli nelayan untuk membaca, ahli petani untuk memahami Islam, ahli masjid yang naif, kita hanya mensasarkan golongan yang sudah tahu.

Jujurnya, saya cuba menarik muda-mudi, pasangan suami isteri, para ibu bapa, anak-anak dan masyarakat umumnya menyelak kembali sejarah kehidupan ahli ibadat, ahli sufi terdahulu beragumentasi bahtera hidup melalui kantung ajaran Islam. Kita tidak mahu alasan terlepas pandang diualang-ulang, tidak mampu mengeluarkan hikmah di sebalik mehnah agar terisi mawaddah dan rahmat cinta Ilahi.

Orang pertama kuat menyokong di belakang ialah Ustaz Muaz Shukri, Ustaz Najid Abdullah bertungkus menyusun, mengedit baris ayat-ayat selama tiga bulan. Berkat kesabaran kini saya boleh melihat hasilnya di depan mata.

Harap para pembaca bersabar buat beberapa ketika, saya cuba usahakan untuk lepasi halangan demi halangan, kini saya berada di halangan terakhir sebelum berjaya diedarkan. Tinggal lagi sekarang, saya kena terus berdoa dan berdoa agar semuanya selamat.

0 komentar:

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal