PENGUMUMAN PENTING

JJom tambah saya sebagai rakan anda di akaun pemuka facebook baru saya, Rezza Khanafiah II. Segala pertanyaan masalah agama dan motivasi, perkongsian, rencah kehidupan sebagai pengganti laman blog ini. Banyak perkongsian di sana.

Terima Kasih (^_^)

Para Pengikut

Khamis, Jun 14

Mantapkan Iman Kerana Pilihan Antara Syurga Atau Neraka









Dalam nestapa tiada siapa menduga jalan kepayahan sering mengajar manusia agar sentiasa berhati-hati. Benar, manusia yang baik tidak akan tercampak ke lubang sama sebanyak dua kali. Kali pertama adalah peringatan, isyarat agar mata sentiasa celik dari ‘buta’ memandang ke hadapan. Cerahnya laluan kita adalah bergantung kepada amalan dan ilmu baik-baik yang bertindak sebagai perisai diri, natijah juga pada tindakan baik-baik.

Permulaan Islam kita kerana lahirnya iman.

Jadilah orang yang zuhud dengan dunia. Tidak terlampau inginkanya, mengejarnya dan mencintainya. Berusaha di dunia semata-mata mengharapkan keredhaan Allah Taala. Namun bukan cuba meninggalkanya. Kita juga perlu berharap akan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Qanaah dan bersyukur dengan apa yang diberi. Hidup pasti bahagia dan buatlah sesuatu hanya kerana ALLAH serta kehendak diri yang mahu berubah.

Cara kita bekerja, berperancangan, dan berpersepsi adalah tidak sama. Kita akan mencapai sesuatu berdasarkan apa yang kita lihat, di penghujungnya kita mengarahkan sebuah motivasi menggerakkan sebuah momentum. Berpaksi kepada sikap ingin berubah dan mengubah, dia dan kita adalah sama kerana mahu menggapai sesuatu yang memberi kesan kepada setiap hati insani dan mencetus disiplin cara hidup teratur dan terarah.

Perjalanan kita adalah sama walaupun laluan sering berbeza kerana pengakhiran jua adalah bertamu di persimpangan Ilahi.

Kesudahannya antara Sakinah atau Musibah.

Syurga atau Neraka.


Nota: Jom add saya sebagai rakan facebook anda dan banyak perkongsian di sana; Rezza Khanafiah II
Teruskan Pembacaan>>>

Isnin, Jun 11

Cinta Monyet: Padah Terlanjur Melayan Nafsu

“Apa yang dimaksud ‘terlanjur’ pada ayat ustaz tu?” tanya seorang pembaca kepada saya.

“Usahlah ditanya, cukuplah kalimah tersebut menghantui kepala saya sejak kebelakangan ini” saya cuba meredakan hati yang sedikit risau melihat gelagat muda-mudi masa kini.

Mungkin para teman dan pembaca tertanya-tanya kenapa terlalu banyak mesej pesanan di yahoo messenger hingga memeningkan sesetengah sahabat-sahabat, tidak cukupkah sekali dihantar?

Saya terpaksa berbuat sedemikian bagi menjawab banyak pertanyaan sama yang diajukan di dalam e-mail, bahkan yang terbaru betul-betul menguji kesabaran saya. Apakah ini yang dikatakan darah muda yang berani memperlakukan perbuatan terkutuk ini?

Ada yang mengaku telah ditebuk oleh teman lelaki, terkapai-kapai mencari jalan pulang kepada-Nya.

Allahu Rabbi…!

Namun paling merisaukan saya, penyakit kronik ini berlaku di kalangan anta anti yang mempunyai asas ilmu agama sebagai pendiding. Ingatkan cerah hingga ke petang, hujan pula dipertengahan. Inilah yang saya persoalkan.

  وَمَن كَانَ فِى هَـٰذِهِۦۤ أَعۡمَىٰ فَهُوَ فِى ٱلۡأَخِرَةِ أَعۡمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلاً۬

    
Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (matahatinya), maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya” al-Israa’ (17:72)


 




Ada sesetengah yang berpendapat fatrah pertunangan adalah waktu untuk berkenal-kenalan. Jadi apa salahnya untuk keluar bersama ke taman-taman rekreasi, pusat hiburan dan sebagainya. Ini adalah pandangan yang fasad dan tidak diiktiraf oleh agama. Mana tidak semua hujah atau dalil tersebut berbaur khayalan dan bayangan iblis bagi memuaskan nafsu semata-mata. Benar, bertunang sinonim sesi suai kenal, namun kita selalu tersalah tafsirkannya mengikut kehendak nafsu dan diri tanpa mengambil kira undang-undang Tuhan.

Pendirian saya berkenaan dengan no couple (bukan perasaan cinta) sebelum kahwin sememangnya tetap tegar dan utuh dari bangku sekolah, universiti sehinggalah saya akan merasai nikmat berkahwin itu sendiri. Mungkin sayalah di antara individu yang amat tajam dalam mengkritik manusia yang bercinta hingga meleret-leret sebelum kahwin.

Terkadang terasa rimas dengan sikap sesetengah daripada kawan-kawan yang bercinta kononnya, sungguh mengajar erti kesabaran. Mabuknya melampau-lampau. Tunduk ego kelakian, dan lembik tengok para wanita. Bahkan saya sering beranggapan golongan yang bercinta sebelum kahwin ini kadang-kadang boleh menjadi munafik.

Bagaimana pula?

Kenapa tidak, semasa bercinta semuanya sikap yang baik-baik diperlihatkan. Daripada cakap-cakap manis romantik, pemberian hadiah yang tidak pernah putus-putus, puji-pujian yang melangit dan sebagainya. Tetapi apa yang berlaku selepas kahwin? Berapa ramaikah yang kekal dengan lakonan masa cinta tengah mekar subur sebelumnya? Jarang sekali akan ketemu mereka yang masih ingat pada skrip yang pernah dihamburkan dulu.

Inilah salah satu asbab punca penceraian yang tinggi di tanah air kerana pasangan terasa tertipu selepas belang sebenar pasangan mereka terdedah bilamana merasai sendiri bayangan rumahtangga yang sebenar.

TIADA MATLAMAT HIDUP JELAS

Bagi yang sudah terdedah dengan gaya hidup bebas, keluar bersama untuk dating, beriba dan bertepuk tampar bukanlah sesuatu yang pelik. Saya terkedu mendengar kisah hidup masyarakat muda-mudi Malaysia yang sudah ala-ala barat. Masalah ber-couple dan membawa balik pasangan ke rumah sudah menjadi perkara biasa. Paling menghairankan ibu bapa sendiri yang merestui hubungan haram itu.

Belum cerita lagi tidur sekatil yang makin menjadi ‘biasa’. Maksiat? Dosa? Semuanya tidak terasa dek kerana matlamat menghalalkan cara.

“Niat kami baik, bukan nak main-main pun, sampai masa kami kahwin la"

"Kamu sibuk jaga tepi kain orang ni kenapa? Macamlah baik sangat"

Biasa dengarkan ayat di atas?

Lain pula ceritanya dengan pasangan yang berkopiah dan bertudung litup. Kadang-kadang saya ketawa keseorangan dengan lakonan wara’ mereka. Berhenti solat di masjid semasa keluar bersama. Maklumlah alim dan wara’, miscall qiamullail, hantar khidmat pesanan ringkas (sms) tazkirah dan sebagainya adalah antara skrip murahan harian mereka.

Mabuk orang bercinta ni memang dahsyat. Mengapa mabuk, rindu dendam yang sama tidak diaplikasikan dalam bercinta dengan Allah Taala. Pelik bukan? Mulut kita mengaku cintakan Allah Taala, sayang Rasul s.a.w, namun amalannya masih jauh daripada hakikat sebenar.

“Macam mana nak kenal peribadi bakal isteri kalau tak bergayut dulu”  antara alasan yang pernah diberikan kepada saya.

Teringat saya cerita lama orang tua-tua kita yang berkahwin dan hanya mengenal pasangan masing-masing pada hari perkahwinan. Bahagia mereka lebih daripada pasangan moden yang kenal sampai ke dalam 'kain' sebelum diijabqabulkan. Pastinya kenyatan ini dijawab kembali:

“Ala itu dulu, sekarang dunia sudah maju, takkan nak ikut cara datuk nenek kita zaman Jepun dulu”  saya terkedu mendengar ayat berapi ini.

 SAY : “NO COUPLE”


Persoalan cinta sebelum kahwin ini merupakan tajuk yang panjang. Cinta tidak semestinya membawa kepada couple, namun bahkan cinta boleh menjadi wasilah kepada mungkar lain yang mungkin berlaku tanpa couple.
    
    وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ أَزۡوَٲجِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعۡيُنٍ۬ وَٱجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِينَ إِمَامًا

    
Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa” al-Furqan (25:74)


Magnet jantina ini sebenarnya satu fitrah dalam kehidupan manusia. Hal ini bukanlah perkara baru bagi kehidupan pelajar ditambah lagi dengan faktor umur di alam kampus tarikan untuk berpasang-pasangan merupakan perkara lumrah dan mendarah-daging dalam diri mereka.

Perkenalan di alam sekolah, kenal semasa kursus persediaan, kenal sebab sekelas atau satu universiti, kenal kerana pertukaran nota, bahkan kenal sewaktu sama-sama berprogram merupakan noktah pemulaan kepada eposid cinta remaja. Mungkin cinta monyet.

Jadi bagi yang sudah bermula untuk mencari, semak balik niat anda. Bagi yang sudah tersasar jauh jadikan cinta Allah Taala benteng ampuh dalam mengawal kerenah cinta anda yang bergelora. Akhirnya pesanan saya kepada semua yang ingin dan tengah bercinta, jangan jadikan couple anda punca tawar hubungan suami isteri selepas kahwin.

Mengapa perlu mencari marah Allah Taala semata-mata mencari bahagia manusia yang tiada jaminan.

Jauhilah maksiat bercinta sebelum kahwin, sinonimnya cinta monyet ini.
“Ya Allah. Kami ingin belajar untuk mentaati perintah-Mu. Kami belajar untuk menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Kami seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi, dan lagi. Semoga kami terus dipimpin oleh-Mu. Duhai Tuhan ku”

Ameen


Nota: Jangan lupa add saya di akaun facebook anda di; Rezza Khanafiah II
Teruskan Pembacaan>>>

Ahad, Jun 10

Jadilah Wanita Solehah


 
 
 
 
 
 
Jadilah wanita solehah untuk penghidupan yang entah berapa lama lagi tersisa daripada terus terpalit dosa ketika meniti usia yang sangat singkat ini. Wanita solehah ialah wanita mampu memberi pengabdian tiada tolak bandingan dalam setiap gerak kerja sehariannya.

Biarlah takdir-Nya menjemput ketika kita mampu mengumpul pahala yang beralaskan iman, iaitu husnul khatimah. Pahala syahid pasti bersama seorang yang masih menjadi hamba kepada SATU Tuhan, bukan untuk membahagiakan 'tuhan-tuhan' (manusia) kecil yang juga makhluk kepada Tuhan Esa.... darjat, pangkat dan jawatannya tidak pernah menjamin kita dari terus selamat di pentas dunia, kecuali Iman dan Amal yang sentiasa mengiringi hingga sampai kepada-Nya.

Apabila seseorang manusia makin membesar, dan membesar pula dalam serba kewarasan mereka pasti akan melihat dunia dan keadaan sekeliling dalam pelbagai dimensi, soal intergriti akan terpanggil bersama selepas dia tahu manusia itu tidak semuanya bertopengkan manusia, melainkan hati-hati mentadbir agar terurus bukan mengurus dari mengecapi nikmat pahala dari sumber ibadat pelbagai.


Nota: Jom add saya di pemuka facbook baru saya; Rezza Khanafiah II
Teruskan Pembacaan>>>

Sabtu, Jun 9

Ingatlah ! Janji Syaitan Kepada Tuhan Mereka






BENARLAH kata-kata para hukama’ dalam kitab hikam bahawa anak adam sentiasa lalai, alpa sedangkan musuh anak adam sentiasa jaga. Keburukan syaitan dan iblis telah dimaklumi sejak kewujudan Nabi Adam as dan isterinya Hawa di Syurga lagi. Keangkuhan mereka menuruti perintah Allah Taala supaya sujud kepada Nabi Adam as selepas penciptaan baginda. Kesombong mereka pula terselah pada janji yang terpatri pada Kalam Ilahi menerobos pembatasan kewujudan asal mereka. Menjadi di kalangan hamba Allah Taala yang bersumpah taat setia tidak berbelah bahagi.


Allah Taala berfirman; bermaksud: “Iblis berkata: Berilah tempoh kepadaku hingga hari mereka dibangkitkan (hari kiamat)”

“(Allah Taala membalas:) “Sesungguhnya engkau dari golongan yang diberikan tempoh masa (ke suatu masa yang tertentu)”

“(Iblis berkata:) “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalan-Mu yang lurus. Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur” al-A’raf (7:13-17)








Kesombongan tadi telah mencampakkan mereka dari Syurga Allah Taala yang mulia. Tiada siapa sangka kerana ianya di dalam kekuasaan Allah Taala. Menurut beberapa riwayat bahawa syaitan dan iblis adalah antara hamba Allah Taala yang paling taat menyembah Allah Taala sebelum kewujudan Adam as. Namun semuanya berubah, sifat angkuh telah memberi tamparan hebat antara ketaatan dan kemahuan.

Allah Taala berfirman; bermaksud: “Keluarlah engkau dari Syurga sebagai makhluk yang terhina serta terusir. Sesungguhnya sesiapa di antara mereka yang menurutmu, tetaplah aku akan memenuhi Neraka Jahanam dengan (golongan) kamu (yang derhaka) semuanya” al-A’raf (7:18)

Ketahuilah, syaitan tidak akan selama-lamanya tidur seperti anak adam terlena. Kerjanya hanya satu, memberi peluang kepada setiap anak adam untuk turut sama menempah jalan ke Neraka. Golongan paling disukai untuk didekati, mungkin juga paling mudah ialah wanita.

 
Ibn Abbas berkata; “Tidak ada dalam kalangan orang terdahulu yang menjadi kafir kecuali gara-gara wanita, dan orang terkemudian kafir gara-gara wanita”

Said Ibn al-Musayyab berkata; “Setiap kali syaitan berputus asa menggangu, maka dia (syaitan) akan melancarkan gangguanya melalui wanita”

Para wanita tidak digelar lemah kerana sahaja mereka berjantina sebagai nisa’ (perempuan) sebab mahupun rijal (lelaki) juga ialah hamba kepada Tuhan yang sama. Kelemahan tersembunyi (dalaman) lebih digeruni kerana lemahnya luaran masih lagi terurus dek akal yang kuat. Tapi andai lemahnya dalaman disebabkan akal kuat tidak pandai mengairi iman, kelak akan menumpah kepalsuan dalam memberi ketaatan. Tinggal lagi kemahuan mengangkat lemah menjadi kuat pada tuntutan bernafsu.



Nota: Jom add saya di akaun (acc) pemuka facebook baru; Rezza Khanafiah II
Teruskan Pembacaan>>>

Jumaat, Jun 8

Baiknya TUHAN Kita: Allah Azza Wajalla










Baiknya TUHAN kita..
Di waktu kita lapar..
DIA memberi kita makan.

Baiknya TUHAN kita..
Di waktu kita tidur..
DIA yang menjaga kita.

Baiknya TUHAN kita..
Di waktu kita lupa..
DIA yang mengingatkan.

Baiknya TUHAN kita..
Di waktu kita kesunyian..
DIA yang menghiburkan hati kita.

Baiknya TUHAN kita..
Di waktu kita jauh daripada-Nya..
DIA sentiasa dekat dengan kita.

Di waktu kita kita dekat kepada-Nya..
DIA makin dekat kepada kita.

Siapa TUHAN kita itu?
Katakanlah; Dia adalah ALLAH Azza Wajalla.


..............................................


Apa salahnya giliran kita pula menjadi hamba Terbaik kepada TUHAN kita.
Bagaimana?

Lakukanlah apa yang diperintahkan TUHAN
Tinggalkan apa yang dilarangkan TUHAN
BerTasbih, BerTahmid, dan BerTakbir.
Tinggalkan Dosa Besar, dan Kurangkan Dosa Kecil lantas BerIstighfar.
Tingkatkan Kebaikan, dan jauhkah segala Keburukan.


Menadah tangan seraya berdoa; "Ya Allah Ya Rahman, aku hamba Mu yang hina di balik dosa ku kepada Mu, aku mendamba untuk menjadi hamba Mu yang bertaqwa.. maka ampunilah dosa-dosa ku dan bimbinglah aku ke jalan diredhai oleh Mu"


Tanda Cinta dan Sayangkan kita kepada Allah Taala TUHAN kita, dan ISLAM agama-Nya. Jom sebarkan (SHARE) Tazkirah ini agar menjadi sebahagian sumbangan BAIK kita.


Nota: Jangan Lupa Add saya sebagai rakan anda di acc facebook baru saya; Rezza Khanafiah II


Teruskan Pembacaan>>>

Khamis, Jun 7

MAHAR: Adat Versus Ibadat. Petua Mengurus Kewangan Selepas Kahwin





Allah Taala berfirman, bermaksud; ".... Allah mengkehendaki kamu berada di dalam kemudahan, dan Allah Taala tidak sesekali mengkehendaki kamu berada di dalam kesusahan..." al-Baqarah (2:185)





"Tak payahlah nak mengada sangat. Lupakan dia. Kau tu doktor, mana ada class dengan mamak dispatch tu. Kalau si mamak tu tak ada RM20k, tiada kereta, tiada rumah, kerja cukup-cukup makan. Jangan ada hati nak kahwin dengan kau" si anak perempuan tertunduk pasrah sambil tisu di tangan mengesap pipi, mendengar si ibu berleter.

"Kalau boleh mas kahwin RM22,222.22 tunai. Dapatkan hak eksklusif siaran langsung TV11. Buat di Hotel Hilton. Catering untuk 10k tetamu. Pelamin di raja. Pakaian pengantin 3 pasang. Ada sesi photography di Zoo Negara. Hantaran 7 dulang, RM1k setiap satu. Bla bla bla..." si ibu yang terlebih excited, manakala si anak yang nak kahwin tetiba membuat muka seposen.

Apabila acuan material terbentuk di dalam minda masyarakat, mahar hantaran menjadi tinggi sehingga membawa implikasi buruk kepada teruna dan dara. Ibu bapa memohon mahar dan hantaran yang tinggi seolah-olah menggali lubang durjana untuk anak gadis mereka dan diri sendiri.

Tiada lagi tuntutan pada sunnah Nabi s.a.w. Mudah dan memudahkan. Tiada lagi ciri agama diletakkan paling hadapan. Berduit, baik keturunan, dan rupa paras itu adalah satu pakej lengkap yang datang bersama agama.

"Dari Amir bin Rabi’ah bahawa seorang perempuan dari suku Fazarah telah berkahwin dengan mas kahwin sepasang sepatu. Lalu Rasulullah s.a.w. bertanya, “Kamu sanggup diri kamu dimiliki dengan mas kahwin sepasang sepatu ini? Jawab perempuan tersebut, “Ya,” (Direkodkan oleh Imam Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizi)

Terdapat beberapa tips yang boleh diketengahkan dan digunapakai kepada setiap pasangan yang berkira-kira untuk naik pelamin, namun berdepan situasi sukar seperti masalah kewangan;

1) Cadangkan kepada pihak keluarga si perempuan, dengan persetujuan semua agar hantaran berdulang-dulang tadi ditukar dalam bentuk simpanan emas, saham atau saham amanah. Tidak ketinggalan perlindungan lengkap takaful. Cara ini tidak akan membebankan bakal suami. Dan pasangan mempunyai satu jaminan masa depan.

2) Bersederhana dalam walimah atau kenduri. Paling kurang korbankan seekor anak kambing dan 7 ekor ayam. Cukup untuk 60-70 orang makan di kalangan ahli keluarga kedua-dua mempelai itu, termasuklah Tok Imam dan Bilal masjid.

3) Financial Freedom (bebas kewangan). Misi dan visi untuk mengelak kadar belanja seharian melebihi pendapatan bulanan suami isteri. Kena bijak mengatur kredit dan debit. Dahulukan yang utama daripada pertama seperti sewa rumah, bil elektrik, makan minum, lampin dan susu anak, dan sebagainya.

4) Jangan boros. Amalkan pelaburan jangka panjang kepada anak-anak. Menabung sekadar RM20-30 perbulan daripada gaji diperolehi, plus gaji pasangan RM40-60. Aset kepada anak-anak untuk masuk universiti. Contoh: RM60 (1 bulan) X 12 bulan = RM720 X 18 tahun (usia anak masuk universiti) = RM12,960. Belum masuk bonus dan sebagainya.

Paling penting setiap pasangan yang ingin berkahwin, jangan takut untuk meyakinkan keluarga masing-masing terutama si lelaki. Jejaka macho hendaklah berani bertemu keluarga pasangan. Jelaskan kepada mereka tentang keupayaan kalian untuk mengambil alih tugas menjaga anak perempuan mereka. Percayalah kepada kuasa komunikasi. Kemudian rancanglah pengurusan kewangan yang mantap.

Mulai saat itu, tiada lagi istilah rehat dalam kamus hidup anda.

Apa salahnya sesekali kita menyantuni dan bertadabbur dengan ayat Allah yang satu ini. Allah Taala berfirman, bermaksud;

".... Allah mengkehendaki kamu berada di dalam kemudahan, dan Allah Taala tidak sesekali mengkehendaki kamu berada di dalam kesusahan..." Al-Baqarah (2:185)

Baiknya TUHAN kita. Dia tidak membebani para hamba-Nya dengan sesuatu yang tidak terpikul olehnya. Allah Taala itu Maha Penyayang. Sepatutnya, kita sebagai hamba hendaklah lebih-lebih lagi bersifat dengan sifat Allah Taala ar-Rahman itu. Memudahkan urusan saudara seislam lain untuk mendirikan masjid. Kita pasti akan dimuliakan-Nya.

Anda bagaimana?



Nota: Jangan lupa tambah saya sebagai rakan anda di Rezza Khanafiah II. Banyak lagi perkongsian di sana.
Teruskan Pembacaan>>>

Rabu, Jun 6

Ustaz ! Bercinta Mengikut Islam Macam Mana?




Assalamu'alaikum wbt Ustaz,

Cinta Platonik adalah sebuah istilah yang dipakai untuk menyebut sebuah perkaitan kasih sayang, tetapi unsur-unsur rasa tarikan secara seksual tidak wujud. Istilah ini diambil daripada salah satu bahasa Yunani, Plato, terutama dari karyanya Symposium, yang tertulis bahawa cinta akan wujud daripada kebaikan adalah dasar dari semua kebajikan dan kebenaran.-

Ustaz, saya nak tanya. Apa pendapat ustaz mengenai hubungan cinta platonik ini? Terima kasih.

Daripada: Aisyah


Maklum-balas:

Bismillahir Rahmanir Raheem. Terima kasih kepada saudari Aisyah yang bertanya dan para sahabat yang saya kasihi. Maaf terlambat memberi maklum-balas.

Sebenarnya dalam islam tidak menghalang sesiapa di kalangan umatnya untuk menikmati, merasai kehidupan bercinta. Bahkan islam agama yang menggalakkan cinta, menyuburkan cinta sesama insan, antara makhluk ciptaan Tuhan dengan berlandaskan acuan syariat sebagai pakaian umat islam.

Cinta apa sekalipun asalkan mengikut ajaran Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w maka tiada halangan kepadanya untuk beradu di hamparan kasih sebagai manusia normal. Jika saudari katakan cinta tersebut menekankan kebaikkan maka islam lebih-lebih lagi memelihara ummatnya untuk menjadi lebih baik dan hebat. Bercinta tidak salah, namun yang sering bermasalah ialah orang yang bercinta itu kerana selalu gagal meletakkan asas cinta di makam yang terpuji. Terlalu emosi hingga mengabaikan tujuan utama kasih sayang berkonsepkan islam, maka timbul pula gejala-gejala lain yang boleh menjatuhkan maruah cinta tadi di tempat yang rendah dan salah.

Jika kita bersedia untuk mencintainya, maka bersedialah juga untuk mengambilnya sebagai teman hidup yang sah baik sebagai isteri mahupu suami. Mengecewakan dan meluluhkan hatinya kerana gagal bercinta adalah episod yang sangat tragis dan amat tidak disukai agama, kerana di sana terbitlah urna-urna dosa yang mungkin menjauhkannya kepada Tuhan Pencipta Cinta lantaran terlalu kecewa itu.

Tahukah kita akan cinta yang paling agung lagi qudus suci? Ingin saya khabarkan, cintailah-Nya Tuhan Esa sebelum hadir cintanya manusia.

Selamat berCinta. Peace

Wallahu 'alam ^_^

Nota: Jom add saya sebaga rakan facebook anda di: Rezza Khanafiah II
Teruskan Pembacaan>>>

Selasa, Jun 5

Jom Tambah Rakan Di Facebook Saya

Assalamu'alaykum wbt.

Apa khabar semua para sahabat saya di lama blog puteraazhari? Didoakan kalian sentiasa sihat dan baik-baik hendaknya dan di dalam kehendak-Nya. Sudah lama tidak menulis di ruangan ini kerana kekangan masa. Ditambah pula terdapat medium yang lebih efektif untuk menyampaikan dakwah.

Tidak menafikan laman blog telah mengangkat nama saya dua tahun lepas. Daripada dua tiga orang yang setia mengikuti perkembangan penulisan saya sehinggalah ratusan pengikut. Terima kasih di atas sokongan kalian.

Kini saya banyak menghabiskan masa untuk menyampaikan maklumat, perkongsian, luahan, dan dakwah di laman pemuka Facebook. Jadi saya dengan rasa rendah diri kepada semua followers yang add blog ini sebagai pautan kepada blog kalian, silalah add saya di akaun (acc) facebook baru saya; Klik di sini > Rezza Khanafiah II

Semoga kita dapat sama-sama berkongsi ilmu dan memperolehinya dalam kadar yang lebih cepat dan berkesan.

Jazakumullahu khairan al-Jaza'

Nota: Tolong sebarkan kepada rakan-rakan yang lain. Thanks ^^
Teruskan Pembacaan>>>
 

LAMAN WACANA MINDA

PENGUNJUNG SEMASA

Egypt Top Blogs

BANTUAN DANA SYAQAH

LALU LINTAS SEMASA

BUKU TERBARU

Dapatkan segera di BKAN masing-masing, dan DPM di seluruh Mesir...

Minda Dewasa Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal