PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Rabu, September 30

Dapur : Sup Ayam Kasbara'

Jarang sekali ‘dapur’ di laman blog penulis berasap. Alhamdulillah, baru tadi penulis menimba satu lagi ilmu masakan daripada seorang sahabat, beliau juga ahlul bait penulis yang berasal dari Surabaya, Indonesia. Resepi ini dinamakan: Sup Ayam Kasbara’

Resepi ini tidaklah terlalu rumit, hanya campak mencampak dan biarkan air (kuah) mendidih. Boleh sahaja sesambil tunggu air mendidih, buat kerja rumah seperti menyapu, mengemas dan sebagainya. Jangan pula tidur, lain pula jadinya.

Memandang kami masih lagi dalam cuti semester, ramai juga teman-teman yang datang ke rumah, menziarahi kami bersempena sambutan hari Raya Aidilfitri, sungguh meriah walaupun tidak bertemankan ulikan melodi lagu ‘Dendang Perantau’. Kami tidak menang tangan melayan kehadiran para sahabat dari seluruh pelusuk bumi gersang ini.

Resepi ini agak mudah berbanding resepi yang pernah kita cubakan dahulu. Bahan utama yang perlu disediakan seperti biasa, seekor ayam segar (anggaran berat 1kg, berharga LE23.75), dan daun sup (korups).

DOKUMENTASI MASAKAN

Bahan-bahan:

1kg ayam segar- lebih baik yang baru disembelih, dan dipotong kecil.

Air- disukat mengikut kesesuaian kapasiti ayam.

Daun sup dan daun bawang- dihiris (kalau tiada tidak mengapa)

4 biji bawang merah- dikisar

3 ulas bawang putih- dikisar

Rempah:

2cm kulit kayu manis.

Bunga cengkih- secukupnya.

3 sudu besar serbuk ketumbar.

2 sudu serbuk lada hitam.

Cara memasak:

Rebuskan ayam dengan air hingga mendidih, dan biarkan ayam direndam selama hampir 30 minit. Manakala dapur di sebelahnya pula siapkan bahan kedua yang akan dimasukkan ke dalam menu utama nanti, iaitu tumiskan bawang merah dan bawang putih yang telah dikisar halus itu tadi di dalam kuali yang dipanaskan minyak.

Kemudian masukkan serbuk ketumbar bersama dengan serbuk lada hitam ke dalam bahan yang ditumiskan tadi, kacau hingga serata dan sebati. Bila sudah sebati, masukkan pula sedikit air rebusan ayam tadi (untuk naikkan lemak, dan membangkit selera makan). Kacau hingga naik minyak dan wangi.

Seterusnya, tuangkan saki baki air rebusan ayam tadi, dan kacau sekali sekala hingga mendidih. Perlahankan api, dan masukkan ayam yang telah direbus tadi. Biarkan hingga mendidih, sesambil masukkan bunga cengkih dan kulit kayu manis.

Selepas itu, campakkan daun bawang, dan daun sup. Jangan lupa masukkan garam dan gula secukup rasa.

Terakhir, sebagai hiasan taburkan bawang goreng dan cili hidup yang dipotong cantik di atas menu kita ini. Kemudian siap untuk dihidangkan.


Sup Ayam Kasbara'



Masakannya ringkas, tapi sedap. Cubalah!




2 komentar:

se_mnj on 30 September 2009 pada 10:18 PG berkata...

salam eid mubarak dr bumi urdun..

erm..menarik resipi ni..ringkas je. kami mmg peminat sup!! ada sedikit je kelainannya dgn sup biasa buat. (serbuk ketumbar!) :) blh cuba ni.. tq :)

jika blh, kami mint izin masukkn dlm koleksi masakan kmi ye..? :)

ibn radziah on 30 September 2009 pada 11:11 PG berkata...

to > se_mnj

silakan, hanya resepi campak mencapak, tiada yang istimewa sangat pun.

selamat mencuba.

Catat Ulasan

 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs
Topblogs @ iLuvislam

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal